دانشگاه آزاد اسلامی یکی از حلقه‌های پیشران برای تشکیل دولت اسلامی است

حجت الاسلام علی ثقفی: گفت: ‌دانشگاه آزاد اسلامی را در این دوره مدیریتی، می‌توانیم یکی از حلقه‌های پیشران در تشکیل دولت اسلامی و رسیدن به دانشگاه اسلامی بدانیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی ثقفی مسئول بنیاد فرهنگ‌و اندیشه انقلاب اسلامی عصر امروز در نشست تبیینی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با محوریت «اربعین بستر ظهور» که به همت بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در تالار حافظ سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: دشمنان سال‌های متمادی است که از حمله نظامی به کشور خودداری می‌کنند چرا که طی این سال ها فعالیت‌های بازدارنده‌ای را در مقابل دشمن داشته‌ایم.

وی افزود: ما باید در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نیز در مقابل دشمن بازدارندگی داشته باشیم و او را به سمت عقب برانیم. ‌این مسئله دستورالعملی است که در بیانیه گام دوم به آن تاکیدات فراوان شده است.

ثقفی با اشاره به بیانیه گام دوم و وصیت‌نامه امام خمینی(ره) ادامه داد: مخاطب اصلی در بیانیه گام دوم جوانان هستند؛ اما امام خمینی(ره) در وصیت‌نامه خود تاکیداتی را نسبت به تمامی دستگاه‌های کشور دارند. البته این بدین معنی نیست که در بیانیه گام دوم از وظایف دستگاه‌ها غافل شده است؛ اما مخاطب اصلی جوانان هستند که باید با تلاش و کوشش، نسبت به تمدن‌سازی برای انقلاب فعالیت داشته باشند.

مسئول بنیاد فرهنگ‌ و اندیشه انقلاب اسلامی گفت: ۳۰ سال ابتدایی انقلاب یک مکتب محسوب می‌شود که باید با مدیریت خوب، اهداف آن به ثمر می‌رسید. اما خب هنوز به برخی اهداف از جمله تشکیل دولت اسلامی دست پیدا نکرده‌ایم؛ این موضوع نشان می‌دهد که یک اشکال بزرگ در روحیه برخی از مدیران کشور وجود داشته است که هنوز نتواسته‌ایم ‌به برخی اهداف دست پیدا کنیم. نوع ادبیات گام دوم نسبت به تبیین اهداف انقلاب مقداری متفاوت شده و رویکرد آن عملیاتی‌تر شده است.

وی اضافه کرد: مکتب انقلاب اسلامی در گام دوم، آماده تر شده به همین دلیل نخبگان کشور باید اهداف انقلاب را در این دوره عملیاتی کنند. آن چه که امام و رهبری در حوزه هدایت‌گری جامعه بیان کرده‌اند، طرح کلی اهداف انقلاب اسلامی است؛ اما بیانیه گام دوم، یک‌طرح عملیاتی برای اجرایی‌سازی این اهداف است که برای آن ابزارهای خاصی نیز مد نظر قرار گرفته است. انقلاب اسلامی باید در گام دوم، از سه مرحله جامعه‌سازی، دولت‌سازی و تمدن‌سازی عبور کند که طرح عملیاتی آن در بیانیه گام دوم به خوبی تدوین شده است.

ثقفی با اشاره به نقش دانشگاه در پیاده‌سازی بیانیه گام دوم تصریح کرد: دانشگاه باید نقش خود را در جهت‌دهی به جوانان برای عملیاتی‌سازی بیانیه گام دوم مشخص و پیدا کند. ‌دانشگاه آزاد اسلامی را در این دوره مدیریتی، می‌توانیم یکی از حلقه‌های پیشران در تشکیل دولت اسلامی و رسیدن به دانشگاه اسلامی بدانیم و لذا باید طرح عملیاتی خود را برای رسیدن به این هدف ارائه کند.

مسئول بنیاد فرهنگ‌و اندیشه انقلاب اسلامی گفت: ما درحال حاضر در مرحله تشکیل دولت اسلامی قرار داریم و فعلا تا رسیدن به تمدن اسلامی فاصله زیادی وجود دارد؛ در واقع اولویت راهبردی ما، تشکیل دولت اسلامی است که البته منظور از دولت، فقط قوه مجریه نیست بلکه اسلامی‌سازی تمامی دستگاه‌های کشور مد نظر است. ‌ما باید در گام دوم، حرکتی پیش رونده به سمت دولت‌سازی و جامعه‌سازی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: دولت اسلامی، دولتی است که باید تمامی ارکان آن از جمله بانکداری، نظام پولی، مدیریت فضای مجازی و... اسلامی باشد. البته وجود بروکراسی اداری فرسوده در کشور ما، یکی از موانع رسیدن به دولت اسلامی محسوب می‌شود که باید تغییر پیدا کند و متحول شود. تا زمانی که مردم متحول نشوند و مسئولیت پذیر نباشند، قطع به یقین دولت اسلامی شکل نخواهد شد. به گفته مقام معظم رهبری، سطح مطالبات مردم از حکومت باید از مسائل نازل، به موضوعات مهم تری افزایش پیدا کند تا زمینه تشکیل دولت اسلامی فراهم شود.

ثقفی تاکید کرد: جوانان باید در گام دوم اسلامی‌به موضوعات مختلف وارد شوند. دستور کار اصلی آن ها براساس گفته های مقام معظم رهبری جامعه سازی است که از درون آن، دولت اسلامی شکل خواهد گرفت و یک تحول عمومی در جامعه ایجاد خواهد شد.‌تحول مردم کلید واژه مهمی است که باید به آن توجه بیشتری داشته باشیم.

مسئول بنیاد فرهنگ‌و اندیشه انقلاب اسلامی با اشاره به ظرفیت‌هایی که جوانان می توانند برای عملیاتی سازی بیانیه گام دوم از آن استفاده کنند، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت های مناسبتی انقلاب مانند هفته دفاع مقدس و بازگو کردن ایثار رزمندگان، ایام محرم و صفر و تدوین اهداف اصلی مکتب عاشورا و استفاده از ظرفیت اربعین برای افزایش و تحول معنویت مردم، از جمله ظرفیت هایی است که جوانان می توانند برای عملیاتی سازی بیانیه گام دوم از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =