ترامپ هنوز ظرفیت محور مقاومت را نشناخته/ چرا بغداد برای آمریکا مهم است؟

آمریکا به دنبال منزوی کردن محور مقاومت در عراق و کاهش حضور ایران در این کشور و منطقه است و با توجه به اهمیت استراتژیک عراق برای ایران و آمریکا از جهات مختلف منازعات و درگیری‌ها در این کشور همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ عراق یکی از مهم‌ترین کشورها برای ایران و آمریکا است و به محلی برای منازعات دو کشور تبدیل شده است. در گفت‌وگویی با اصغر زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

اصغر زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره رابطه ایران و آمریکا بعد از شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی گفت: تقابل آمریکا و نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه به نقطه اوج خود رسیده است و آمریکایی‌ها بعد از شهادت ناجوانمردانه شهید سردار حاج قاسم سلیمانی احساس می‌کردند که توانسته‌اند با به شهادت رساندن یکی از ارکان مهم حضور و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه بر حضور منطقه‌ای ایران تأثیر بگذارند.

وی بابیان اینکه آمریکایی‌ها همچون گذشته در محاسبات خود دچار خطا شده‌اند افزود: آن‌ها فکر می‌کردند که این اتفاق می‌تواند یک نقطه عطف و آغاز یک فرایند جدید در تحولات منطقه باشد اما پاسخ کوبنده و محکم نظام جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در منطقه و حضور ده‌ها میلیونی ملت‌های مسلمان ایران و عراق و برخی کشورهای دیگر در تشییع و بزرگداشت مراسم شهادت سردار سلیمانی و همراهانش یک‌بار دیگر به آمریکایی‌ها و حامیان منطقه‌ای آن‌ها ثابت کرد که شهادت عناصری چون سپهبد قاسم سلیمانی نمی‌تواند تغییری در فرایند حضور و نفوذ گفتمان انقلاب اسلامی در منطقه ایجاد کند.

زارعی درباره واکنش ایران به اقدام آمریکا در ترور شهید سلیمانی و نتایج آن گفت: پس‌ازاین اقدام خصمانه ایالات‌متحده، مورد اصابت گرفتن پایگاه عین‌الاسد به‌وسیله موشک‌های نقطه زن جمهوری اسلامی ایران و انفعال و عدم واکنش آمریکایی‌ها به دنیا اثبات کرد که این کشور توان رویارویی و مقابله مستقیم و اقدام سخت علیه ایران را ندارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره رویکرد آمریکا پس از ناتوانی در مواجهه سخت با ایران افزود: ایالات‌متحده پس‌ازاین اتفاقات، اقدامات پایین‌دستی را در دستور کار قرار داد و تلاش کرد تا از طریق حضور و نفوذ عوامل و عناصر وابسته به خود در بدنه حاکمیتی برخی از دولت‌های منطقه و تحریک  آن‌ها در جهت قطع یا کاهش سطح روابط با جمهوری اسلامی ایران و تضعیف محور مقاومت در این کشورها به اهداف خود دست یابد.

وی ادامه داد: پس از تحولاتی که در عراق اتفاق افتاد و تجمعات اعتراضی که با تحریک عناصر سفارت ایالات‌متحده آمریکا و برخی کشورهای دیگر و همچنین رژیم‌های وابسته در منطقه مانند عربستان سعودی صورت گرفت، آمریکا احساس کرد که شرایط مناسبی فراهم شده است. درنهایت با روی کار آمدن دولت «مصطفی الکاظمی» که دارای گرایش‌ها و وابستگی‌های قوی به غرب به‌ویژه ایالات‌متحده است، آمریکایی‌ها با مناسب دیدن شرایط طی فرایندی به این جمع‌بندی رسیدند که می‌توانند نیروهای مقاومت در عراق را دچار ضعف، عقب‌نشینی و انفعال کنند.

زارعی با نابخردانه خواندن حمله پنجشنبه‌شب هفته گذشته به پایگاه حشدالشعبی و بازداشت چند تن از فرماندهان کتائب حزب‌الله اظهار کرد: این اتفاق بار دیگر ثابت کرد که آمریکایی‌ها و عواملشان در منطقه از شناسایی ظرفیت‌های محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران غافل بوده و درک و شناختی از این مسئله ندارند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره جزئیات این اتفاق گفت: واکنش سریع نیروهای مقاومت در عراق باعث شد که آن‌ها اقدام نسنجیده خود را جبران و 19 تن از عناصر حشدالشعبی که به‌وسیله نیروهای ضد تروریستی و به فرماندهی «عبدالوهاب الساعدی» و تحریک آمریکایی‌ها بازداشت شده بودند آزاد کنند. پس‌ازآن مصطفی الکاظمی و نیروهای ضد تروریست به‌صورت رسمی در حضور «هادی العامری» از نیروهای مقاومت عذرخواهی کرده و یک‌بار دیگر قدرت و توان محور مقاومت به نمایش گذاشته شد.

وی درباره علت این اتفاقات گفت: آمریکایی‌ها در تلاش‌اند تا با استفاده از تمام ظرفیت خود در عراق از نفوذ و حضور جمهوری اسلامی ایران در این کشور بکاهند اما فشارهایی که در خصوص عدم معاملات اقتصادی و تعامل تجاری با جمهوری اسلامی ایران علیه عراق وارد کرده تابه‌حال موفق نبوده و مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند.

زارعی درباره دلایل ناتوانی آمریکا در اثرگذاری بر سطح روابط ایران و عراق ادامه داد: باوجوداین فشارها به دلیل ضرورت حضور اقتصادی و تجاری ایران در عراق و نیازهایی که این کشور به منابع انرژی جمهوری اسلامی و برخی از امکانات اقتصادی آن دارد، از تحریم‌ها و فشارهای آمریکا تبعیت نکرده و این تعاملات همچنان پابرجاست.

این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره روابط ایران و عراق گفت: وجود روابط سنتی و فرهنگی میان محور مقاومت در عراق و جمهوری اسلامی که پس از همکاری در سوریه و منطقه بسیار عمیق‌تر از گذشته شده سبب بی‌اثر کردن فشارهای آمریکا برای کاهش حضور ایران شده است.

وی بابیان اینکه آمریکا صحنه سیاسی عراق را مهم‌ترین صحنه برای خود تلقی می‌کند ادامه داد: ازآنجاکه بغداد و بخش مقاومت در عراق، پل ارتباطی جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در منطقه است، این منطقه برای ایالات‌متحده دارای اهمیت بسیار زیادی است.

زارعی با اشاره به شکست ایالات‌متحده در سوریه پس از نه سال هزینه و تأثیر آن بر تلاش این کشور برای حضور جدی در عراق گفت: آمریکا و رژیم‌های وابسته به آن در منطقه باوجود هزینه‌های بسیار زیاد، همواره در عراق و کشورهای دیگر نظیر لبنان و یمن شکست خورده‌اند. بنابراین عراق می‌تواند یکی از مهم‌ترین پایگاه‌هایی باشد که اگر بتوانند جمهوری اسلامی ایران را در آن منزوی و میان این دو کشور فاصله ایجاد کنند می‌توانند به پیروزی‌های وسیع‌تری در منطقه دست پیدا یابند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره اهمیت استراتژیک عراق برای آمریکا گفت: عراق از جهات مختلفی مانند مذهبی، اعتقادی، تجاری و امنیتی برای آمریکایی‌ها بسیار حائز اهمیت است. بنابراین این کشور از همه ظرفیت‌های خود برای حضور در عراق استفاده خواهد کرد و این چالش‌ها و منازعات در صحنه سیاسی عراق در آینده همچنان ادامه خواهد داشت.

تأثیر تحولات بر رابطه ایران و آمریکا

وی درباره رابطه ایران و آمریکا و تأثیر شرایط فعلی منطقه بر آن گفت: ما به‌عنوان یک نظام اعتقادی بنا بر اصل ذاتی سیاست خارجی خود با آمریکا سر سازش نداریم. هرچند ممکن است عناصری در داخل بخواهند از شرایط منطقه و بحران‌های داخلی آمریکا و همچنین شرایط انتخاباتی حاکم بر این کشور با توجه به شکست‌ها و ناکامی‌های دولت ترامپ چه در منطقه و چه در داخل خاک آمریکا استفاده کرده و آن را فرصت مناسبی برای مذاکره و بهره‌برداری جلوه دهند.

زارعی درباره قصد ترامپ گفت: ممکن است رئیس‌جمهور آمریکا بخواهد با استفاده از این شرایط و ایجاد فضای مذاکره با ایران یک برگ برنده انتخاباتی برای خود ایجاد کند اما ما در چهل سال گذشته همواره شاهد بودیم که آمریکا هرگز صداقت نداشته و قابل‌اعتماد نبوده است. هرگونه تفکری که بخواهد از این شرایط به جهت بهره‌برداری سیاسی و ورود به فاز مذاکره استفاده کند قطعاً به یک شکست منجر شده و رسوایی دیگری را به همراه دارد و این مذاکرات نیز همچون گذشته هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

نقش رژیم صهیونیستی در منطقه

این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره نقش رژیم صهیونیستی در تحولات منطقه گفت: قاعدتاً نسبت به همه دولت‌هایی که در صحنه سیاسی منطقه فعال هستند رژیم جعلی صهیونیستی بیشترین نفع را از این محاسبات می‌برد و ایجاد بحران و ناامنی و بی‌ثبات‌سازی منطقه باعث می‌شود که مرزهای این رژیم از امنیت بیشتری برخوردار باشند.

وی بابیان اینکه استراتژی رژیم صهیونیستی بحران و ناامنی در بیرون و امنیت در داخل است ادامه داد: همین سیاست سبب شده است که رژیم صهیونیستی از همه ظرفیت‌های خود و حتی ظرفیت دولت‌های سازش‌کار منطقه برای بی‌ثبات‌سازی و ناامن سازی شرایط در کشورهایی مانند عراق، سوریه، لبنان و حتی سایر کشورها استفاده کند تا بتواند با به‌کارگیری ظرفیت‌های امت اسلامی علیه خودشان، شرایط را برای کاهش تهدید و آسیب برای منافع بلندمدت رژیم صهیونیستی فراهم کند.

زارعی در پایان گفت: بنابراین این رژیم قطعاً یکی از عناصر اصلی بحران‌ساز در منطقه بوده و همان‌طور که ایالات‌متحده آمریکا بارها اعلام کرده است، امنیت رژیم صهیونیستی به‌عنوان اولین رویکرد استراتژیک و امنیتی برای دولت‌های آمریکا همواره مطرح بوده و رژیم صهیونیستی از حمایت کامل آمریکا بهره‌مند است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =