ابعاد شرعی و اقتصادی نوسان‌گیری در بورس

حجت‌الاسلام نظری اظهار کرد: نوسان‌گیری همانند این است که سکه طلا خریداری کنید و بعد از مدت کوتاهی ۱۰۰ هزار تومان گران‌تر بفروشید و شاید نمی‌دانستید دو ساعت بعد گران می‌شود. لذا این اقدام از جهت شرعی مشکلی ندارد، اما از جنبه اقتصادی مشکل دارد، چراکه نشان می‌دهد اقتصاد ثبات ندارد و سفته‌بازی و رانت‌خواری رواج یافته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز حجت‌الاسلامحسن نظری، عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، درباره مصوبه اخیر سازمان بورس مبنی بر ممنوعیت فروش سهام خریداری شده در همان روز در راستای کاهش نوسان‌گیری در بازار سرمایه اظهار کرد: این اقدام تا حدودی در کاهش نوسان‌گیری تأثیر دارد، چراکه حجمی از سرمایه‌ای که برای خرید و فروش‌های مکرر وارد بورس شده بود از بازار خارج خواهد شد، اما اگر بخواهیم وضعیت بازار بورس به طور کامل سامان یابد، لازم است در ابتدا کسانی‌ را که وارد این بازار می‌شوند آموزش دهیم تا بدانند چه سهامی را در چه زمانی بخرند و چه سهامی را بفروشند. در واقع باید دانست که بورس بازاری پیچیده است و افراد نباید در این بازار بدون تخصص و مشورت اقدامی کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: بهترین کار برای افراد ناآشنا و تازه‌وارد به بورس این است که از دیدگاه کارگزاران رسمی استفاده یا پول خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بگذارند که با این نوسانات کمتر آسیب ببینند. از سوی دیگر بهتر بود این ممنوعیت به جای یک روز به چند روز افزایش پیدا می‌کرد، اما همین یک روز تأثیر خود را می‌گذارد، چراکه با همین شرایط هم کسانی که هدف نوسان‌گیری دارند زودتر از بازار خارج می‌شوند.

مدیر مؤسسه دایرةالمعارف فقه اسلامی براساس مذهب اهل‌بیت(ع) گفت: باید اقداماتی انجام دهیم که ثبات به بازار بورس برگردد. البته چنین اتفاقی در نهایت خواهد افتاد اما سهامداران باید صبور باشند. تصور مردم این نباشد که باید در طول یک هفته به سود برسیم. در یکی دو ماه اخیر بازار بورس به شدت نوسانی بوده، چراکه حجم زیادی از سرمایه وارد بورس شد اما در کوتاه‌مدت کشش نداشت؛ به این دلیل که بورس نسبت به این سرمایه واردشده توسعه پیدا نکرده است. لذا دوباره دچار افت سنگینی شد.

مسائل شرعی مرتبط با نوسان‌گیری

نظری بیان کرد: وقتی سهام یک شرکت خرید و فروش می‌شود اما آن شرکت ظرفیت زیادی ندارد. بنابراین ارزش سهم آن به مدت چند روز افزایش می‌باید اما بعد حبابی شده و کاهش قیمت را در پی دارد. در چنین شرایطی نوسان‌گیری روی آن سهم آغاز خواهد شد. فرض کنید شخص ثروتمندی ۱۰۰ میلیارد ثروت دارد اما اگر یک‌باره ۱۵۰ میلیارد دیگر به وی بدهید و او نتواند با آن کار کند سرمایه دچار کاهش خواهد شد. به عبارت دیگر آنقدر آمادگی ندارد که این سرمایه را وارد موقعیت‌های سودده کند. در بازار بورس هم ممکن است چنین اتفاقی درباره سهام شرکت‌های مختلف رخ دهد.

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره مسائل شرعی نوسان‌گیری در بورس اظهار کرد: در بازار بورس، سهام خرید و فروش می‌شود اما باید توجه کرد که این بازار با پارچه‌فروشی متفاوت است. در بازار فیزیکی مثلاً قیمت ۱۰۰ میلیون تومان پارچه می‌خرید و دو هفته بعد به قیمتی بالاتر می‌فروشید. در این شرایط معلوم می‌شود که چقدر سود کرده‌اید، اما اگر کسی در بورس متخصص نباشد، ممکن است در میان‌مدت یا کوتاه‌مدت سرمایه‌اش از ۵۰ میلیون به ۲۰ میلیون برسد؛ اتفاقی که اخیراً نیز شاهد بودیم.

تلاش سازمان بورس برای ادامه کاهش نوسان‌گیری

مدیر مؤسسه دایرةالمعارف فقه اسلامی براساس مذهب اهل‌بیت(ع)، تأکید کرد: توصیه می‌کنم مردم حوصله کنند و با آشنایی کامل، خرید و فروش سهام را انجام دهند، چراکه در بلندمدت می‌تواند منجر به سودآوری شود. این بازار در ۲۰ روز جواب نمی‌دهد. ممکن است تعداد اندکی هم در کوتاه‌مدت سود کنند اما در بورس باید دید بلندمدت داشته باشید.

وی اظهار کرد: نوسان‌گیری همانند این است که سکه طلا خریداری کنید و بعد از مدت کوتاهی ۱۰۰ هزار تومان گران‌تر بفروشید و شاید هم نمی‌دانستید دو ساعت بعد گران می‌شود. لذا این اقدام از جهت شرعی مشکلی ندارد، اما از منظر اقتصادی مشکل دارد، چراکه سود معقولی حاصل نشده و نشان می‌دهد که اقتصاد ثبات لازم را ندارد و سفته‌بازی و رانت‌خواری رواج یافته است. البته به مرور زمان سازمان بورس به سمت کاهش نوسان‌گیری خواهد رفت تا بازار به ثبات نسبی برسد، چراکه از وظایف مدیریتی سازمان بورس است.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی در پایان گفت: اگر کسی از من درباره ورود به بورس سؤال بپرسد، به وی می‌گویم با دو میلیون تومان وارد شود و بعد از چند ماه که آشنایی کامل پیدا کرد اقدام به خریدهای کلان‌تر کند، نه اینکه یکباره همه سرمایه خود را وارد بورس کند، چراکه ریسک بالایی دارد و ممکن است زیان‌های سختی برای وی در پی داشته باشد. یکی از اشتباهات بزرگ برخی از افراد این بود که با سرمایه‌های بزرگ وارد شدند و چیزی را که نباید می‌خریدند خریداری کردند و اکنون دچار زیان‌ بزرگی شده‌اند. لذا باید صبر کنند تا به اصل سرمایه خود برسند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =