نقش حریری و جعجع در شکست مصطفی ادیب

یک کارشناس مسائل غرب آسیا، اظهار کرد: یکی از عوامل عدم موفقیت "مصطفی ادیب "در تشکیل کابینه دخالت های "سعد حریری "و "سمیر جعجع "در این روند بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، حسن هانی زاده، با بیان اینکه آقای مصطفی ادیب حدود یک ماه پیش از سوی آقای" میشل عون "ماموریت یافت تا به عنوان نخست وزیر، کابینه خود را تشکیل دهد و وزرا را معرفی کند، گفت: در این یک ماه شاهد برخی از دخالت های منطقه ای و فرامنطقه ای در روند تشکیل کابینه بوده ایم و آنها تلاش کردند که نقش جریان 14 مارس در کابینه پررنگ تر شود.

وی همچنین به دخالت های سعد حریری نخست وزیر پیشین لبنان و سمیر جعجع برای افزایش سهم خواهی در کابینه اشاره کرد و افزود: از طرف دیگر آمریکا و عربستان نیز به دنبال این بودند که کابینه ای در لبنان تشکل شود که مخالف با حزب الله باشد. این در حالی بود که آقایان مصطفی ادیب و میشل عون و همچنین گروه 8 مارس تلاش داشتند که کابینه غیر سیاسی و تکنوکرات در لبنان تشکیل شود ولی به خاطر این دخالت ها چنین امری محقق نشد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به دو سفر رئیس جمهور فرانسه به لبنان پس از انفجار بیروت اظهار کرد: آقای مکرون در این دو سفر تاکید کرد که باید اصلاحات در ساختار قدرت لبنان ایجاد شود، او تلاش داشت که کابینه ای تشکیل شود که در تقابل با جریان های سیاسی در لبنان نباشد ولی دخالت افرادی چون سمیر جعجع و سعد حریری و همچنین برخی از دخالت های منطقه ای و فرامنطقه ای کار را برای مصطفی ادیب سخت کرد و او در همین راستا تصمیم به استعفا گرفت.

وی با اشاره به احتمال به قدرت رسیدن مجدد سعد حریری در لبنان به عنوان نخست وزیر این کشور گفت: هدف سعد حریری کنار زدن حزب الله از ساختار قدرت در لبنان و خلع سلاح این گروه است.

هانی زاده با بیان اینکه این استعفا روند کار در لبنان را با سختی ها و مشکلات زیادی روبرو می کند گفت: این احتمال وجود دارد که آقای میشل عون  یک بار دیگر آقای مصطفی ادیب را مامور تشکیل کابینه کند و یا این که شخصیت دیگری معرفی شود که این خود امری زمان بر است.
منبع:ایسنا
انتهای پیام

کد خبر: 1073893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =