معلم، دانش‌آموز و مدرسه صرفاً در خدمت کنکور هستند

با اینکه کنکور مشکلات بسیار زیادی برای نظام آموزش کشور به وجود آورده و آموزش و پرورش را از ریل اصلی خود خارج کرده ، کسب درآمد برخی افراد از کنکور مانع اصلی حذف آن شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ حذف کنکور سال­‌هاست نقل محافل علمی و سیاسی شده و درباره دلایل لزوم حذف آن و جایگزین مناسب برای این آزمون گفت‌وگوهای بسیاری انجام شده است. این طرح موافقان و مخالفان زیادی دارد که هرکدام دلایلی برای آن مطرح کرده‌­اند.

مهدی بهلولی کارشناس آموزش‌وپرورش در گفت­وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز بابیان اینکه با حذف کنکور موافق است گفت: بسیاری از معلمان و افراد فعال در حوزه آموزش معتقد به حذف کنکور هستند. بزرگ‌­ترین مشکلی که کنکور برای آموزش‌وپرورش کشور به وجود آورده است جهت­‌دهی به آموزش و تقلیل آن است.

وی در ادامه بابیان اینکه کنکور آسیب­‌های بسیار جدی به نهاد آموزش‌وپرورش کشور وارد کرده است، افزود: وقتی دانش‌­آموزان برای کنکور درس می­‌خوانند به‌صورت ناخودآگاه معلم، دانش­‌آموز و مدرسه در خدمت آزمون قرار می‌­گیرند.

بهلولی با تأکید بر اینکه کنکور سبب می­‌شود آموزش‌وپرورش به خدمت آزمون و تست درآید ادامه داد: درنتیجه این نهاد از اهداف متعالی خود دور می­‌شود و درنهایت مفهوم آموزش‌وپرورش تغییر پیدا می­‌کند.

این کارشناس آموزش‌وپرورش درباره مشکلات دیگر کنکور گفت: کنکور علاوه بر مسئله تغییر مسیر آموزش‌وپرورش، اضطراب و مشکلات روحی و روانی بسیار زیادی برای دانش‌­آموزان به وجود آورده است. با در کنار هم قرار دادن تمام این مشکلات می­‌توان نتیجه‌گیری کرد که کنکور باید حذف شود.

بهلولی با اشاره به اینکه دلیل حذف نشدن کنکور در سال­‌های گذشته کسب درآمد برخی افراد از آن است اظهار کرد: کنکور و آزمون باعث رونق مدارس غیرانتفاعی و پولی شده و تمام این مدارس و موسسه‌­های کنکور از طریق آماده کردن دانش‌­آموزان برای کنکور کسب درآمد می‌­کنند.

 وی بابیان اینکه برخلاف نظر برخی مخالفان حذف کنکور، جایگزین برای آن وجود دارد گفت: دانشگاه آزاد و پیام نور در بسیاری از رشته‌­ها بدون کنکور دانشجو می‌­پذیرند. دانشگاه‌­های دولتی نیز می­‌توانند مانند بسیاری از دانشگاه‌­های جهان برای رشته‌­های پرطرفدار خود به‌صورت جداگانه آزمون ورودی برگزار کنند. بنابراین نگه‌داشتن کنکور امری بیهوده و تنها به دلایل اقتصادی و تجاری است و مسائل آموزشی تنها بهانه به نظر می­‌رسند.

بهلولی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تجربه ناموفق آزمون جداگانه دانشگاه‌­­ها برای مقطع دکتری در کشور آیا این شیوه برای مقطع کارشناسی مناسب است، گفت: درهرصورت در این روش نیز امکان سوءاستفاده وجود دارد و نمی­‌توان به دلیل امکان سوءاستفاده این شیوه را مضر دانست بلکه باید نظارت دقیق انجام شود. برای مثال نمی­شود استدلال کرد که چون امکان طلاق در ازدواج وجود دارد کسی ازدواج نکند.

این کارشناس آموزش‌وپرورش در ادامه افزود: نکته دوم درباره این شیوه این است که آزمون این دو مقطع قابل قیاس نیستند، تعداد دانش‌­آموزان سال چهارم دبیرستان بسیار بیشتر از متقاضیان کنکور دکتری است و هر سال هزینه بسیار زیادی برای کنکور کارشناسی انجام می­‌شود و دانش‌­آموزان زیادی وارد یک جریان استرس‌­زا می­‌شوند.

وی درباره موردسنجش قرار دادن نمرات سال­‌های مختلف تحصیلی دانش‌­آموزان به‌جای امتحانات نهایی برای ورود به دانشگاه گفت: من معتقدم معیار سنجش باید چند سال تحصیلی باشد. حتی اگر امکان سنجش تمام سال‌­های تحصیلی وجود ندارد، باید حداقل سه سال آخر معیار قرار گیرد.

بهلولی درباره علت اجرایی نشدن چنین طرحی گفت: بااینکه این طرح قابلیت اجرایی شدن دارد اما ازآنجاکه باید امتحانات تمام سال­‌های موردسنجش به‌صورت هماهنگ کشوری برگزار شود و این موضوع نیاز به بودجه بالایی دارد، آموزش‌وپرورش زیر بار این هزینه نمی­‌رود.

این کارشناس آموزش‌وپرورش در پاسخ به این سؤال که آیا می­‌توان مانند برخی کشورهای پیشرو در عرصه آموزش‌وپرورش علاوه بر نمرات، مسائل اخلاقی، فعالیت­‌های اجتماعی و خیرخواهانه و مواردی ازاین‌دست را معیار ارزیابی و سنجش قرارداد، گفت: باید از شاخص‌­های فعلی که تنها آزمون در آن محوریت دارد فاصله بگیریم و به سمتی برویم که مانند بسیاری از کشورهای دیگر آزمون تنها موضوع سنجش نباشد. اما اگر بخواهیم شاخص دیگری را در نظر بگیریم باید با یک کار کارشناسی عمیق مشخص شود که آیا زمینه و آمادگی برای مشخص کردن معیارهای دیگر وجود دارد یا خیر زیرا اگر بی­‌گدار به آب زده شود ممکن است وضعیت به‌مراتب بدتر شود.

وی در پایان گفت: اولین کاری که باید در حوزه آموزش‌وپرورش انجام شود حذف کنکور است. پس‌ازآن مدارس با برداشته شدن بار کنکور از روی دوش تعلیم و تربیت می‌­توانند برای پرورش دانش‌­آموزان اقدامات دیگری انجام دهند و در صورت لزوم معیارهایی را تعریف کنند. اما در حال حاضر ملاک اصلی همان نمره آزمون هماهنگ کشوری و کنکور است.

کد خبر: 1073822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =