توصیه‌های دانشگاه آکسفورد برای مقابله با کرونا

دانشگاه آکسفورد انگستان یکی از موفق ترین دانشگاه ها در مواجهه با شیوع بیماری کرونا بوده است. این دانشگاه در دو سطح درمان بالینی بیماران و پژوهش بر روی ویروس فعالیت های موثری داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پس از شیوع بیماری کرونا چشم امید مردم برای مقابله با این بیماری به کادر درمانی دوخته شده بود اما نمی توان از نقش دانشگاه ها در شناسایی و ارائه راهکار در شرایط کنونی غافل شد. دانشگاه آکسفورد انگستان در راستای مسئولیت اجتماعی خود یکی از  بهترین عملکردها را در مواجهه با این ویروس داشته است.

این دانشگاه در زمینه دورکاری، حفظ سلامتی، بهبود روحیه و تداوم فرایند یادگیری در دوران قرنطینه، استادان، دانشجویان و کارکنان خود را به حفظ توازن بین زندگی و کار توصیه کرد. در این توصیه ها به تداوم ارتباط کاری با دوستان و همکاران، تخصیص زمان ساعات معمول کاری به دورکاری (مثلا از 9 صبح تا 13 بعد از ظهر) و ایجاد مکانی آرام در منزل برای انجام کارها اشاره شده است.

کتابخانه دانشگاه آکسفورد هم در دوران شیوع بیماری امکان استفاده رایگان و مجازی از تعداد زیادی از منابع و کتاب های خود را برای عموم مردم فراهم کرد. این کتابخانه یکی از غنی ترین کتابخانه های جهان است.

اقدامات این دانشگاه در دو سطح تمهیدات کوتاه مدت برای نجات جان افراد و پژوهش های علمی درباره ویروس کووید 19 انجام شده است. در سطح نخست، محققان این دانشگاه با بیمارستان NHS متعلق به خود دانشگاه آکسفورد در حال همکاری هستند و در سطح دوم، مرکز تحقیقاتی پیشرفته ای مختص پژوهش در زمینه کرونا تاسیس شده است.

رابین تامپسون (Robin Thompson) پژوهشگر اپیدمولوژی ریاضی در آکسفورد الگویی ریاضی در مورد چگونگی شیوع ویروس کرونا طراحی کرده است و در راستای آگاهی بخشی در یک ویدئوی آموزشی مراحل، فرایند، داده ها و چگونگی محاسبه های انجام گرفته برای طراحی یک مدل اپیدمیک را به زبان ساده تشریح و منتشر کرده است.

مرکز فاندری آکسفورد (Oxford Foundry) یکی از مراکز کارآفرینی دانشگاه با تیمی متشکل از 60 محقق، کارآفرین، رهبران تجاری و سیاست گذاران از جمله مراکزی است که در زمینه مقابله با بیماری کرونا فعالیت می کند.

13 شرکت از 32 شرکت استارت آپی زیرمجموعه این مرکز 24 ساعته و بدون وقفه در طول هفته در حال پژوهش بر روی یافتن راه های ممکن مقابله با این بیماری هستند. همچنین از دانشجویان و استادان درخواست کرده اند پیشنهادات و راه حل های خود را در اختیار مسئولان مرکز قرار بدهند. یکی این سرمایه گذاری ها بر روی امکان ازریابی بیماران از راه دور متمرکز است که یا از راه دور مداوا شوند یا در صورت لزوم برای درمان تخصصی فراخوانده شوند.

تحقیقات علمی دانشگاه آکسفورد

پروفسور اندی پرزیبیلسکی (Andy Przybylski) و آیرنه تریسی (Irene Tracey) از پژوهشگران دانشگاه آکسفورد هستند که دستاوردهای نهادهای علمی و تخصصی کشورهای مختلف در چند ماه گذشته را بررسی کرده و معتقدند تعداد کمی از این پژوهش ها به جوانب روانشناختی کووید 19 پرداخته اند. به همین دلیل لازم است مقامات و نهادهای فعال در حوزه جمعیت شناسی به صورت دقیق تمام موارد استرس، نگرانی، افسردگی، اختلالات روانی، خودآزاری و خودکشی را رصد کرده و مورد مطالعه قرار دهند.

از دیگر پژوهشگران این دانشگاه که در زمینه مقابله با ویروس کووید 19 فعالیت می کنند، پیتر هوبی (Peter Horby) و تیم تحقیقاتی اش هستند که از ابتدای شیوع کرونا در ووهان با همراهی متخصصان چینی، تاثیر داروهای درمان بیماران HIV و کشف داروی بیماری کرونا را مورد برررسی قرار داده اند. البته این تلاش ها همچنان ادامه دارد و به نتیجه مشخصی نرسیده است.

جدیدترین پژوهش دانشگاه آکسفورد از سوی جنیفر بیم داوود (Jennifer Beam Dowd) و همکارانش در زمینه گروه های جمعیتی آسیب پذیر در برابر ویروس کرونا است. نتایج این تحقیقات نشان می دهد کشورهای با بافت جمعیت سالخورده (اغلب کشورهای توسعه یافته) با خطر مرگ بیشتری در برخورد با ویروس کرونا مواجه هستند. برای مثال آمار مرگ و میر در ایتالیا 1.7 برابر کره جنوبی بوده است که بررسی ها نشان داد گروه سنی بالای 65 سال در ایتالیا حدود 23.3 درصد کل جمعیت اما این گروه سنی در کره 14 درصد جمعیت این کشور را شامل می شود.

همچنین یکی دیگر از عوامل افزایش مرگ و میر در ایتالیا، الگوی اجتماعی و تعاملی بین نسلی در این کشور است. سبک زندگی و تعاملات خانوادگی در ایتالیا به نحوی است که ارتباط بین فرزندان و والدین نسبت به سایر کشورهای اروپایی از جمله آلمان بسیار بیشتر است و همین موجب انتقال ویروس کرونا از طریق فرزندان به والدین خود شده است.

طراحی نرم افزار برای شناسایی مبتلایان کووید 19

اقدام نوآورانه محققان دانشگاه آکسفورد به سرپرستی کریستوف فریزر (Christophe Fraser) طراحی نرم افزاری بر اساس الگوسازی اپیدمولوژیکی برای شناسایی و تشخیص مبتلایان ویروس کووید 19 بود. کاربران از طریق این نرم افزار به هم وصل می شوند به طوری که وقتی یکی از کاربران علائم احتمالی بیماری را داشته باشد، به سایر کاربران هشدار داده می شود تا ارتباط خود را با فرد مشکوک به حداقل برسانند و به فرد مبتلا هم توصیه می شود خود را قرنطینه کرده و به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کند. البته این نرم افزار در صورتی در پیشگیری از بیماری موثر خواهند بود که حداقل 50درصد افراد آن را نصب کنند.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1073830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =