کاندیدای متخلف را بشناسیم

کاندیدایی که در تبلیغات انتخابات و گام اول خود برای ورود به مجلس دست به تخلف می­زند و قانون را رعایت نمی­کند، شایسته نشستن بر صندلی قانون­گذاری نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علاوه بر کنترل نهاد­های رسمی، نظارت مردم هم می­تواند در کاهش تخلفات انتخاباتی و تبلیغات نامزدها موثر باشد که لازمه این کار شناخت درست و اگاهی نسبت به قانون است، ضمن اینکه شناخت از تخلفات انتخاباتی و آشنایی با قانون می­تواند مردم را در انتخاب کاندیدای اصلح هم یاری کند.

قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مشتمل بر94 ماده و در سال 1378 به تصویب رسیده است. فصل ششم این قانون در ده ماده به موضوع تبلیغات می­پردازد. زمان شروع و پایان تبلیغات، شیوه آگهی­های تبلیغاتی­­، نحوه مواجهه با تبلیغات رقیبان­، عدم استفاده از اموال عمومی و تریبون­ها رسمی و نحوه تشکیل ستاد تبلیغاتی از جمله مواردی است که این فصل از قانون به آنها اشاره کرده است.

مطابق ماده 56 قانون، فـعالیـت تبـلیغـات انتـخاباتـی نامزدهای نمایندگی هشت روز قبل از روز اخذ رأی آغاز و تا بیست و چهار ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت اما با وجود فضای مجازی و شبکه های اجتماعی عملا تبلیغات تا روز رای­گیری و حتی  تا آخرین ساعات رای­گیری هم ادامه دارد.

با فراگیر شدن فضای مجازی، حجم گسترده تبلیغات انتخاباتی در این فضا صورت می­گیرد. به تبع گسترش تبلیغات در این فضا بسیاری از تخلفات تبلیغاتی هم مثل تخریب رقبا در آن صورت می­گیرد. قانون انتخابات درباره تبلیغات در فضای مجازی نظری ندارد، که از مهم­ترین ضعف­ها­ی آن به شمار می­آید و لزوم بازنگری و به روز شدن قانون را نشان می­دهد.

با وجود فضای مجازی، همچنان تبلیغات کاغذی و پوستری در میان نامزد­های انتخابات رایج است. ماده 57 قانون انتخابات در این­باره می­گوید: استفاده از هر گونه پلاکارد ، پوستر ، دیوار نویسی و کاروانهای تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی و امثال آن باستثنای عکس برای تراکت و زندگی نامه و جزوه و همچنین سخنرانی و پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنان ممنوع می باشد .متخلفین از این ماده به سه تا سی روز زندان محکوم می گردند .

با وجود این ماده قانونی همچنان شاهد چنین رفتار­های تبلیغاتی از سوی نامزدهای انتخابات هستیم. این نوع تبلیغات در شهرهای کوچک رواج بیشتری دارد تا آنجا که به راه انداختن کاروان­های تبلیغاتی علاوه بر اینکه مزاحمت­هایی در رفت و آمد مردم ایجاد می­کند، بعضا باعث برخورد ها و درگیری­هایی میان طرفداران کاندیداها با هم می­شود.

از دیگر تخلفات تبلیغاتی انتخابات استفاده از اموال عمومی و تریبون­های رسمی است. طبق ماده 59 در اختیار گذاشتن این وسایل و امکانات ممنوع بوده و مرتکب مجرم شناخته می شود. همچنین مطابق تبصره 2 این ماده  نشریات و مطبوعات متعلق به سازمانها ، وزارتخانه ها ، ادارات و نهادها حق تبلیغ برای نـامـزدهای انتخـاباتـی را ولـو بـه صورت درج آگهی ندارند .

ستاد­های تبلیغاتی مهمترین مراکز تبلیغاتی نامزد­های انتخابات به حساب می­آید. مطابق تبصره 2 ماده 63 تشکیل ستاد تبلیغات انتخاباتی بدون اعلام نشانی محل ستاد و نام مسئول آن به فرمانداری یا بخشداری ممنوع است. ضمن اینکه ستـادهـای تبـلیغات انتخاباتی تنها در مراکز بخشها ، شهرها و شهرستانـها و در شهرهای بزرگ در هر منطقه شهرداری، می تواند دایر گردد .

مواد 64 و 65 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به این موضوع اشاره می­کنند که نامزد­ها و مطبوعات حق ندارند علیه نامزد دیگری تبلیغات سوء انجام دهند، موضوعی که به کرات توسط کاندیداها و رسانه­های طرفدار آنها رخ می­‌دهد. این کار علاوه بر اینکه خلاف قانون است، رفتاری ضد اخلاق و موازین شرعی بوده و نشان دهنده عدم صلاحیت افرادی است که در تبلیغات خود دست به چنین کارهایی می­زنند.

با وجود انتظاری که از مجریان قانون و نهاد­هایی چون قوه قضاییه و نیروی انتظامی برای برخورد با نامزدهای متخلف می­رود، نمی­توان نادیده گرفت که تعدد کاندیداها و حوزه­های انتخابیه انجام این کار را سخت می­کند. ضمن اینکه حساسیت­هایی که در ایام انتخابات وجود دارد، باعث می­شود؛ نهاد­های کنترلی و نظارتی بعضی مسائل را ندیده بگیرند. بنابراین نقش مردم در شناخت این تخلفات و اگاه کردن اطرافیان خود برای انتخاب فرد شایسته­ای که عاری از این تخلفات است، می­‌تواند در یک انتخاب درست و تشکیل مجلسی قانون­مدار بسیار موثر باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =