شرط حیات و تمدید مجوز مراکز تحقیقاتی رتبه‌بندی است/ فعالیت مراکز تحقیقاتی بر اساس آمایش سرزمینی

مدیرکل مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شرط حیات و تمدید مجوز مراکز تحقیقاتی که از سال‌ها قبل مجوز گرفته و اکنون فعالیت می‌کنند، تقویت روندها و حرکت روبه‌رشد در راستای سیاست‌های کلان دانشگاه است.

عبدالله محمدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) درباره مأموریت‌گرایی و مسئله‌محوری مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: فعالیت مراکز تحقیقاتی باید براساس فاکتورهای آمایش سرزمینی، ظرفیت واحدهای دانشگاهی و اعضای هیئت علمی راهبری شوند.

وی افزود: به‌طور مثال اگر منطقه یا شهری در حوزه گیاهانی خاص، محصول کشاورزی خاص و یا صنعتی ویژه سرآمد است و به‌صورت گسترده در آن حوزه فعالیت می‌شود، مراکز تحقیقاتی نیز باید به آن سمت هدایت شوند. در ماه‌های اخیر کارگروه‌هایی تشکیل شده و جزئیات صنایع منطقه‌ای و ظرفیت اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاهی در این کارگروه‌ها تعیین می‌شود.

مدیرکل مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌های دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: مجموع و برآیند ظرفیت‌های دانشگاه و اعضای هیئت علمی و پتانسیل‌های صنایع منطقه، مجموعه پیشنهاداتی شده که از این پس برای راه‌اندازی و تأسیس مراکز تحقیقاتی جدید به هیئت امنای استان‌‎ها پیشنهاد خواهد شد.

محمدی با اشاره به مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌هایی که مطابقتی با سند آمایش سرزمینی دانشگاه آزاد اسلامی ندارند نیز عنوان کرد: برنامه‌ای برای لغو مجوز و محدودسازی مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌های مطالعاتی در سراسر کشور نداریم چرا که بعضی از مراکز سال‌هاست درحال فعالیت هستند و امکانات، تجهیزات و سرمایه انسانی قابل توجهی اکنون در اختیار دارند که باید در راستای بهینه از آنها استفاده شود.

وی ادامه داد: شرط حیات و تمدید مجوز مراکز تحقیقاتی که از سال‌ها قبل مجوز گرفته و اکنون فعالیت می‌کنند، تقویت روندها و حرکت روبه‌رشد در راستای سیاست‌های کلان دانشگاه است. فرآیند رتبه‌بندی مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی درحال اتمام است و در پایان این فرآیند سطح و کارنامه عملکرد مراکز را در یک ساله اخیر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این ارزیابی‌ها در سه سطح مطلوب، متوسط و ضعیف تعیین شده است.

مدیرکل مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌های دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اگر مرکز تحقیقاتی در این رتبه‌بندی در سطح ضعیف قرار بگیرد، شورای سازمان مرکزی مجوز آن را لغو خواهد کرد. سطوح متوسط و مطلوب تمدید خواهند شد و باید خود را به درجات بالاتر نیز برسانند. مراکز تحقیقاتی نباید صرفاً به یک عنوان محدود شوند بلکه باید در پویایی تحقیقات دانشگاهی اثرگذار باشند.

محمدی با اشاره به هم‌افزایی مراکز تحقیقاتی واحدهای دانشگاهی سراسر کشور، گفت: کنسرسیوم‌های بین مراکز تحقیقاتی شکل گرفته که می‌تواند در توانمندسازی مراکز و کیفی‌سازی محصولات و برون‌دادهای پژوهشی مؤثر باشد. اخیراً نیز کنسرسیوم امنیت غذایی در همین راستا شکل گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073914

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =