۲ درصد کلاس‌های مدارس با بخاری گرم می‌شوند

۱۴ هزار بخاری نفتی در سراسر وجود دارد که ممکن است برخی در راهروهای مدارس قرار گرفته باشند. به عبارت دیگر، دو درصد کلاس‌های مدارس با بخاری گرم می‌شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش‌های مدرسه‌سازی به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت، با اشاره به تقسیم‌بندی انواع مدارس بیان کرد: مدارس نیازمند تخریب و بازسازی،  مدارس نیازمند مقاوم‌سازی و سوم مدارس مقاوم که بر اساس استانداردهای لازم ساخته شده و مقاومت لازم را در برابر بارهای قائمی و عمودی و جانبی دارند.

وی با بیان اینکه ساخت مدارس ایمن، بانشاط و مقاوم جزو وظایف سازمان نوسازی مدارس است، گفت: در برنامه زیر نظام فضا و تجهیزات سند تحول بنیادین سازمان نوسازی متولی انجام آن است و شرح وظایف سازمان کاملا مشخص است، نگه‌داری اماکن و فضاهای آموزشی و اداری هم بر عهده معاونت پشتیبانی و معاونین ادارات کل آموزش و پرورش و معاونین پشتیبانی مناطق است.

تعمیرات جزئی بر عهده مدارس است

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه شرح وظایف مشخص است و نگه‌داری از فضاها و انجام تعمیرات جزئی برعهده معاونت پشتیبانی است، گفت: اخیرا وزیر آموزش و پرورش شرح وظایف تفکیک شده را ابلاغ کرد و  بر این اساس تعمیرات اساسی مدارس به سازمان نوسازی واگذار شده و بابت انجام این تعمیرات بودجه در اختیار دارد اما بودجه تعمیرات جزئی به ادارات کل استان‌ها ابلاغ می‌شود و دخل و تصرفی در فضاهای اداری آموزش و پرورش انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۲ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی، ۱۸ درصد نیازمند مقاوم‌سازی و ۷۰ درصد مقاوم هستند، اظهار کرد: در شرایط فعلی مدرسه خشت و گلی دیگر در کشور وجود ندارد و این در حالی است که تا مهرماه ۹۷، هزار و ۶ کلاس درس خشتی و گلی وجود داشت که بهمن ۹۸ با برنامه‌ریزی‌های انجام شده عملا از ادبیات عمرانی مدارس برچیده شد و دیگر مدرسه خشت و گلی وجود ندارد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره توزیع جغرافیایی این مدارس ادامه داد: این میانگین ۳۰ درصدی مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم سازی برای کل کشور صادق است که در برخی نقاط بیشتر و در برخی نقاط کمتر است. بیشترین میزان آن یعنی ۳۵ و ۳۴ درصد متعلق به تهران، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی و کمترین آن متعلق به استان‌های یزد و ایلام است.

بودجه نوسازی مدارس برای امسال، ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است

وی درباره بودجه سازمان نوسازی مدارس بیان کرد: ظرفیت قانون بودجه ۹۹ حدود ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که تحت عناوین بودجه‌های استانی، ملی و ردیف‌های اصلی و متفرقه تقسیم‌بندی می‌شود.

رخشانی مهر در پاسخ به اینکه آیا این بودجه کافی است؟ گفت: موضوع مدرسه‌سازی یک جریان است و این را برنمی‌تابد که بگوییم تا چه زمانی دیگر مدرسه تخریبی در کشور وجود ندارد، چون همه مدارس در یک تاریخ ساخته نشده‌اند که همه در یک زمان فرسوده و نیازمند بازسازی بشوند. مناطق و شهرک‌های جدید ساخته می‌شوند و نیازمند فضای جدید آموزشی می‌شوند. بستن اعتبارات نوسازی به صورت مقطعی با این تصور که پرونده مدرسه‌سازی در یک برهه زمانی تمام شده،  اشتباه است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه داد: طی برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه ۴ هزار میلیارد تومان تخصیص یافت و اتفاقات خوبی در حوزه مدرسه‌سازی رخ داد. سرانه فضاهای آموزشی و پرورشی قبل انقلاب یک و نیم متر مربع بود که اکنون بیش از سه برابر شده و به ۵.۲ متر مربع رسیده است. البته جمعیت دانش آموزی قبل و بعد انقلاب تفاوت چشمگیری داشته است، اما وقتی سرانه را محاسبه می‌کنند زیربنای فضاهای موجود را برجمعیت دانش آموزی تقسیم می‌کنند و هرچه جمعیت افزایش یابد باید شاهد کاهش سرانه بود، اما این اتفاق نیفتاده است و با وجود رشد جمعیت دانش‌آموزی سرانه بالا رفته و سرعت مدرسه‌سازی از سرعت رشد جمعیت دانش‌آموزی پیشی گرفته است.

رخشانی‌مهر با بیان اینکه در یک دوره هشت یا ۱۰ ساله، ۵۰ درصد مدارس کشور مقاوم‌سازی شدند گفت: در برنامه چهارم و پنجم توسعه، چهار میلیارد دلار بابت مدرسه‌سازی تخصیص داده شد و باید استانداردهای لازم به کمک دانشگاه‌های کشور برای مقاوم‌سازی احصا می‌شد. استانداردها تهیه شد و سازمان برنامه تایید کرد و آن را در اختیار مشاورانی که تجربه کار مقاوم‌سازی داشتند قرار داد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور افزود: این سازمان در آن سال‌ها رتبه خوبی را در مقاوم‌سازی مدارس به دست آورد و سال ۱۳۸۲ همکاران ما آمار گرفتند. در آن سال ۷۰ درصد مدارس نیازمند مقاوم‌سازی بودند و ۳۰ درصد مقاوم بودند و در یک بازه زمانی کوتاه این عدد برعکس شده است.

وی  ادامه داد: اگر بودجه مورد نیاز سازمان مورد تایید مجلس و سازمان برنامه قرار گیرد که باید متناسب با اعتبارات و افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تورم افزایش یابد و به صورت ثابت ادامه داشته باشد خیلی زود مسئله مدارس تخریب و بازسازی حل می‌شود. اما مقطعی عدد خوبی را تخصیص داده‌اند و در مقاطعی این رقم کاهش یافته است.

۲۶ درصد از بخاری های نفتی کلاس‌های درس باقی مانده است

رخشانی مهر درباره وضعیت سیستم‌های گرمایشی مدارس نیز گفت: با وجود تلاش‌های انجام شده و حمایت‌های صورت گرفته، مدارسی که پیش از سال ۹۱ ساخته شده‌اند برای پایین آوردن هزینه تمام شده از بخاری نفتی  استفاده کرده‌اند به این دلیل که سرپناه و تعداد مدرسه بیشتری ایجاد شود. این کار غیرفنی بوده و مورد تایید سازمان نوسازی نیست که مدارس به جای سیستم حرارتی و رادیاتور با بخاری نفتی ساخته و تحویل داده شده‌اند اما از سال ۹۱ به بعد تا امروز، فقط ۱۴ هزار بخاری نفتی از ۵۳۰ هزار کلاس درس باقی مانده است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور افزود: سال قبل ۵۰ هزار بخاری نفتی جمع آوری شد و این ۱۴ هزار مورد برای مناطقی است که زیرساخت‌های لازم را ندارند و گازکشی نشده است. این بخاری‌ها در نقاطی مانند سیستان و بلوچستان است که گازکشی شهری انجام نشده، برای مناطق صعب العبور است که گاها برق هم ندارند. اکنون دو درصد کلاس‌های درس با بخاری نفتی گرم می‌شوند که در تلاشیم تا آن را هم حل کنیم.

وی درباره اینکه سهم هر مدرسه از بودجه هزار و ۳۵۰ میلیاردی تخصیصی از محل عوارض گاز که در راستای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی صرف می‌شود چقدر است؟ گفت: ۱۴ هزار بخاری نفتی وجود دارد که برخی می‌تواند در راهروها باشد و یا بسته به زیربنا ممکن است در یک کلاس دو بخاری باشد. به عبارتی دو درصد کلاس‌ها با بخاری گرم می‌شوند.

۶۳ هزار بخاری گازی وجود دارد

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور افزود: حدود ۶۳ هزار بخاری گازی وجود دارد. بنا بر ضوابط نظام مهندسی، ورود شعله مستقیم آتش داخل کلاس ممنوع است. وقتی اولویت بندی انجام می‌شود پرخطرها بخاری نفتی و باخطر کمترها بخاری گازی هستند. هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای جمع آوری بخاری‌های گازی نیاز است که برای هرکلاس درس به طور میانگین ۲۵ تا ۳۰ میلیون می‌شود. ممکن است برخی بپرسند چرا این عدد بالاست. علت این است که مبنای ما کلاس درس است، اما داخل راهروها، سالن ها، نمازخانه، سرایداری‌ها و... هم نصب می‌شود.

رخشانی مهر ادامه داد: عدد هزار. ۳۵۰ میلیارد تومان برای ۴۰ هزار کلاس درس کفایت می‌کند اما همه کلاس‌ها را در سال ۹۹ نمی‌توان استانداردسازی کرد. اگر این رقم تخصیص یابد بخش جدی از کار حل می‌شود اما مسئله این است که در شش ماه اول امسال هنوز تخصیص انجام نشده است.

وی اظهار کرد: با سازمان هدفمندی جلسه داشتیم و قول مساعد داده شده است که این تخصیصی تحقق یابد. سال قبل هم این ردیف ۸۰۰ میلیارد تومان بود که همه آن وصول شد. یک علت به وجود آمدن این مشکل در سال جاری این است که پول به شرکت گاز می‌رود، شرکت گاز پول را به سازمان هدفمندی می‌دهد و ما باید تخصیص از سازمان برنامه به سازمان هدفمندی بگیریم و سازمان هدفمندی به خزانه بدهد و خزانه برای ما واریز کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =