کشف راهی برای ضدعفونی ماسک

محققان دریافتند که حرارت دادن آرام به ماسک های N۹۵ در رطوبت نسبی بالا بدون این که عملکرد ماسک‌ها کاهش یابد؛ ویروس SARS-CoV-۲ محبوس شده در ماسک ها را غیرفعال می کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز،   همزمان با شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ در اوایل سال جاری در سراسر جهان، کمبود تجهیزات محافظتی مانند ماسک های N۹۵ کارکنان بهداشتی چاره ای جز استفاده مجدد از ماسک هایی را داشتند که باعث افزایش خطر عفونت برای آنها و بیماران می‌شود.

اکنون، محققان در آزمایشگاه ملی دانشگاه استنفورد و واحد پزشکی دانشگاه تگزاس راه حلی پیدا کردند که با استفاده از ترکیب گرمای متوسط ‌و رطوبت نسبی بالا توانستند ماسک N۹۵ را ضد عفونی کند بدون اینکه در توانایی فیلتر کردن ویروس ها برای آن ها مانعی ایجاد کند.

علاوه بر این، تبدیل نتایج جدید به یک سیستم خودکار که بیمارستان می تواند در کوتاه مدت از آن استفاده کند، کار خیلی سختی نیست؛ زیرا روند کار بسیار ساده است و طراحی و آزمایش دستگاه ممکن است فقط چند ماه طول بکشد.

استیون چو، فیزیکدان استنفورد گفت: اگر بتوان راهی برای بازیافت ماسک ها پیدا کرد کمبود آن بسیار کاهش می‌یابد. این تیم نتایج تحقیق خود را در تاریخ ۲۵ سپتامبر در مجله ACS Nano منتشر کردند.

محققان اوایل سال جاری و همزمان با کمبود ماسک‌ها، روش‌های زیادی را برای ضد عفونی کردن آنها جهت استفاده مجدد از جمله نور ماورابنفش، بخارات پراکسید هیدروژن و ضد عفونی کننده‌های شیمیایی در نظر گرفتند. مشکل این است که بسیاری از این روش‌ها توانایی فیلتر کردن ماسک‌های N۹۵ را کاهش می دهند، به طوری که می توان دفعات کمی آن ها را استفاده کرد.

در مطالعه جدید اسکات ویور ویروس شناس شاخه پزشکی دانشگاه تگزاس و استادان استنفورد توجه خود را روی ترکیب گرما و رطوبت برای تمیز کردن ماسک ها متمرکز کردند.

تیم ابتدا دسته‌ای از ویروس SARS-CoV-۲ را در مایعاتی که هنگام سرفه و عطسه آزاد می شوند، مخلوط کرد. آنها سپس قطره‌های دم را روی تکه ای از پارچه ماسک های N۹۵ گذاشتند تا خشک شود. سرانجام آنها نمونه‌های خود را در دمای ۲۵ تا ۹۵ درجه سانتیگراد تا ۳۰ دقیقه با رطوبت نسبی تا ۱۰۰ درصد گرم کردند.

رطوبت و گرمای بالاتر میزان ویروسی را که تیم می تواند روی ماسک تشخیص دهد کاهش می دهد. اگرچه آنها باید مراقب باشند که اینکار باعث داغ شدن زیاد ماسک نشود زیرا آزمایش های اضافی نشان داد توانایی مواد در فیلتر کردن قطرات حامل ویروس را کاهش می دهد. به نظر می رسد نقطه ۸۵ درجه سانتیگراد با ۱۰۰ درصد رطوبت نسبتاً مناسب باشد. تیم پس از آزمایش ماسک ها در آن شرایط هیچ اثری از SARS-CoV-۲ پیدا نکرد.

نتایج نشان می دهد که ماسک ها می توانند با این روش بیش از ۲۰ بار ضد عفونی شده و مورد استفاده مجدد قرار بگیرند و این روند حداقل روی دو ویروس دیگر نیز عمل می کند. (ویروس کرونا ویروس سرماخوردگی و ویروس chikungunya )

محققان مدتهاست می دانند که گرما و رطوبت روش های خوبی برای غیرفعال کردن ویروس ها است و نیاز به تجزیه و تحلیل کمی دقیق ضد عفونی ماسک وجود نداشته است. حتی پس از پایان همه‌گیری ویروس کرونا نیز این روش ها به دلیل مزایای اقتصادی و زیست محیطی استفاده مجدد از ماسک قابل استفاده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =