چرا نظام آموزشی کسل‌کننده هیچ جذابیتی برای دانش‌آموزان ندارد؟

سیستم آموزشی ایران فرسوده شده و دانش‌آموزان را از درس و مدرسه دور کرده و راهی جز تغییر اساسی و محتوایی نظام آموزش فعلی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ همه ما زمانی دا­نش‌آموز  بودیم یا هنوز دانش‌آموزیم. برای بیشترمان ساعات مدرسه خسته‌­کننده بود و منتظر زنگ آخر بودیم. زنگ که می­‌خورد هجوم دانش‌آموزان به سمت درب خروجی مدرسه صحنه­‌ای تماشایی بود، به­‌طوری که به قول پدر و مادرها انگار از زندان آزاد شده بودیم.

شاید در نگاه اول این موضوع چندان جدی به‌­نظر نیاید و حتی آن را به دیده طنز بنگریم اما واقعیت اینگونه نیست. این مسئله نشان­‌دهنده مشکلی اساسی یعنی «عدم جذابیت مدرسه» برای دانش‌­آموزان است. تعدادی از دانش­‌آموزان سر کلاس درس چرت می­زنند و تعدادی دیگر در میان جمع و دلشان جای دیگری است.

اما باید قبول کنیم مدرسه یکی از مهم­‌ترین مقاطع زندگی هر فردی است و بخش اعظمی از شخصیت افراد در همین بازه سنی شکل می­‌گیرد. مدرسه می­‌تواند نقشی اساسی در رشد ابعاد مختلف زندگی انسان­‌ها اعم از مادی و معنوی داشته باشد. به‌­همین دلیل است که بیشتر کشورها به آموزش و پرورش نگاهی عمیق دارند و برای این نهاد برنامه‌ریزی کرده و بودجه‌­های کلان به آن اختصاص می­‌دهند.

آلمان بعد از جنگ جهانی دوم و شکست در این جنگ، با درک اهمیت نظام آموزشی برای تربیت نسلی مؤثر در ساختن آینده کشور، ۵۰ درصد از کل بودجه خود را به آموزش و پرورش اختصاص داد و رشد چشمگیر آلمان پس از آن نشان دهنده سرمایه­‌گذاری صحیح این کشور در نهاد تعلیم و تربیت است.

نه اینکه تمام مشکلات کشور از راه اصلاح نظام آموزش قابل­ حل است اما می­‌توان بسیاری از مشکلات اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی را با طی این مسیر حل کرد. دکتر «غلامرضا اعوانی» رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران و چهره ماندگار فلسفه معتقد است اگر حوزه آموزش اصلاح شود و هر فرد در ۱۲ سال آموزش مدرسه ای و دستکم چهار سال آموزش دانشگاهی، به صورت درست آموزش ببیند تحولی عظیم در کشور ما ایجاد و تمام مشکلات کشور حل خواهد شد.

برای حل هر مشکلی ابتدا باید ریشه آن مشکل را جستجو کرد. به نظر می­رسد معضل همیشگی خسته کننده بودن مدرسه که طی نسل­‌های مختلف آموزشی در کشور ما وجود داشته، مشکلی جدی است و نمی­‌توان علت آن را در میان دانش‌­آموزان پیدا کرد. بلکه با اندکی بررسی می­توان ادعا کرد که که نقص نظام آموزشی، عامل این معضل است. محتوای غیرجذاب کتاب­‌های درسی، تدریس خسته‌­کننده و شیوه تکراری معلمان در انتقال مفاهیم کتب از جمله متکلم وحده بودن معلم و دلایل بسیار زیاد دیگری را می‌­توان از علت‌­های آن دانست.

در این رابطه «جان ایستمن» استاد روانشناسی در مصاحبه با سایت معتبر «هافینگتون پست» یکی از دلایل کسل بودن دانش آموزان سر کلاس را ناتوانی در متمرکز کردن توجه تعریف می­‌کند و می­‌گوید این موضوع می‌­تواند ناشی از دلایل مختلفی از جمله سخنرانی خشک یا یک موضوع غیرجذاب باشد.

یکی از نمونه‌­های موفق در زمینه آموزش و پرورش کشور فنلاند است که به لحاظ استانداردهای آموزشی، چندین سال صاحب رتبه اول در تمام دنیا بوده است. از ویژگی‌­های جالب توجه و مهم نظام آموزش و پرورش این کشور شرایط جذب معلمان آن است. در این کشور تنها کسانی می‌­توانند به شغل معلمی دست یابند که حداقل دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند. با این وجود داشتن مدرک تحصیلی تمام ماجرا نیست و پس از عبور از این مرحله، افراد منتخب از میان بهترین فارغ­‌التحصیلان دانشگاهی، در رقابتی ملی و سخت گزینش می­شوند. برای مثال در سال ۲۰۱۰ از ۶۶۰۰ متقاضی نخبه با مدرک کارشناسی ارشد برای دوره ابتدایی تنها ۶۶۰ نفر یعنی ۱۰ درصد از کل متقاضیان پذیرفته شدند.

به طور کلی معلم را می‌­توان یکی از مهم‌­ترین ارکان آموزش و پرورش دانست و باید برای تربیت معلم کارآمد وقت و هزینه صرف کرد. معلم باید علاوه بر سواد و علم کافی و روزآمد، مهارت تدریس و گذراندن وقت با دانش‌­آموزان را داشته و آشنا به مسائل تربیتی و روانشناسی باشد. همچنین معلمان باید همواره تحت تعلیم اساتید تعلیم و تربیت باشند تا با مسائل روز و آموزش‌­های نوین آشنا شوند.

یکی دیگر از مسائل مهم در موضوع تعلیم و تربیت محتوای کتب درسی است. با اینکه سال­های گذشته تغییرات بسیار زیادی در کتاب‌­های درسی رخ داده است اما به‌­نظر می‌­رسد هنوز نتیجه ایده‌­آلی به دست نیامده است. حجم بالای مطالب به‌­همراه محتوای غیرجذاب از مشکلات اساسی کتاب‌­های درسی است.

«محمدرضا نیک نژاد» عضو کانون صنفی معلمان و کارشناس مسائل آموزش و پرورش درگفت‌­وگو با خبرگزاری ایرنا حجم کتاب های درسی برای دانش آموزان را سنگین دانسته و آن را علت خسته شدن دانش­‌آموزان معرفی کرده است.

اما مشکل وقتی جدی‌­تر می‌­شود که معلم حتی توان تدریس همین محتوا را نداشته و آنطور که نیاز دانش‌­آموزان است، به مطالب مسلط نیست. همه این مسائل در کنار هم دانش‌­آموز را خسته و از کلاس درس فراری می‌­کند. «فروغ تیموریان» کارشناس آموزشی در گفتگو با خبرگزاری مهر در این باره گفته است کلاس درس برای دانش‌آموز خسته کننده است و از طرفی برخی از آگاهی‌های معلم به‌روز نیست و از پس کتاب برنمی‌آید. در این حالت نه تنها معلم خسته می‌شود بلکه دانش‌آموزان هم از گوش دادن به تدریس خسته‌کننده معلم، بی‌انگیزه‌تر می‌شوند.

ذکر این نکته ضروری است که توجه به تجربه­‌های کشورهای موفق مانند فنلاند در زمینه ساختار و اجرا می‌­تواند کمک شایانی به اصلاح نظام آموزشی نماید، اما باید توجه داشت که نباید در بعد محتوا به این کشورها تکیه کرد، زیرا محتوای هر نظام تعلیم و تربیتی براساس فرهنگ و اعتقادات مردم آن کشور تنظیم شده و قابل اجرا برای کشورهای دیگر نیست هرچند ممکن است اشتراکاتی از نظر فرهنگی وجود داشته باشد.

رهبر معظم انقلاب اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ سیاست­های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش را به رؤسای سه­‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند. در این ابلاغیه که ۱۳ بند دارد تمام اصولی که لازمه پیشرفت و اصلاح ساختار تعلیم و تربیت کشور است از جمله «ارتقاء کیفیت نظام تربیت معلم و افزایش مستمرّ شایستگی‌ها و توانمندی‌های علمی، حرفه‌ای و تربیتی فرهنگیان» و «ارتقاء معرفت و بصیرت دینی برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان و دانش‌آموزان و تلاش برای ارتقاء معنوی خانواده‌ها و همچنین رشد و شکوفایی ذوق و استعدادهای فرهنگی و هنری و تقویت روحیه‌ی نشاط و شادابی در دانش‌آموزان» آورده شده است. لازم به ذکر است با وجود اینکه این سیاست‌­ها حاصل چندین سال تلاش و کار علمی نخبگان این حوزه است، اما متاسفانه از زمان ابلاغ آن تاکنون هیچ‌گونه اهتمامی برای اجرایی کردن این سند دیده نشده است.

در پایان باید اشاره کرد که موارد بالا تنها بخش کوچکی از مشکلات بسیاری است که نظام آموزشی کشور ما با آن دست و پنجه نرم می­کند و برای حل مشکل می‌­بایست به شکلی بسیار عمیق‌­تر و ریشه‌­ای‌تر به علت­یابی و یافتن راه‌­حل مبادرت ورزید. در این راستا، توجه به سیاست­‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، استفاده از تجربه‌­های موفق و روش‌­های علمی و همچنین توجه به نظرات پژوهشگران و متخصصان امر تعلیم و تربیت در کشور قطعا راهگشا خواهد بود. علاوه بر این در امر اجرا، می­بایست امکانات قابل‌­توجهی را برای اصلاح این ساختار بسیج کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =