روایت زندگی شهید برونسی در یک نمایشنامه

نمایشنامه «چهارراه خندق» به قلم محمود فرهنگ با موضوع زندگی شهید برونسی در دهمین دوره «تئاتر صاحبدلان» در تالار وحدت رونمایی می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، نمایشنامه «چهارراه خندق» با موضوع زندگی شهید عبدالحسین برونسی به قلم محمود فرهنگ تازه ترین اثر از این نویسنده است که به دوران کودکی، جوانی و شهادت این شهید می‌پردازد. به دلیل تاثیر به سزایی که امام هشتم (ع) در زندگی این سردار خط شکن، عارف، عاشق و دلاور دوران دفاع مقدس داشته بخشی از نمایشنامه به زندگی امام رضا(ع) نیز اشاراتی دارد. این نمایشنامه در قالب رویداد «تئاتر صاحبدلان» دوشنبه ۷ مهر ساعت ۱۰ صبح در تالار رودکی رونمایی خواهد شد.

نام نمایشنامه «چهارراه خندق» برگرفته از حضور شهید برونسی در یکی از عملیات های دفاع مقدس است که به گفته شاهدان عینی برونسی مرد لحظه های جنگ و حماسه ساز خندق در عملیات بدر بود.

«چهارراه خندق» توسط نشر بنیاد رودکی با برداشتی از کتاب «خاک‌های نرم کوشک» نوشته سعید عاکف به صورت نمایشنامه درآمده و منتشر شده است.
«خاک‌های نرم کوشک»، زندگینامه و خاطرات شهید عبدالحسین برونسی، فرمانده تیپ ۱۸ جواد الائمه را روایت می‌کند که در قالب خاطراتی به نقل از خانواده و همرزمانش گردآوری شده است.

«خاک‌های نرم کوشک» تا اوایل ۱۳۹۸ به چاپ دویست و بیست و پنجم رسید. این کتاب با ارائه یک زندگینامه فشرده و مختصر از شهید برونسی به نقل خاطرات اطرافیان، آشنایان و همرزمان وی پرداخته و هفتاد روایت کوتاه و خواندنی از ابعاد شخصیتی و زندگانی این فرمانده نقل می‌شود.

متعاقب فرمایشات مقام معظم رهبری در جمعی که در تاریخ ۲۶ خرداد ۱۳۸۵ و با  معرفی و تاکید بر شخصیت اوستا عبدالحسین برونسی به مطالعه کتاب «خاک‌های نرم کوشک» توصیه فرمودند به سرعت در زمره آثار پر فروش و پرمخاطب ادبیات دفاع مقدس قرار گرفت و به گفته ناشر تاکنون به زبان های عربی، فرانسه و انگلیسی نیز ترجمه و در خارج از کشور منتشر شده است.

سردار شهید عبدالحسین برونسی متولد سال ۱۳۲۱ در روستای گلبوی از توابع تربت حیدریه قبل از انقلاب اسلامی به کار بنایی مشغول بود و در کنار آن به خواندن دروس حوزوی نیز روی آورده بود تا اینکه بعدها به علت شدت یافتن مبارزات او زندانی و مورد شکنجه‌های ساواک قرار گرفت. با پیروزی انقلاب اسلامی زمینه‌های لازم برای رشد او مهیا شد و در جریان جنگ تحمیلی چنان لیاقت و کارآمدی از خود نشان داد که زبانزد همگان شد. او در تاریخ ۲۳ اسفند سال ۱۳۶۳ با مسئولیت فرماندهی تیپ ۱۸ جوادالائمه (ع) در منطقه عملیاتی بدر به شهادت رسیده و پیکرش در منطقه عملیات بر جای می ماند. سال‌ها بعد در جریان تفحص شهدا پیکر وی شناسایی و در تاریخ هفدهم اردیبهشت ۱۳۹۰ در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) در بهشت رضا (ع) در مشهد مقدس به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =