در سفر فؤاد حسین به تهران چه گذشت؟

فؤاد حسین وزیر خارجه عراق در سفری دو روزه به تهران با مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد؛ در این دیدارها مقامات جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر پیگیری جدی ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی توسط دولت عراق تأکید کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق روز شنبه، پنجم مهر ماه در سفری از قبل اعلام نشده و دو ماه پس از سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به منظور انجام دیداری دو روزه و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران راهی تهران شد.

او در اولین دیدارش با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به گفت‌وگو پرداخت و بعد از آن هم با حسن روحانی رئیس جمهور و سپس محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ملاقات کرد. وزیر خارجه عراق پیش از ظهر امروز نیز با حضور در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و به گفت‌وگو نشست.


وزیر خارجه عراق پیش از این در گفت‌وگویی درباره رابطه با ایران عنوان کرده بود که کشورش بر اصل توازن در روابط تکیه می‌کند و افزوده بود: بغداد در سایه وجود منافع جغرافیایی و اقتصادی با کشورهای همسایه از جمله ایران، منافع امنیتی و سیاسی نیز با ایالات متحده آمریکا دارد. لذا باید تلاش کند که اختلاف بین تهران و واشنگتن بر عرصه داخلی عراق تاثیر نداشته باشد. ما تلاش می‌کنیم تا سیاست خارجی مبتنی بر شفافیت با کشور همسایه خود ایران و همپیمان آمریکایی خود داشته باشیم.

مقامات ایرانی در دو روز دیدار فؤاد حسین پیگیری جدی ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی توسط دولت عراق را مورد اشاره قرار دادند و حضور نیروهای آمریکایی از منطقه و به خصوص عراق را موجب بی ثباتی و ناامنی در منطقه برشمردند.

* مسئولیت دولت عراق در پی ترور شهید سلیمانی

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار فؤاد حسین با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند سیاسی و حاکمیت عراق، امنیت این کشور را برای جمهوری اسلامی ایران با اهمیت خواند و با اشاره به حملات انجام شده به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و ضرورت تضمین عزت و امنیت دیپلمات‌های ایرانی در عراق،  هرگونه حمله به اماکن دیپلماتیک را محکوم و غیرقابل قبول خواند و توقف اینگونه اقدامات را مورد تاکید قرار داد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اقدام تروریستی رژیم آمریکا در ترور سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در خاک عراق، ایفای مسئولیت دولت عراق در این زمینه را خواستار شد.

فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق نیز در این ملاقات با تاکید بر اهمیت راهبردی مناسبات ایران و عراق گفت: روابط تهران و بغداد از تاریخ کهن و جغرافیای مشترک بهره مند است و تنها به منافع اقتصادی و مصالح سیاسی خلاصه نمی‌شود.

وی افزود: عراق اجازه نمی‌دهد تهدیدی از خاک این کشور متوجه همسایگان شود.

بر اساس توافق انجام شده در دیدار ظریف و فؤاد حسین مقرر شد یک هیأت فنی عراقی برای اجرایی کردن توافقات دوجانبه از جمله در موضوع لایروبی اروندرود، طی دو هفته آینده به جمهوری اسلامی ایران سفر کند.

ظریف همچنین در توئیتی پس از این دیدار نوشت که درباره ترور سردار سلیمانی و ضرورت حفاظت از اماکن دیپلماتیک ایران در عراق با همتای عراقی خود گفت‌وگو کرده است.

 
* حضور آمریکا به ضرر امنیت و ثبات منطقه

حسن روحانی رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه ما همیشه نظر خود را به صورت واضح و آشکار در مواضع سیاسی خودمان اعلام کرده‌ایم، تأکید کرد: حضور نیروهای مسلح آمریکا در منطقه چه در عراق، چه افغانستان و چه کشورهای جنوبی خلیج فارس را به ضرر امنیت و ثبات منطقه می‌دانیم.

روحانی با تأکید بر اینکه تلاش برای خروج آمریکا در منطقه نه وظیفه ما، بلکه وظیفه هر کشوری است که آمریکایی‌ها در آن حضور دارند، اظهار داشت: آنچه مجلس عراق و نمایندگان مردم این کشور در این زمینه تصویب کرده‌اند را گام مثبتی می‌دانیم که مورد احترام ملت عراق و مورد حمایت ماست.

رئیس جمهور با بیان اینکه در مسائل داخلی عراق و روابط بین گروه‌های عراقی، هیچگاه به دنبال مداخله نبوده و نیستیم، خاطر نشان کرد: همواره اعتقاد داشته‌ایم که گروه‌های عراقی روابط خوبی برای حفظ و توسعه کشور خود داشته باشند.

«فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق نیز در این دیدار از کمک‌های ایران به دولت و مردم عراق در مقاطع مختلف قدردانی کرد و گفت: از جمهوری اسلامی ایران که از روز اول در کنار مردم و دولت عراق بوده قدردانی می‌کنیم.

*قالیباف: حمله تروریستی آمریکا علیه سردار سلیمانی و ابومهدی توهین به حاکمیت عراق و نقض استقلال این کشور

وزیر خارجه عراق همچنین در نخستین روز اقامتش در تهران با محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه دیدار و گفت‌وگو کرد.

قالیباف در این دیدار با تاکید بر اینکه ایران از عراق به عنوان کشوری اسلامی و همسایه‌ای مهم همواره حمایت می‌کند، یادآور شد: یکی از مهمترین مطالبات مردم، دولت و پارلمان عراق خروج آمریکا از این کشور است که ریشه ناامنی هاست.

 
وی افزود: حمله تروریستی آمریکا علیه سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس توهین به حاکمیت عراق و نقض استقلال این کشور بود. شواهد نشان می‌دهد که آمریکا در منطقه به تقویت تروریست‌ها از جمله داعش پرداخته است. 

*شمخانی: انتظار از عراق برای پیگیری جدی ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی

 فؤاد حسین پیش از ظهر امروز (یکشنبه) نیز با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد.

شمخانی در این دیدار ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را از مصادیق بارز تروریسم دولتی خواند و تاکید کرد: کمترین مجازات عاملان این جنایت بزرگ خروج فوری از منطقه به ویژه کشوری است که این جنایت در آن صورت گرفته است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: پیگیری جدی این ترور ناجوانمردانه از طریق مجامع بین‌المللی حداقل اقدامی است که انجام آن از سوی دولت عراق مورد انتظار است.

در این دیدار فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق نیز با اعلام عزم کشورش در توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: دولت و ملت عراق هیچگاه حمایت‌ها و جانفشانی مردم ایران به ویژه جوانان غیور ایرانی را در دفع شر تروریسم تکفیری از عراق فراموش نخواهند کرد.

وی با بیان این که ایران و عراق دو کشور همسایه، دوست و برادر با مرزهای طولانی و اشتراکات فراوان هستند، گفت: صدام با جنگ هشت ساله نتوانست بین دو ملت جدایی ایجاد کند و این دلیل خوبی است که هیچ طرف خارجی نیز نخواهد توانست بر روابط خوب دو کشور تاثیر منفی بگذارد.

لازم به ذکر است مقامات جمهوری اسلامی ایران در پی ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی و در اظهارنظرات مختلف بر مسئولیت دولت عراق در این زمینه و پیگیری در این خصوص تأکید کرده‌اند. در همین خصوص نیز آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه (+) اردیبهشت ماه سال جاری پیگیری حقوقی پرونده ترور شهید سلیمانی از اولویت‎های اصلی قوه قضائیه برشمرد و عنوان کرد که این موضوع با جدیت پیگیری می‌شود.در سفری هم که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۹ تیر ماه سال جاری به بغداد داشت و در دیدار با «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق درباره همکاری و هم افزایی دو کشور در پیگیری حقوقی ترور سرداران مقاومت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بحث و تبادل نظر شد.(اینجا بخوانید)

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اخیرا با رد اتهامات مطروحه در گزارش سفارشی و مغرضانه نشریه آمریکایی پالتیکو عنوان کرد که پیگیری حقوقی بین‌المللی در ارتباط با ترور مجرمانه و بزدلانه سردار سلیمانی را در تمامی سطوح ادامه داده و این اقدام تروریستی را نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم.(جزییات بیشتر)

سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه به همراه ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی و همراهانشان بامداد جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ در پی اقدام تروریستی رژیم آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.
منبع:فارس
انتهای پیام

کد خبر: 1074055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =