آیا آمریکا وارد جنگ با ایران می‌شود؟

آمریکا در بحران اقتصادی بی سابقه قرار داشته و از آنجا که نمی تواند میان افکار عمومی خود اجماع ایجاد کند، توان ایجاد نزاع نظامی با ایران را ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «مذاکره با آمریکا تمام مشکلات را حل کرده و اوضاع کشور را بهبود می‌بخشد» برخی با این تصور به دنبال رابطه با این کشور هستند اما پایبند نبودن آمریکا به توافق برجام و تجربه‌های گذشته نشان داده است که این کشور به هیچ‌یک از تعهدات خود پایبند نیست و مذاکره با آن‌ها پس از کسب این تجربه‌ها حماقت است.

«سید محمد مرندی» رئیس گروه مطالعات آمریکای شمالی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و کارشناس ارشد مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی گفت: تنها متضرر مذاکره ایران است و ایالات‌متحده آمریکا نهایت سود را از آن می‌برد زیرا ما توافقی داشتیم که در آن امتیازات قابل‌توجهی دادیم ولی آمریکا آن را زیر پا گذاشته است.

وی درباره مشکل اصلی مذاکره با آمریکا گفت: در صورت آغاز مذاکره مجدد درواقع این پیام را به آن‌ها مخابره کرده‌ایم که نیازی به پایبندی شما به توافقات نیست. درنتیجه این اتفاق در توافقات بعدی نیز خواهد افتاد.

مرندی بابیان اینکه این اتفاق ما را در موضع ضعف قرار می‌دهد، افزود: مذاکره در این شرایط و پس از نقض تعهدات قبلی از سوی آمریکا، این کشور را به زیر پا گذاشتن توافقات و افزایش فشارها برای گرفتن امتیازات بیشتر تشویق می‌کند. به همین دلیل انجام چنین مذاکره‌ای حماقت محض است و کسی که باور به این مسئله دارد یا باید به عقلش شک کرد یا این فرد به نحوی در حال فعالیت برای طرف  مقابل است.

آمریکا چه سودی از مذاکره می‌برد؟

رئیس گروه مطالعات آمریکای شمالی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران درباره منفعت آمریکا از این مذاکرات گفت: نفع آن برای آمریکا روشن است زیرا این کشور و به‌ویژه «ترامپ» به دنیا این پیام ر ارسال می‌کند که قلدری و عهدشکنی نتیجه می‌دهد. همچنین این مسئله جایگاه آمریکا و ترامپ را در داخل و خارج از خاک این کشور تقویت خواهد کرد.

وی با اشاره به تلاش ترامپ برای استفاده از این مسئله در جهت کسب رأی گفت: باآنکه نفع مذاکره برای آمریکا بدون توجه به انتخابات پیش رو پابرجاست اما با توجه به انتخابات این کشور پا گذاشتن در چنین مسیری حماقتی افزون بر حماقت‌های پیش‌ازاین است.

کارشناس ارشد مسائل آمریکا درباره نتایج مذاکره گفت: درصورتی‌که آمریکایی‌ها موفق به مذاکره با ایران شوند، با علم به نتیجه دادن فشارها، در آینده نیز از همین راه استفاده کرده و فشارها را افزایش می‌دهند.

ایران باید به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی چه واکنشی نشان دهد؟

مرندی با اشتباه خواندن خروج از NPT برای واکنش به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی اظهار کرد: درصورتی‌که بروز این اتفاق ایران باید از برجام خارج شود اما ازآنجاکه ما بنای ساخت سلاح‌های غیرمتعارف را نداریم و این موضوع تنها بهانه به دست دشمنان می‌دهد خروج از NPT نادرست است و می‌توان با داشتن همکاری حداقلی با آژانس انرژی اتمی در چارچوب NPT دست طرف مقابل برای هرگونه اقدامی را بست.

وی درباره امکان ایجاد درگیری با ایران از سوی ایالات‌متحده برای منحرف کردن افکار عمومی خود از بحران داخلی گفت: شروع جنگ یا نزاع نظامی با ایران امری بعید است زیرا وجود شکاف‌های عمیق داخلی و درگیری آمریکا در یک بحران اقتصادی بی‌سابقه که بسیار فراتر از نمونه‌های گذشته است و به عقیده متخصصان این کشور در آغاز آن قرار دارد، توان آمریکا را کاهش می‌دهد.

آیا آمریکا وارد جنگ با ایران می‌شود؟

رئیس گروه مطالعات آمریکای شمالی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ادامه داد: درگذشته هرگونه تجاوز و حمله نظامی آمریکا به کشورهای دیگر با حمایت مردم ایالات‌متحده همراه بود و مردم در ابتدای حمله پشت رئیس‌جمهور خود قرارگرفته و از او حمایت می‌کردند، برای مثال در جنگ با عراق همه در ابتدا موافق درگیری نظامی بودند و بعدها شرایط تغییر کرد اما در حال حاضر به دلیل وجود شکاف‌های بسیار عمیق و نفرت بسیار زیاد میان طرفین درگیری، ترامپ قادر به ایجاد اجماع در میان افکار عمومی کشور نیست و هرگونه اقدام نظامی باعث حمله شدید منتقدان و مخالفان به وی در آستانه انتخابات می‌شود.

مرندی بابیان اینکه ترامپ راهکاری برای خروج از این بحران ندارد افزود: رئیس‌جمهور آمریکا خود را با بن‌بست مواجه کرده و محاسبات او و آمریکا درباره ایران اشتباه از آب درآمده است. تصور آن‌ها این بود که ایران دو سال پیش به‌زانو درمی‌آید و شروط پیش رو را می‌پذیرد اما امروز شرایط داخل آمریکا به‌مراتب بدتر از شرایط ایران است.

کارشناس ارشد مسائل آمریکا در پایان با اشاره به شرایط سخت داخل ایران گفت: بااین‌وجود شرایط داخل آمریکا به شکل ناگهانی به سمت بحران‌های جدی می‌رود و ادامه این وضعیت در چند ماه آینده با توجه به شرایط بحرانی متحدان آمریکا در منطقه مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و ترکیه باعث کاهش توان آمریکا برای اعمال فشار به ایران خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =