سوئدی‌ها چگونه موفق به مهار ویروس کرونا شدند؟

بیماری کرونا در ماه‌های اخیر همه کشورها را با بحران روبرو کرده است. دانشگاه‌ها از جمله نهادهایی هستند که انتظار می‌رود در این شرایط به کمک دولت‌ها و مردم بشتابند. اقدامات علمی و عملی دانشگاه اوپسالا سوئد نشان می‌دهد این دانشگاه کارنامه موفقی در مواجهه با این بحران داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کشور سوئد در مواجهه با بیماری کرونا رویکرد سهل گیرانه ای را انتخاب کرده است اما دانشگاهها و مراکز علمی این کشور تمام تلاش و ظرفیتهای خود را به کار گرفته اند تا دامنه و تبعات این بیماری را کاهش دهند.

دانشگاه اوپسالا (Uppsala university) یکی از دانشگاههای پژوهشی در حوزه علوم انسانی در شهر اوپسالا در سوئد است و در لیست 100 دانشگاه برتر دنیا قرار دارد. این دانشگاه در سال 1477  پایه گذاری شده و کهن ترین دانشگاه در منطقه اسکاندیناوی است. در ادامه به بیان تمهیدات و اقدامات این دانشگاه در مواجهه با همه گیری ویروس کرونا می پردازیم.

رویکرد کشور سوئد در مواجهه با بیماری کرونا سختگیرانه نبود و تنها به توصیه برای (در خانه ماندن) اکتفا کرد. به طوری که دبیرستان ها و دانشگاه ها تعطیل شدند اما خدمات وسائل نقلیه جمعی همچنان ادامه داشت و مهدکودک ها، مدارس ابتدایی، رستوران ها، کافه تریاها، سالن های ورزشی و مراکز خرید و فروش باز بودند.

آندرس تِگنل (Anders Tegnell) اپیدمیولوژیست و طراح این رویکرد معتقد است که با وجود انتقادهای فراوانی که در روزهای ابتدایی به این رویکرد وارد می شد اما اخیرا و با تثبیت روند ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا انتقادات کاهش یافته اند. در حال حاضر آمار مرگ و میر ناشی از ویروس کووید 19 در سوئد 5280 نفر است و آمار مبتلایان نیز بیش از 65 هزار نفر است. این آمار در مقایسه با کشورهای اسکاندیناوی که محدودیت های سختگیرانه اعمال کرده اند بسیار بیشتر و در مقایسه با کشورهای چون ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا بسیار کمتر است.

کارشناسان، موفقیت این کشور در کنترل بیماری با وجود سیاست های سهل گیرانه را بررسی کرده و معتقدند اعتماد مردم به نهادهای ذی ربط دلیل اصلی التزام آن ها به توصیه های نهادهای دولتی است. عامل دیگر کنترل کننده بیماری در این کشور به بافت جامعه مربوط می شود که حدود نیمی از خانواده ها در سوئد تنها یک نفر هستند و ارتباط و تعامل بسیار کمی بین خانواده ها و افراد نسل های مختلف وجود دارد. از سوی دیگر سیستم بهداشت و بیمارستان سوئد جز پیشرفته ترین ها در دنیا است.

مخالفت جامعه دانشگاهی با رویکرد نرم دولت سوئد در مقابله با کرونا

رویکرد نرم دولت سبب نگرانی جامعه دانشگاهی این کشور شد. به همین دلیل حدود دو هزار نفر از استادان دانشگاه مسئولیت اخلاقی و اجتماعی خود دانستند که عواقب این رویکرد دولت را به جامعه گوشزد کنند و با انتشار بیانیه ای خواستار تغییر رویکرد نرم دولت شدند. در این بیانیه آمده است: «با اجرای رویکرد نرم شاید بتوان چرخ اقتصاد کشور را چرخاند و با هزینه های اقتصادی کمتری این بحران را پشت سر گذاشت اما قربانی کردن جمعی از افراد جامعه که اکنون در دهه ششم و هفتم حیات خود هستند و بهترین سالهای عمر خود وقف خدمت به جامعه کرده اند، انسانی نیست.»

تمهیدات دانشگاه اوپسالا در مورد همه گیری ویروس کرونا

دانشگاه اوپسالا برای مقابله با این بیماری از 18 مارس 2020 (28 اسفند 1398) همه کلاس ها، امتحانات، جلسات و برنامه های گروهی دانشجویان و استادان را تعطیل و به صورت آنلاین از طریق نرم افزار زووم متعلق به کمپانی گوگل برگزار کرد. دانشگاه پیش از تعطیلی و با نظرسنجی از دانشجویان و استادان این نرم افزار را انتخاب کرده بود.

دانشگاه همچنین از دانشجویان خواست گزارش های پخش شده در فضای مجازی مانند اینستاگرام، واتساپ و تلگرام را با منابع معتبر خبری مقایسه کنند تا از پخش شایعات و اطلاعات نادرستی که سبب گمراهی و اضطراب مردم می شود، جلوگیری شود.

«مسئولیت مشترک ما» عنوان کادری است شامل توصیه های بهداشتی و شماره تماس برای مشاور پزشکی که دانشگاه اوپسالا پس از همه گیری بیماری به سایت خود افزود. این کادر در تمام صفحات و لینک های دانشگاه وجود دارد و هدف از آن یادآوری مسئولیت مخاطبان نسبت به خود و دیگران است.

اقدمات پژوهشی و علمی دانشگاه اوپسالا برای مقابله با کرونا

محققان دانشگاه اوپسالا به دنبال تدوین الگویی برای توصیف و ترسیم دقیق نحوه شیوع ویروس کرونا در سوئد هستند. هدف از این الگو جمع آوری اطلاعات و دستیابی به راهکارهایی برای کنترل ویروس در سطح سیاستگذاری کلان کشوری است.

یاسمین گاردنر (Jasmine Gardner) پژوهشگر دوره پسادکترا در گروه شیمی دانشگاه اوپسالا در ترسیم این مدل علاوه بر داده های مربوط به جمعیت سوئد از جمله سن، شغل و موقعیت جغرافیایی افراد به پارامترهای فرهنگی این کشور مانند این که هر فرد چه تعداد مخاطب (دوستان، خانواده و همکاران) را در روز می بیند یا انتظار می رود که ببیند، هم توجه کرده است.

گاردنر در این پروژه از یافته های پژوهشی حوزه های مختلف مانند عوامل موثر بر سلامت یک جمعیت در حوزه اپیدمولوژی و ابرکامپیوترهای نهادهای دولتی و شرکت های بزرگ بهره می برد.

اقدام دیگر دانشگاه اوپسالا تولید ماسک محافظ صورت به کمک پرینترهای سه بعدی است. این پرینترها به کمک طراحی نرم افزار کَد و با قرار دادن پی درپیِ لایه هایی به روی یکدیگر در یک سطح مقطع دوبعدی اشیائی سه بعدی می سازند. مسئولان دانشگاه اعلام کرده اند که تمام تجهیزات و امکانات خود را بکار می گیرند تا در اسرع وقت و با توجه به ظرفیت ها تعداد محافظ های صورت بیشتری برای پزشکان و کادر درمان بیمارستانها تولید کنند.

در پایان ذکر این نکته لازم است که هرچند دانشگاه ها در برابر جامعه مسئول هستند اما وجود حس اعتماد و تعامل دوسویه بین دولت، بخش خصوصی و مراکز علمی از جمله عواملی است که به تحقق این مسئولیت کمک می کند. به عبارت دیگر، عملکرد دولت در نمایان شدن اثرات مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =