خانواده‌ها و نظام آموزشی چه بلایی بر سر دانش‌آموزان آورده‌اند؟

بسیاری از دانش‌­آموزان رشته‌­های فنی و حرفه­‌ای، کاردانش و هنرستان متمایل به تحصیل در این دانشگاه هستند اما دلیل اصلی کاهش پذیرش دانشجو تغییر نظام آموزشی آموزش‌وپرورش و اصرار خانواده‌ها بر تحصیل در رشته‌های نظری است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ دانشگاه فنی و حرفه‌ای به‌عنوان دانشگاه مهارت محور شناخته می‌­شود که فارغ­‌التحصیلان آن آسان­‌تر از فارغ‌­التحصیلان سایر رشته­‌ها وارد بازار کار می­‌شوند به‌طوری‌که به گزارش رئیس این دانشگاه 67 درصد پسران و 60 درصد دختران پس از فارغ‌­التحصیلی از این دانشگاه مشغول به کار شده‌­اند اما در سال‌­های اخیر تمایل دانش­‌آموزان برای ورود به دانشگاه فنی و حرفه‌­ای کاهش یافته است. در گفت‌وگویی با ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای به بررسی دلایل این مشکل پرداخته‌ایم.

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه­‌ای در گفت‌­وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره کاهش متقاضیان ورود به این دانشگاه گفت: این‌گونه نیست که دانش­‌آموزان اصلاً تمایلی به ورود به دانشگاه فنی و حرفه­‌ای نداشته باشند و بسیاری از دانش‌­آموزان رشته‌­های فنی و حرفه­‌ای، کاردانش و هنرستان همچنان متمایل به تحصیل در این دانشگاه هستند اما دلیل اصلی کاهش پذیرش دانشجو تغییر نظام آموزشی آموزش‌وپرورش است.

وی با اشاره به تبدیل شدن نظام آموزشی به نظام 3-3-6 درباره اثرات آن بر روی پذیرش دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: تا پیش از مهر 98 دانشجوهای این دانشگاه را خروجی­‌های رشته‌­های فنی و حرفه‌­ای کاردانش و هنرستان تشکیل می­‌داد. ازآنجاکه دانش‌­آموزان این رشته برخلاف سایر رشته­‌ها، دوره پیش­‌دانشگاهی را نمی‌­گذراندند ملزم به گذراندن دوره کاردانی بودند اما با تغییر نظام آموزشی و یکسان شدن شرایط تمام رشته‌­ها، دانش‌­آموزان می‌­توانند بلافاصله پس از دبیرستان وارد دوره کارشناسی شوند بنابراین متقاضیان ورود به این مقطع افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه­‌ای در ادامه افزود: از طرف دیگر با افزایش ظرفیت رشته­‌های نظری در مقطع کارشناسی دانشگاه‌­های دولتی، پیام نور و وجود صندلی خالی در این دانشگاه‌­ها، دانش‌­آموزان و خانواده‌­های آن‌­ها تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه­‌های محل زندگی خود را به گذراندن دوره‌­های کاردانی و تکنسین ترجیح می­‌دهند و انگیزه­‌ای برای تحصیل در دوره کاردانی ندارند.

وی یکی از دلایل دیگر کاهش دانشجو را هدایت تحصیلی مدارس دانسته و اظهار کرد: دانش‌­آموزان 12 سال در اختیار آموزش‌وپرورش هستند و آموزش‌وپرورش باید در برنامه‌­های درسی، کلاس‌ها و دوره‌های خود بر روی اشتغال و ادامه تحصیل در دوره‌­های فنی و حرفه‌­ای تأکید بیشتری کند.

صالحی عمران بابیان اینکه نظام هدایت تحصیلی ما نظام مناسبی نیست ادامه داد: آموزش‌وپرورش در برنامه‌­های آموزش مستقیم و غیرمستقیم خود دانش‌­آموزان را به سمت دوره‌­ها و دانشگاه‌­های نظری هدایت می‌­کند و نسبت به دانشگاه­‌های فنی و حرفه‌­ای بی‌توجه است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای این مسئله را نقدی اساسی به آموزش‌وپرورش دانست و افزود: آموزش‌وپرورش با کمک معلمان و مدیران مدارس و با استفاده از برنامه‌­های درسی و آموزشی باید دانش‌آموزان را به‌درستی هدایت کند و در آموزش‌های رسمی و غیررسمی خود به دانش‌­آموزان آموزش دهد که برای ورود به کار و فراگیری حرفه باید وارد دانشگاه­‌های فنی و حرفه‌­ای و مهارتی شوند.

وی در پایان گفت: فضای حاکم بر نظام آموزشی فضای ادامه تحصیل در دانشگاه فنی و حرفه‌­ای نبوده و تمام توجه­‌ها معطوف به تحصیل در رشته­‌های نظری است و اگر کنکور سال­‌های گذشته را بررسی کنید متوجه می‌شوید که رقابت بر سر رشته‌­های پزشکی و پیراپزشکی و برخی رشته­‌های فنی و مهندسی است؛ بنابراین باید با عزم ملی هدایت تحصیلی مناسب در نظام آموزش کشور اتفاق افتاده و دانش‌آموزان را در مسیر صحیح قرار دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =