عراق اجازه نمی دهد تهدیدی از خاکش متوجه همسایگان شود

وزیر خارجه عراق در دیدار با ظریف با بیان اینکه روابط دو کشور تنها به منافع اقتصادی و مصالح سیاسی خلاصه نمی شود، تصریح کرد: عراق اجازه نمی دهد تهدیدی از خاکش متوجه همسایگان شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه دانشجویی (ایسکانیوز)، فؤاد حسین وزیر خارجه عراق که به تهران سفر کرده بعدازظهر امروز (شنبه) در محل وزارت امور خارجه مهمان محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود بود.

در این دیدار موضوعات مختلف مرتبط با روابط دو کشور، مسائل منطقه و همچنین تحولات صحنه بین المللی مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند سیاسی و حاکمیت عراق، امنیت این کشور را برای جمهوری اسلامی ایران با اهمیت خواند.

ظریف با اشاره به حملات انجام شده به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و ضرورت تضمین عزت و امنیت دیپلماتهای ایرانی در عراق،   هرگونه حمله به اماکن دیپلماتیک را محکوم و غیرقابل قبول خواند و توقف اینگونه اقدامات را مورد تاکید قرار داد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اقدام تروریستی رژیم آمریکا در ترور سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در خاک عراق، ایفای مسئولیت دولت عراق در این زمینه را خواستار شد.

فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق نیز در این ملاقات با تاکید بر اهمیت راهبردی مناسبات ایران و عراق گفت: روابط تهران و بغداد از تاریخ کهن و جغرافیای مشترک بهره مند است و تنها به منافع اقتصادی و مصالح سیاسی خلاصه نمی شود.

وی افزود: عراق اجازه نمی دهد تهدیدی از خاک این کشور متوجه همسایگان شود.

بر اساس توافق انجام شده در این دیدار مقرر شد یک هیأت فنی عراقی برای اجرایی کردن توافقات دوجانبه از جمله در موضوع لایروبی اروند رود،   طی دو هفته آینده به جمهوری اسلامی ایران سفر کند.

به گزارش فارس، فؤاد حسین عصر امروز نیز با حسن روحانی رئیس جمهور دیدار کرد و قرار است فردا هم به ملاقات علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی برود.

وزیر خارجه عراق پیش از این در گفت‌وگویی درباره رابطه با ایران عنوان کرده بود که کشورش بر اصل توازن در روابط تکیه می‌کند. بغداد در سایه وجود منافع جغرافیایی و اقتصادی با کشورهای همسایه از جمله ایران، منافع امنیتی و سیاسی نیز با ایالات متحده آمریکا دارد. لذا باید تلاش کند که اختلاف بین تهران و واشنگتن بر عرصه داخلی عراق تاثیر نداشته باشد.

فؤاد حسین افزود: ما تلاش می‌کنیم تا سیاست خارجی مبتنی بر شفافیت با کشور همسایه خود ایران و همپیمان آمریکایی خود داشته باشیم.

این نخستین سفر دوجانبه فؤاد حسین به ایران پس از تصدی این سمت است. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز تیر ماه سال جاری در سفری از قبل تنظیم‌ شده به بغداد و سپس اربیل سفر کرد و با مقامات عراق و اقلیم کردستان ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای را مورد گفت‌وگو قرار داد. پس از این سفر نیز مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به تهران آمد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =