ظرفیت باشگاه پژوهشگران در اختیار تربیت «دانشجویان پژوهشگر» قرار گرفته است

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) گفت: حمایت از چاپ کتاب، انتشار مقالات، شرکت در سمینارها و رویدادهای تحقیقاتی در کنار حمایت‌های مالی از اعضای انجمن‌های علمی، تحولاتی است که در راستای تربیت پژوهشگر آغاز شده است.

علی شهابی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) پیرامون تربیت دانشجویان پژوهشگر در انجمن‌های علمی اظهار کرد: یکی از موضوعات اصلی که باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در تمامی شعبات واحدهای دانشگاهی پیگیری می‌کند، توانمندسازی دانشجویان است. انجمن‌های علمی نیز در کنار سایر فعالیت‌های دانشجویی، بازویی برای تحقق این هدف در نظر گرفته شده است.

وی افزود: انجمن‌های علمی در کنار کارکردهای توانمندسازی و علمی(پژوهشی)، به‌نوعی کارکردهای صنفی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را نیز بر عهده گرفته‌اند. راهبری انجمن‌های علمی توسط باشگاه پژوهشگران جوان در تحقق اهداف و کارکردهای انجمن‌های علمی نیز اثربخش و تأثیر مثبت دارد. انجمن‌ها و تشکل‌های علمی دانشگاه آزاد نیازمند چتر حمایتی قوی‌تر بودند که با پیوستن به باشگاه پژوهشگران این مهم به تحقق پیوست.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) بیان کرد: انجمن‌های علمی متشکل از دانشجویان مستعد علمی و دغدغه‌مند است که برای رشد و تعالیِ مفهومی در رشته تخصصی خود به فعالیت می‌پردازند. انجمن‌های علمی محل تلاقی خواسته‌های علمی و پژوهشی دانشجویان با دغدغه‌های صنفی آنها در مدت زمان تحصیل‌شان به‌شمار می‌رود.

شهابی با اشاره به بستر باشگاه پژوهشگران جوان در توانمندسازی دانشجویان عنوان کرد: بستر باشگاه پژوهشگران در توانمندسازی دانشجویان، بسیار غنی‌تر و موضوعی‌تر از سایر معاونت‌های سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تلقی می‌شود. سایر معاونت‌های موضوعی دغدغه‌هایی دارند که شاید پرداخت به موضوع انجمن‌های علمی در سایه آن فعالیت‌ها قرار بگیرد. ولی باشگاه پژوهشگران از همان ابتدای تأسیس در واحدهای دانشگاهی با محوریت دانشجویی و ایجاد انگیزه و تربیت پژوهشگر شکل گرفته است.

وی ادامه داد: درهم تنیدگی اهداف کلان باشگاه پژوهشگران جوان و کارکردهای انجمن‌های علمی در حوزه توانمندسازی و تربیت نیروهای نخبه و پژوهشگر یک برآیند مطلوب و نتیجه‌گرا محسوب می‌شود. پایِ کار بودن انجمن‌های علمی در این روزهای کرونایی و تداوم فعالیت‌های علمی و دانشجویی موید این هم‌افزاییِ موفق است.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) درباره تربیت دانشجویان پژوهشگر نیز تشریح کرد: حیاتی دانستن مسئله پژوهش در همه مقاطع تحصیلی از سوی دانشگاه، چالشی است که سال‌هاست با آن روبه‌رو بودیم. در دوران جدید هدایت انجمن‌های علمی، رویکرد و نگاه دغدغه‌مندی نسبت به موضوع تربیت پژوهشگر ایجاد شده و راهبردهای عملیاتی برای آن در نظر گرفته شده است. صرف شبکه‌سازی در انجمن‌های علمی و راهنمایی استادان نمی‌توانیم در تربیت دانشجویان پژوهشگر موفق عمل کنیم. بهره‌مندی از ظرفیت‌های باشگاه پژوهشگران تا حد قابل توجهی در این امر ما را یاری کرده و در این مدت حمایت‌های باشگاه پژوهشگران از فعالان پژوهشی و ترویج امر پژوهشگری ازجمله نقاط مثبت این تغییر رویکرد به‌شمار می‌رود.

شهابی از تنوع سبد حمایتی باشگاه پژوهشگران جوان برای دانشجویان پژوهشگر خبر داد و گفت: حمایت از چاپ کتاب، انتشار مقالات، شرکت در سمینارها و رویدادهای تحقیقاتی در کنار حمایت‌های مالی تحولاتی است که اعضای انجمن‌های علمی نیز می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند. نگاه پژوهشی و ایجاد زمینه‌های انجام تحقیقات کاربردی و بین‌رشته‌ای نیز از نقاط عطف این تحولات است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون فضای انجمن‌های علمی از حالت منفرد خارج شده و باشگاه پژوهشگران فضایی را مهیا کرده که گروه‌های مختلف با حضور استادان حوزه تخصصی به امر شبکه‌سازی و تشکیل تیم‌های حرفه‌ای نیز می‌پردازند. از همین جهت ارتباطات مطلوبی نیز بین انجمن‌های علمی واحدهای دانشگاهی مختلف ایجاد شده که این موضوع قطعاً منجربه هم‌افزایی و گسترش سطح فعالیت‌ها نیز خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074139

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =