کشف جهش تعیین کننده سرنوشت کرونا در بدن

دانشمندان کشف کردند که ناقلین دو جهش ژنتیکی بیشتر در معرض خطر بیماری و مرگ ناشی از کووید-۱۹ هستند.

به گزارش گروه علم و فناوری کرونا-در-بدن">ایسکانیوز،  محققان پیشنهاد می کنند که ناقلان جهش‌های ژنتیکی PiZ و PiS در معرض خطر بیماری شدید و حتی مرگ ناشی از کووید-۱۹ قرار دارند. این جهش ها منجر به کمبود پروتئین alpha۱-antitrypsin می شود که از بافت‌های ریه در برابر عفونت‌های شدید محافظت می‌کند. مطالعات دیگر کمبود این پروتئین را با آسیب التهابی به عملکرد ریه در بیماری‌های دیگر مرتبط دانسته‌اند.

محققان داده‌های ۶۷ کشور در همه قاره‌ها را تجزیه و تحلیل کردند. مقایسه‌ها همبستگی مثبت و معناداری بین شیوع دو جهش در جمعیت و میزان مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ (با توجه به اندازه جمعیت) در بسیاری از کشورها مانند ایالات متحده آمریکا، انگلیس، بلژیک، اسپانیا و ایتالیا نشان دادند.

محققان پیشنهاد می کنند که این جهش‌ها از عوامل خطرناک اضافی برای کووید-۱۹ شدید هستند. آنها اکنون پیشنهاد می کنند که یافته های آنها باید با آزمایش های بالینی تأیید شود و در صورت تأیید  باید منجر به غربالگری کل جمعیت برای شناسایی حامل های جهش های PiS و  یا PiZ شود. پس از آن به چنین افرادی باید توصیه شود که اقدامات اضافی در زمینه فاصله اجتماعی را انجام دهند و بعداً با واکسیناسیون در اولویت قرار گیرند. به گفته محققان، این مراحل می تواند در کاهش میزان مرگ و میر کووید-۱۹ موثر باشد.

تجزیه و تحلیل پایگاه های داده نشان می دهد که در بلژیک، جایی که از هر ۱۰۰۰ نفر ۱۷ نفر جهش PiZ (غالب ترین دو جهش مورد بحث در این مطالعه) را دارند، میزان مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ برابر با ۸۶۰ در میلیون است. تصویر در اسپانیا مشابه است: از هر ۱۰۰۰ شهروند ۱۷ نفر جهش PiZ دارند و میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری  ۶۴۰ در میلیون است. در ایالات متحده آمریکا، این عدد ۵۹۰ است.

از سوی دیگر، محققان دریافتند که در بسیاری از کشورهای آفریقا و جنوب شرقی آسیا، که این جهش ها نسبتاً نادر است میزان مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ از سپتامبر سال ۲۰۲۰ به همین نسبت پایین است. در ژاپن  جهش ها بسیار ناچیز است. در چین، کره جنوبی، تایوان، تایلند، ویتنام و کامبوج نیز اعداد مشابهی یافت شد.

دانشمندان این مطالعه نتیجه گیری می کنند که تجزیه و تحلیل داده ها نشان دهنده ارتباط قوی بین این جهش ها و بیماری شدید و مرگ ناشی از کووید-۱۹ وجود دارد. ما از جامعه تحقیق می خواهیم فرضیه خود را در برابر داده های بالینی آزمایش کنند و همچنین تصمیم گیرندگان در هر کشور برای انجام غربالگری در کل جمعیت جهت شناسایی حامل های جهش و اولویت بندی آنها برای واکسیناسیون پس از تأیید واکسن کووید-۱۹ اقدام کنند. در این بین، به حامل های این ژن ها باید اطلاع داده شود که ممکن است به گروه پرخطر تعلق داشته باشند و به آنها توصیه شود برای حفظ فاصله اجتماعی بکوشند.

این مطالعه ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۰  در ژورنال FASEB منتشر شد.