وجود توانایی تفکر آگاهانه در کلاغ ها

دانشمندان برای اولین بار متوجه شدند که کلاغ ها دارای تجربیات ذهنی هستند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز،   تحقیقات جدید در مورد ذهن کلاغ ها نشان داده که آن ها فقط باهوش نیستند بلکه می توانند از جهان اطراف خود آگاه باشند. به عبارت دیگر آنها تجربیات ذهنی دارند.

این مساله هوشیاری اولیه یا حسی نامیده می شود و فقط قبلاً در پستانداران ثابت شده بود؛ این بدان معناست که اکنون علاوه بر تجدیدنظر در مغز پرندگان، ممکن است مجبور شویم در درک خود از چگونگی هوشیاری تجدیدنظر کنیم.

آندریاس نیدر، فیزیولوژیست حیوانات از دانشگاه توبینگن گفت: «نتایج مطالعه ما راهی جدید برای بررسی تکامل آگاهی و محدودیت های عصبی زیست شناختی  فراهم می کند.»

هوشیاری در حیواناتی که صحبت نمی کنند دشوار است. این توانایی آگاهی از خود و دنیای اطراف، دانستن و تفکر درباره آن دانش است که حل مسئله و تصمیم گیری را افزایش می دهد و در هر دو کلاغ ها عالی هستند.

آگاهی اولیه ابتدایی ترین شکل آگاهی است که آن را طبقه بندی می کنیم (آگاهی از درک جهان در حال حاضر، گذشته و آینده نزدیک).

ساختار مغز پرندگان کاملاً متفاوت از مغز پستانداران است(در جایی که مغز پستانداران لایه لایه است مغز پرنده صاف است). بنابراین حتی اگر کلاغ ها بسیار هوشمندانه هستند و توانایی های شناختی در آنها وجود دارد؛ هنوز سوالاتی در مورد اینکه آیا آنها می توانند از مرز اندیشه های آگاهانه عبور کنند وجود دارد.

برای فهمیدن این مساله نیدر و همکارانش آزمایشی را برای اینکه آیا پرندگان می توانند تجارب ذهنی داشته باشند، طراحی کردند و آن را بر روی دو کلاغ لاشه (Corvus corone) آزمایش کردند.

ابتدا پرندگان آموزش دیدند تا به محرک های بینایی پاسخ دهند. به آنها صفحه هایی نشان داده شد که چراغ ها روی آنها نمایش داده می شود. اگر کلاغ چراغ ها را می دید، باید سر خود را حرکت می دادند. بیشتر چراغ ها روشن و بدون ابهام بودند، به راحتی قابل مشاهده بودند و کلاغ ها با اطمینان آنها را دیدند.

اما تشخیص بعضی از چراغ ها بسیار دشوار بود. برای اینها، دو کلاغ بعضی اوقات گزارش دادند که سیگنال ها را دیده اند و گاهی این کار را نکرده اند. اینجاست که تجربه حسی ذهنی وارد تصویر می شود.

برای این آزمایش، هر یک از کلاغ ها تقریباً ۲۰،۰۰۰ سیگنال نشان داده شد که در ده ها جلسه پخش شده است. در همین حال، الکترودهای کاشته شده در مغز آنها فعالیت عصبی آنها را ثبت کرد.

هنگامی که کلاغ ها پاسخ بله به دیدن محرک های بینایی را ثبت کردند، فعالیت عصبی در فاصله بین دیدن نور و تحویل پاسخ ثبت شد. وقتی جواب منفی بود، فعالیت عصبی بالا دیده نمی شد. این ارتباط به قدری قابل اعتماد بود که امکان پیش بینی پاسخ کلاغ بر اساس فعالیت مغز وجود داشت.

محققان اعلام کردند که آخرین اجداد مشترک انسان و کلاغ ۳۲۰ میلیون سال پیش زندگی می کردندو ممکن است آگاهی از ادراک آن زمان به وجود آمده و منتقل شده باشد. در هر صورت، توانایی تجربه آگاهانه را می توان در مغزهایی با ساختار متفاوت و مستقل از قشر مغز تحقق بخشید. این بدان معنی است که آگاهی اولیه می تواند در بین پرندگان و پستانداران بسیار شایعتر از آنچه که ما درک کرده ایم باشد.

اگر این واقعیت ثابت شود، سوال بعدی این است: آیا این حیوانات دارای هوشیاری ثانویه نیز هستند؟ آیا آنها از آگاهی مطلع هستند؟

نتایج این تحقیق در Science منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =