حیات زمین قبلا گاز سمی تنفس می کرده است

دانشمندان اعلام کردند که قبل از وجود اکسیژن، حیات روی زمین در حال تنفس گاز آرسنیک بوده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز،  میلیاردها سال پیش مدتها قبل از دسترسی به اکسیژن، آرسنیک سمی می توانست ترکیبی باشد که جان تازه ای به سیاره ما می بخشد.

در صحرای آتاکامای شیلی دانشمندان در حال مطالعه روی روبان بنفش از میکروب های فتوسنتزیک هستند که در یک دریاچه زندگی می کنند و به اکسیژن نیازی ندارد.

پیتر ویسچر دانشمند علوم زمین از دانشگاه کانتیکت  اعلام کرد که این تنها سیستم روی زمین است که کاملاً در غیاب اکسیژن عمل می کند.

میکروبهایی که به استروماتولیت تبدیل می شوند، حداقل ۳.۵ میلیارد سال در زمین به وفور یافت شده اند؛ با این حال یک میلیارد سال اول وجود آنها اکسیژنی برای فتوسنتز وجود نداشت.

چگونگی زنده ماندن این اشکال زندگی در آن شرایط هنوز ناشناخته است، اما با بررسی استروماتولیت هایی که امروزه زندگی می کنند، محققان تعداد انگشت شماری از احتمالات را در مورد آنها کشف کرده اند.

در حالی که مدتهاست آهن، گوگرد و هیدروژن به عنوان جایگزین احتمالی اکسیژن پیشنهاد می شود، آرسنیک نیز به عنوان یک رقیب برای آن ها معرفی شد.

محققان در سال گذشته یک شکل زندگی فراوان را در اقیانوس آرام کشف کردند که آرسنیک تنفس می کند.

تحقیقات بیشتر برای بررسی اینکه آیا میکروب های La Brava آرسنیت را متابولیزه می کنند یا خیر نیاز است اما تحقیقات اولیه نشان داد که آب اطراف آن ها به شدت مملو از سولفید هیدروژن و آرسنیک است.

اگر میکروب های La Brava واقعاً آرسنیک تنفس کنند  این اشکال حیاتی اولین هایی هستند که کاملاً بدون اکسیژن این کار را انجام می دهند.

اگر این تحقیق درست باشد در جستجوی شواهدی از زندگی در مریخ، دانشمندان به دنبال آهن خواهند بود و احتمالاً باید به دنبال آرسنیک نیز باشند.

نتایج این مطالعه در Earth and Environment منتشر شده است.

آرسِنیک یا ارسنیک که در فارسی به اکسید آن مرگ موش و سولفید آن زرنیخ گفته می‌شود، عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با علامت As مشخص است و دارای عدد اتمی ۳۳ است. آرسنیک شبه فلز سمی معروفی است که به سه شکل زرد، سیاه و خاکستری یافت می‌شود. آرسنیک و ترکیبات آن به‌عنوان آفت کش هایی مانند علف‌کش، حشره‌کش و آلیاژهای مختلف به کار می رود.