دانشجویان بدهکار، هزینه‌های سرسام‌آور تحصیل و وام‌های کلان همه در آرمانشهر آمریکا

مسئله وام‌های دانشجویی در ایالات متحده به یک بحران تبدیل شده و مبلغ بدهی آن از مرز 1.6هزار میلیارد دلار گذشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ آمریکایی‌های خوشبخت، مردمی‌ که در آسایش و رفاه کامل هستند، اصلا این کشور بهشت روی زمین است؛ مردمشان راضی، جوانان خوشحال و دانشجوهایشان کاملا امیدوار به مسیر روشن آینده هستند؛ ای کاش می‌شد در این کشور تحصیل کرد، دانشگاه‌های مدرن که نه‌تنها تحصیل در آن‌ها رایگان است که کمک‌هزینه تحصیلی هم می‌دهند. این جمله ‌ها آشناست، حتما شنیده‌اید، برخی باور دارند که آمریکا همان آرمانشهر است. رویای رفتن به این کشور به ویژه برای تحصیل، آرزوی برخی از جوانان و نخبه‌ها شده است.

بهشت برخی جوانان ما در حال حاضر تبدیل به جهنمی‌ برای دانشجویانش شده است. دانشجویانی که صدایشان را حتی تا بالاترین مقام رسمی‌ کشور یعنی رئیس جمهور هم رسانده‌اند و شاکی از وضعیتی که در این گزارش بررسی خواهد شد پای کاندیداهای ریاست جمهوری آینده را هم وسط کشیده‌اند.

هزینه بالای تحصیل در مقاطع آموزش عالی ایالات متحده سال­‌هاست دانشجویان این کشور را وادار کرده به دریافت وام­‌های دانشجویی کلان تن دهند؛ به­طوری که مبلغ بدهی وام­‌های دانشجویی دریافت شده پس از وام مسکن بالاترین میزان را در این کشور دارد و بسیاری از فارغ­التحصیلان دانشگاهی تا سال­‌ها با اقساط این وام­‌ها دست و پنجه نرم می‌­کنند. اکنون این مسئله به بحرانی برای فارغ­التحصیلان آمریکایی تبدیل شده به­گونه‌ای که راه­حل آن را از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا به­طور جدی طلب می‌­کنند. این گزارش بنا دارد به بررسی بحران جاری در ایالات متحده و حضور آن در کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری سال 2020 این کشور بپردازد.

شاید برای ما ایرانیان که اغلب به شکل رایگان یا با صرف هزینه اندک در دانشگاه تحصیل می‌­کنیم پرداخت هزینه­‌هایی مانند سالانه 40 هزار دلار در کشورهای دیگر به هیچ وجه باورپذیر نباشد. اما سایت «یونی پیج» که مبلغ شهریه دانشگاه­‌های ایالات متحده را منتشر کرده، شهریه دانشگاه ‌هاروارد که گران­ترین دانشگاه آمریکا است سالانه 66 هزار دلار، دانشگاه ییل 45 هزار دلار و دانشگاه برکلی را 42 هزار دلار ذکر کرده است. به طور میانگین شهریه دانشگاه­‌های خصوصی سالانه 48 هزار دلار و دانشگاه­‌های عمومی‌ 37 هزار دلار است. از این رو دانشجویان برای پرداخت این شهریه­‌ها مجبور به دریافت وام­‌های کلان می‌­شوند و تا سال­‌ها به بانک­‌ها و موسسات وام خصوصی بدهکارند.

بنابر گزارش «ژانت لورین» در خبرگزاری «بلومبرگ» برنامه وام دانشجویی فدرال ایالات متحده در سال 1965 آغاز شد و هدف آن دسترسی مطمئن دانشجویان به کمک­هزینه­‌ها بود. این کمک­هزینه­‌ها از طریق دانشگاه­‌ها پرداخت می‌­شد و به دانشجویان برای تامین هزینه­‌های خود تا زمانی­که بتوانند درآمدی داشته باشند کمک می‌­کرد. با افزایش هزینه­‌های کالج­‌ها، موسسات وام خصوصی نیز اعطای وام­‌های با بهره بالا را به دانشجویانی که نیازشان بیش از وام فدرال بود افزایش دادند.

در 16 ژانویه سال 2020 «آژانس رتبه بندی اعتباری در مرکز سرمایه­گذاری مودی» گزارش داد که میزان بدهی وام­‌های دانشجویی در آمریکا در ابتدای همین سال 1.6 هزار میلیارد دلار بوده و این رقم درحال افزایش است. باید اشاره کرد که این رقم از سال 2009 تاکنون نسبت به قبل از آن بیش از دو برابر شده است.

به گفته کارشناسان دلیل افزایش تقاضا برای دریافت وام دانشجویی کاهش چشم­گیر اعطای کمک­هزینه تحصیلی پس از بحران اقتصادی سال 2008 در آمریکا است. از سویی نیز به­دلیل شرایط سخت اقتصادی، بسیاری از دانشجویان توان بازپرداخت وام­‌های خود را نداشتند به­طوری که بدهی این وام­‌ها با رشد سه هزار دلار در ثانیه از 364 میلیارد دلار در سال 2004 به  1 هزار میلیارد دلار در سال 2011  رسید. درنتیجه این موضوع به مرور زمان به معضلی اجتماعی-اقتصادی تبدیل شد.

این میزان شهریه­‌ها و شرایط سخت مالی پس از بحران اقتصادی باعث شده دانشجویانی که حتی کمک­هزینه تحصیلی دریافت می‌­کنند نیز بدون دریافت وام­‌های دانشجویی قادر به ادامه تحصیل نباشند و در نتیجه بسیاری از دانشجویان با بدهی بسیار بالا فارغ­التحصیل می‌­شوند.

بنابر گزارش­‌های اکثر رسانه­‌های آمریکایی، در ایالات متحده با جمعیت 327 میلیون نفر، 45 میلیون نفر بدهکار وام­‌های دانشجویی هستند.

«اشلی پین» که فارغ­التحصیل رشته حقوق دانشگاه «اموری» است در مصاحبه با شبکه خبری «سی ان ان» بدهی خود در زمان فارغ­التحصیلی از دانشگاه را 330 هزار دلار اعلام کرده و گفته است که باوجود آن­که مشمول کمک­هزینه تحصیلی بوده اما این مبلغ تنها بخشی از شهریه را جبران می‌­کند و وی به دلیل عبور از سقف دریافت وام از دولت، مجبور به دریافت وام خصوصی با بهره بالا شده است.

یک دانشجوی دیگر به نام «مگان لایزر» می‌­گوید با آن­که بورسیه تحصیلی دریافت کرده بود پس از فارغ­التحصیلی از یک دانشگاه عمومی‌ در مقطع کارشناسی ارشد بهداشت 80 هزار دلار بدهی داشت.

با بحرانی شدن این وضعیت در ایالات متحده پای مردان سیاست به این عرصه باز شد و در کنار دغدغه­‌هایی که برای رفع مشکل که از سوی برخی از مقامات وجود داشت دستمایه بهره­برداری­‌های انتخاباتی نیز قرار گرفت.

از جمله اخیرا وزارت تحصیلات ایالات متحده برنامه «بخشش وام بخش دولتی» را ایجاد کرد تا کسانی که کم­درآمد هستند یا مشکلات جدی برای پرداخت وام دارند بتوانند از بازپرداخت وام معاف شوند. با این حال تقریبا 99 درصد درخواست­‌ها برای بخشش وام دانشجویی دولتی که طبق این برنامه صورت گرفته بود از سوی دولت رد شده است.

این طرح سال­‌هاست که در کارزارهای انتخاباتی مورد توجه قرار گرفته است. برای نمونه هیلاری کلینتون در مبارزات انتخابات ریاست جهوری سال 2016 شعارهای بسیاری در این زمینه داد که از جمله آن­‌ها می‌­توان به طرح «کالج بدون شهریه» برای خانواده­‌های کم­درآمد اشاره کرد. همچنین اعلام کرده بود که نرخ بهره وام­‌های دانشجویی را کاهش خواهد داد. کلینتون گفته بود که دولت نباید از وام­‌های دانشجویی فدرال سود ببرد بنابراین وی از پایین نگه­داشتن نرخ بهره این وام حمایت می‌­کند.

دونالد ترامپ در کتاب خود به نام «آمریکای فلج­شده» که در سال 2015 منتشر شده نوشته است «این وام­‌های دانشجویی شاید یکی از چیزهایی است که دولت نباید از آن پول دربیاورد ولی هنوز اینکار را انجام می‌­دهد.». وی در کارزار انتخاباتی خود در سال 2016 نیز سخنی مشابه همین را بیان کرده بود. باوجود چنین ادعایی وی هرگز طرحی عملیاتی برای این این موضوع ارائه نکرد و در نزدیک به چهار سال ریاست جمهوری­اش­، هیچ تمهیدی برای این موضوع اندیشیده نشد و این بحران کماکان باقی است.

با حل نشدن مشکل بدهی وام­‌های دانشجویی، بار دیگر این مسئله در کارزار انتخابات ریاست جهوری سال 2020 نمایان شد و از نظر اغلب نامزدهای این دوره انتخابات دور نماند. از جمله «جو بایدن» معاون پیشین «باراک اوباما» رئیس­جمهور آمریکا و «برنی سندرز» سناتور ایالت ورمونت، دو کاندیدای رقیب در انتخابات درون حزبی دموکرات­‌ها طرح­‌هایی را در این باره ارائه کرده‌اند.

سندرز که به­دلیل دیدگاه­‌های انتقادی نسبت به سیاست­‌های داخلی ایالات متحده شناخته می‌شد، در یکی از شعارهای انتخاباتی خود به نام «کالج برای همه» اعلام کرده بود که بدهی وام دانشجویی هر دانشجو را حذف کرده و این هزینه را به روش­‌هایی دیگر ازجمله وضع مالیات 5/0 درصدی بر معاملات سهام بورس وال استریت جبران می‌­کند. همچنین برنامه دارد شهریه در همه کالج­‌ها و دانشگاه­‌های عمومی‌ چهارساله و تمام کالج­‌های منطقه‌ای رایگان شود.

پس از اینکه این طرح مورد اقبال دانشجویان قرار گرفت، بایدن نیز در برنامه ای با محوریت آموزش عالی طرح دو سال آموزش رایگان را پیشنهاد کرد. با این حال به­نظر می‌­رسد این طرح بیشتر کارکرد انتخاباتی دارد زیرا به گفته کمپین انتخاباتی خود بایدن سالانه 750 هزار میلیارد دلار هزینه در برخواهد داشت.

باوجود آن­که طرح سندرز معقول به­نظر می‌­رسید و مورد توجه دانشجویان و جوانان قرار گرفته بود، اما منافع مراکز اقتصادی مهم و قدرتمندی مانند بورس وال استریت و بانک­‌ها را به­خطر می‌انداخت. از این رو این مراکز به احتمال بسیار زیاد به مخالفت با این طرح برمی‌خواستند.

علاوه بر این «زاک فریدمن» در گزارشی در سایت «فوربز» نیز اینکه «تمام وام­گیرندگان حتی کسانی که توان بازپرداخت وام را دارند بخشیده می‌­شوند» یکی از مشکلات این طرح می‌­دانست و معتقد بود  «این موضوع می‌­تواند سود اقتصادی را محدود کند».

از این رو به نظر می‌­رسد بحران وام­‌های دانشجویی کماکان به­عنوان یک بحران مهم برای این کشور باقی خواهد ماند، بحرانی که رسانه‌ها حرفی از آن نمی‌زنند تا آمریکا همچنان یک بهشت برای برخی جوانان کشورهای درحال توسعه باشد و تصویری رویای از آن در ذهن داشته باشند.
 

انتهای پیام/

کد خبر: 1073871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =