احیای صنعت (PVD) در بازار داخلی

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از تولید پوشش‌های لایه نازک به روش رسوب فیزیکی بخار (PVD) و نانو کامپوزیت در کشور خبر داد و گفت: امروزه با کسب دانش فنی،  توسعه تکنولوژی و خدمات‌دهی توانستیم صنعت PVD را در ایران احیا کنیم و این باور را در بازار داخل ایجاد کنیم که این صنعت در کشور وجود دارد.

حسن جهدی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه این شرکت به عنوان اولین مجموعه توسعه دهنده پوشش‌های نانولایه  نازک و فوق سخت به روش رسوب فیزیکی و بخار و نانوکامپوزیت به روش PVD در ایران است، اظهار کرد: این شرکت دانش‌بنیان در حال حاضر به عنوان بزرگترین مرکز خدمات پوشش‌های فوق سخت به روش PVD در ایران فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته تامین بخشی از تجهیزات مورد نیاز از کشورهای اروپایی مسیر نبود و ما مجبور بودیم که خودمان تجهیزات را تولید و به‌روزرسانی کنیم، افزود: امروزه با کسب دانش فنی، توسعه تکنولوژی و خدمات‌دهی توانستیم صنعت PVD را در ایران احیا کنیم و این باور را در بازار داخل ایجاد کنیم که این صنعت در کشور وجود دارد، صنعتی که قبلا  به خارج برون‌سپاری شده بود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: به مرور زمان ما در هر دو زمینه به تکامل بهتری رسیدیم تا جایی که ماشین‌آلات تولیدی با نمونه‌های اروپایی قابل رقابت است.

جهدی با اشاره به حضور در نمایشگاه‌های مختلف ژاپن، چین، اندونزی و کره با همکاری ستاد توسعه ویژه فناوری نانو گفت: بعد از حضور در نمایشگاه‌های مختلف توانستیم سفارش‌های مختلفی از کشورهای خارجی از جمله چین بگیریم و اولین نمونه صادراتی این تجهیزات را به کشور چین از ایران داشته باشیم.

وی ادامه داد: مشتری خارجی برای خدمات‌دهی وجود دارد اما به دلیل سخت بودن فرآیند نقل و انتقالات، ارائه خدمات به سایر کشورها عملاً امکان‌پذیر نیست. اما با کشورهای دیگری از جمله سوئیس، آلمان، کره، فرانسه و چین کاملاً آشنا هستیم و تبادل علمی داریم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: بیشتر شرکت‌های دولتی و خصوصی قبلا تمایل بسیاری به دریافت خدمات از خارج  داشتند اما با اوج‌گیری تحریم‌ها این شرکت‌ها ناگزیر شدند به بازار داخلی روی بیاورند و همین امر باعث شد که گردش مالی بهتری نسبت به ارائه خدمات داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون نیاز بازار داخلی را در حوزه خدمات پوشش‌های لایه نازک(PVD) تامین می‌کنیم، گفت: این خدمات کاربردهای وسیعی دارند در حوزه‌های مختلف عمدتا بازار تجاری ما خودرو و بازار پوشش‌های خاص و استرتژیک و ابزارها است.

جهدی ادامه داد: برنامه‌ گسترده‌ای برای صادرات در جهت توسعه ماشین‌آلات و بهبود کیفیت آنها نسبت به اروپایی داریم تا بتوانیم در بازارهای اروپایی سهمی داشته باشیم. همچنین در حوزه ارائه خدمات. همیشه دیدگاه ما بیشتر رقابت با کشورهای اروپایی بوده و همین امر باعث شده  که در تولید ماشین‌آلات از نمونه‌های آسیایی پیشی بگیریم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، رقم صادرات ماشین‌آلات را حدود ۴۰۰ هزار  دلار عنوان کرد و افزود:  در بحث فروش ارقام متغییر است و پیش‌بینی ما این است که  امسال بالای ۲.۵ میلیارد تومان فروش محصول داشته باشیم.

وی از تحریم کشورهای بیگانه به عنوان یک فرصت یاد کرد و گفت: این تحریم‌ها کمک کرد تا بازار توسعه پیدا کند. در حال حاضر ۸۰ درصد تجهیزات و قطعات در داخل کشور تولید می‌شود و مابقی(پمپ‌های وکیوم سنسورهای خلاء) وارداتی است. برخی قطعات جزئی دستگاه مانند پمپ دستگاه بومی نیست ولی بقیه قطعات همه بومی هستند. گفتنی است که هیچ شرکتی در دنیا تمام قطعات مورد استفاده در دستگاه را تولید نمی­‌کند و از دیگر شرکت­‌ها خدمات می­‌گیرد.

جهدی خاطرنشان کرد: هر نوع قطعه‌ای که نیاز به پوشش سخت داشته باشد را می‌توانیم پوشش دهی کنیم. با هیچ محدودیتی از نظر فنی و ابعادی روبه رو نیستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =