دانشگاه‌ها باید در عرصه‌های علمی از دفاع مقدس الگوبرداری کنند

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه­ آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: دانشگاه‌ها از نهضت حسینی و دفاع مقدس در عرصه‌های مختلف علمی الگو بگیرند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، حجت‌الاسلام رضا قاسمی‌نژاد در مراسم چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس در  دانشگاه­ آزاد اسلامی واحد شهرکرد گفت: این ایام یکی از دوران حساس و فراموش نشدنی در تاریخ ملت اسلامی ایران است.

وی بیان کرد: سال ۵۹ در روزهایی که انقلابی نوپا بر پایه نهضت حسینی به‌وجود آمده بود، رژیم منحوس و معدوم بعثی عراق به فرماندهی صدام، سرمستانه و متکبرانه حمله‌ای علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه­ آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: با آغاز جنگ تحمیلی توسط رژیم بعثی عراق، نیروهای ما از نظر سیاسی، نظامی و امنیتی دارای نظم و انسجام لازم نبودند و از درون هم عده‌ای منافق­‌صفت که در قلوب‌شان بیماری رخنه کرده بود، این نظام و انقلاب را با هیاهو مورد تهاجم قرار داده بودند.

قاسمی‌نژاد افزود: در شرایط نوپایی انقلاب اسلامی، صدام خبیث، حمله‌ای را با این هدف که می‌تواند در چند هفته به پیروزی برسد، آغاز کرد و همه بر همین حدس و یقین بودند که این انقلاب نوپا چند هفته‌ای بیشتر دوام نخواهد آورد؛ اما در میدان چیز دیگری اتفاق افتاد.

وی گفت: در میدان جنگ حق علیه باطل، انقلاب اسلامی حماسه‌ای را رقم زد که همگان را به حیرت واداشت و دشمنان به اشتباهات خود پی بردند و بعدها به آن اعتراف کردند.

این مسئول عنوان کرد: این انقلاب نوپا، مقابل صدامی که مجهز به انواع سلاح بود، حماسه‌­ای بی‌نظیر به وجود آورد که در نوع خود منحصربه‌فرد است.

پیوند عمیق انقلاب اسلامی و عاشورا

این مبلغ مذهبی اظهار کرد: دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، پیوند عمیقی با نهضت حسینی دارد و شاخص‌های این دو نهضت به هم شبیه هستند، اگر غیر از این بود، انقلاب در همان روزهای نخست و ابتدایی در جنگ تحمیلی شکست می‌خورد.

قاسمی‌نژاد افزود: نخستین شاخص مشترک بین این دو نهضت، مبارزه است‌. در نهضت حسینی جنگ بین حق و باطل بود، یک طرف اصلاح جامعه برای ارزش‌های انسانی و فضائل اخلاقی که همان مبارزه با ظلم و فساد و در مقابلش دنیاطلبی، قدرت‌طلبی، فساد و خونریزی بود.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی هم که بر پایه توحید و به رهبری نائب امام زمان(عج)، حضرت امام‌خمینی‌(ره) و وحدت مردم اتفاق افتاده بود، تلاش می‌کرد تا دیکتاتور و استبداد را از کشور خارج کند و در بیرون از مرزهای کشور هم با جبهه باطل به سرکردگی صدام مبارزه کند.

این مسئول در دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری بیان‌ کرد: شاخص دوم فصل مشترک قیام عاشورا و انقلاب اسلامی شجاعت، نترسیدن  و واهمه نداشتن از دشمن بود، ۷۲ نفر از یاران امام، ۷۲ هزار لشکر شدند و در تاریخ اثری به جای گذاشتند که هزاران لشکر هم به‌جای نگذاشت.

این کارشناس مذهبی افزود: جنگ تحمیلی هم، فقط بین ایران و عراق نبود، ایران در مقابل ۱۶ کشور مجهز به انواع سلاح‌های جنگی و رسانه‌ای بود و صدام فقط نماینده و اجرا کننده برنامه‌های  این کشورها بود، همانطور که در نهضت حسینی آن ۷۲ نفر آن اثرگذاری را گذاشتند، در جنگ تحمیلی و دفاع مقدس هم، سربازان ما با شجاعت و بدون واهمه از استکبار جهانی که برخی امروز دم از آن می‌زنند، مقابله کردند و به پیروزی رسیدند.

شوق شهادت ویژگی مشترک عاشورا و دفاع مقدس

قاسمی‌نژاد اضافه کرد: شاخص بعدی وضعیت شیدایی بود، هنگام بررسی جبهه، می‌بینیم که آن وضعیت شیدایی و عارفانه‌ای که شب عاشورا بر امام و یارانش حاکم بود، در جبهه نیز دیده می‌شد.

وی شاخص بعدی را شوق به شهادت بیان کرد و گفت: هم در نهضت عاشورا و هم در جبهه و دوران دفاع مقدس، همه عاشق شهادت بودند و از یکدیگر سبقت می‌گرفتند.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه­ آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری آخرین شاخص را  نتیجه و دستاورد عاشورا و دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: در نهضت عاشورا دشمن نتیجه و فرجام بدی را محتمل و آخر هم رسوا شد.

قاسمی‌نژاد مطرح کرد: در دفاع مقدس هم، دشمن و استکبار جهانی رسوا شدند، همان‌هایی که دم از حقوق بشر و دموکراسی می‌زدند، دم از تمامیت ارضی کشورها می‌زدند، همگی مفتضح شدند و چهره واقعی آنها نمایان شد، اما نظام اسلامی روز به روز بر پیروانش افزوده می‌شود.

وی افزود: فرهنگ عاشورایی باعث شد که دفاع مقدس یک دفاع بی‌نظیر در سال‌های اخیر باشد، اکنون هم آنچه که مشکلات را حل و ما را پیروز می‌کند، حاکم شدن فرهنگ عاشورایی و فرهنگ دفاع مقدس بر تمام جوانب جامعه اسلامی است.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: این سفره به‌راحتی پهن نشده و با خون هزاران شهید و با ایثارگری افرادی که اکنون جانباز هستند و خیلی از آنها هم در بستر بیماری افتاده‌اند، میسر شده است و ما در برابر این امانتی که به ما سپرده‌اند، مسئولیم و باید با انجام وظیفه درست، این انقلاب خدایی را به صاحب واقعی‌اش حضرت ولی‌عصر (عج) بسپاریم.

قاسمی‌نژاد عنوان کرد: آغاز سال تحصیلی، رنگ و بوی حسینی به خود گرفته است و امیدواریم که دانشگاه‌ها و مراکز علمی از نهضت حسینی الگو بگیرند تا تأثیرات اثربخشی در حوزه‌های مختلف مانند دفاع مقدس را رقم بزنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =