دانشگاه پیام‌نور؛ حسرت و آه!

رشد کمی دانشگاه پیام نور در دهه 80 سبب افزایش شاخص توسعه انسانی کشور شد در حالیکه با غفلت از کیفیت همراه بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کیفیت نامطلوب آموزشها و مدرک نه چندان معتبر دانشگاه پیام نور مشکلی آشنا برای فارغ‌التحصیلان این دانشگاه است. کارشناسان آموزش عالی نقدهایی جدی به سیاست گذاری‌های دانشگاه پیام نور داشته و معتقدند عملکرد این دانشگاه در راستای اهداف خود از جمله آموزش از راه دور نیست.

یزدان ابراهیمی استادیار گروه اقتصاد آموزش عالی و بررسی‌های نیروی انسانی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره سیاست‌های نادرست دانشگاه پیام‌نور گفت: دانشگاهی که هدفش آموزش از راه دور است باید از سیستم‌های الکترونیک استفاده کند. به همین دلیل پذیرش دانشجو از راه دور در رشته‌هایی که به آزمایشگاه و کارگاه نیاز دارند، سیاست‌گذاری درستی نیست.

عضو موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با بیان این که روش آموزش از راه دور در قدیم با استفاده از رادیو، تلویزیونی و پست بوده و امروز اینترنت است، افزود: این دانشگاه در سال‌های اخیر تقریبا در همه رشته‌هایی که نیازمند آزمایشگاه هستند، دانشجو می‌پذیرد و این سیاست نادرست سبب کاهش کیفیت خروجی‌های این دانشگاه شده است.

ابراهیمی که در سال 1388 طرحی با عنوان «نقش آموزش‌های نیمه حضوری و دانشگاه پیام نور در توسعه انسانی در ایران» انجام داده است، درباره طرح پژوهشی خود گفت: پژوهش انجام شده در دانشگاه پیام نور نشان داد این دانشگاه در دهه 80 شمسی توانسته شاخص‌های توسعه انسانی را افزایش دهد.

وی با اشاره به این که توسعه انسانی هر کشور هر سال بر اساس سه شاخص آموزش، بهداشت و درآمد سرانه رتبه‌بندی می‌شود، گفت: در آموزش شاخه‌های آموزش عمومی و آموزش دانشگاهی وجود دارد و آموزش از راه دور زیرمجموعه آموزش دانشگاهی است. دانشگاه پیام نور هم مجری اصلی آموزش از راه دور در ایران شناخته می شود.

عضو موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در ادامه به تاثیر افزایش کمی آموزش بر شاخص توسعه انسانی کشور اشاره کرد و گفت: بیشترین اثری که بر روی شاخص‌های توسعه انسانی در کشور وجود داشته در حوزه آموزش بوده است و دلیل آن هم افزایش کمی آموزش در کشور بوده اما در حال حاضر لازم است به کیفیت پرداخته شود.

ابراهیمی با بیان این که ایران به لحاظ کمی توسعه بسیار زیادی داشته و این در شاخص‌های توسعه انسانی خودش را نشان می‌دهد، گفت: به دلیل این که در این سال‌ها کمیت خودش را به نظام آموزش عالی کشور تحمیل کرده است باید سیاست‌گذاران به سمت افزایش کیفیت آموزش بروند. نظام آموزش از راه دور هم در این بستر لازم است حتما به کیفیت توجه بیشتری کند.

وی با اشاره به این که از لحاظ نظری دانشگاه پیام نور با گستره‌ای که دارد می‌تواند امکان انتقال آموزش به دورترین نقاط کشور را فراهم کند، افزود: آموزش از راه دور برای جوامعی که توسعه نامتوازن دارند بسیار مفید است.

عضو موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی یکی از مشکلات نظام آموزشی ایران را آموزش دانشگاهی و عمومی متمرکز دانست و گفت: در کشورهایی که از آموزش با کیفیت برخوردارند معمولا از نظام آموزش غیرمتمرکز استفاده می‌شود.

ابراهیمی با تاکید بر این که در ایران همه ارکان از جمله حکومت، اقتصاد و آموزش متمرکز هستند، گفت: نظام آموزش متمرکز سبب می شود نیازهای هر منطقه در برنامه ریزی های آموزشی مراکز علمی آن منطقه لحاظ نشود و برای کل کشور برنامه واحدی اعمال شود. در ایران تنها تعداد کمی از دانشگاه های غیرانتفاعی به شیوه غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند که آن‌ها هم سهم چندانی در آموزش عالی کشور ندارند.

وی نظام آموزشی ایران را متفاوت از کشورهای دیگر دانست و گفت: در نظام آموزشی هیچ کشوری، مراکزی وجود ندارد که در همه نقاط کشور شعبه دارند اما کاملا متمرکز در مرکز هستند.

عضو موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با بیان این که تعیین سیاست های این دانشگاه به صورت متمرکز و در مرکز سبب می شود نیازها و مشکلات شهرستان ها و مناطق دور دیده نشود، تصریح کرد: در نظام آموزشی متمرکز یک آیین نامه و سیاست کلی برای همه مناطق کشور تعیین می شود. راه حل این مشکل این است که یک سیستم غیرمتمرکز نیازهای هر منطقه را شناسایی کند.

ابراهیمی با اشاره به این که آموزش از راه دور باید بخش هایی را پوشش دهد که آموزش دانشگاهی حضوری قابلیت ارائه آن را ندارد، گفت: ورود آموزش از راه دور در دوره های تحصیلات تکمیلی و دکترا و دوره هایی که نیازمند آزمایشگاه و آموزش های عملی هستند، توجیه پذیر نیست و سبب می شود کیفیت آموزش صدمه ببیند.

وی با تاکید بر این که سیاست درست این است که آموزش از راه دور باید در حوزه هایی فعالیت کند که بتواند نقایص دانشگاه های حضوری را تکمیل کند، گفت: بخش های دانشگاهی حضوری کشور به اندازه کافی ظرفیت برای دوره های مهندسی و دوره هایی که نیازمند دوره های عملی و آزمایشگاه هستند، دارد.

عضو موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی راهکار مواجهه با مشکلات نظام آموزشی را بازنگری کل نظام آموزش عالی شامل دانشگاه های دولتی، آزاد و پیام نور دانست و گفت: باید این نظام آموزش عالی را به صورت یک کل ببینیم که باید بتواند به طور یکپارچه اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را پوشش دهد.

ابراهیمی با بیان این که تغییر تنها یک بخش از آموزش عالی نمی‌تواند به افزایش کیفیت آموزش عالی کمک کند، ادامه داد: ایران نیازمند بازنگری در کل سیستم آموزش عالی است.  بخشی از این نظام آموزش عالی دولتی، بخشی دانشگاه آزاد و بخشی هم نظام آموزش از راه دور است.

وی در توضیح پذیرش دانشجو در رشته‌های نیازمند آزمایشگاه و کارگاه در دانشگاه پیام نور گفت: پیام‌نور آموزش نیمه حضوری است و دانشجو موظف است ساعاتی در دانشگاه حضور پیدا کند و رفع اشکال کند. این دانشگاه سعی کرده در حوزه فعالیتهای آزمایشگاهی هم این امکان را فراهم کند و کسانی که واحدهای عملی دارند باید برخی واحد های درسی را حضوری بگذرانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =