قانون در نظارت بر رفتار تبلیغاتی کاندیدا نقص دارد

ناکارآمدی مسئولان و مشکلات اقتصادی رابطه مستقیمی با میزان مشارکت مردم و پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی آنها دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هر انتخاباتی را از زوایای متعددی می‌توان مورد تحلیل و بررسی قرار داد. اخلاق انتخاباتی، انتخابات اخلاقی، مشارکت مردمی، فرهنگ انتخاباتی و مسئولیت اجتماعی از جمله موضوعات مهم و مطرح در انتخابات گوناگون هستند. مشارکت سیاسی مردم تا حدود زیادی به عملکرد مسئولان و میزان رضایت مردم بستگی دارد و متاسفانه در چند سال اخیر برخی کاندیداهای انتخاباتی یا مسئولان به دلیل واقف نبودن به مسئولیت‌های اجتماعی خود؛ به نارضایتی مردم دامن زده‌اند.

رفتارهای هیجانی در انتخابات همه کشورهای دنیا دیده می‌شود و اساسا دموکراسی به دلیل اینکه با مردم سروکار دارد از حربه‌هایی برای جذب آنها کمک می‌گیرند. در ایران نیز هیجان محور اساسی یافته و برنامه‌کاندیداها به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری کمتر در انتخاب مردم دخیل است. بعد از پدیدار شدن فضای مجازی نیز بستری غیر رسمی برای تهییج جامعه ایجاد شده و می‌توان رفتار توده‌ای را به سمت دلخواه سوق داد.

در این بین رسانه‌های رسمی که با سوگیری به روند انتخابات ورود می‌کنند نیز مقصر هستند و گاهی بجای تنویر افکار عمومی به تریبون کاندیداها تبدیل می‌شوند و مسیر اصلی رفتار مردم که همان مطالبه‌گری است را منحرف می‌کنند.  

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در ایران نزدیک است و باید فارغ از مسائل سیاسی به انتخابات از جنبه‌های دیگر نگریست. اینکه رفتار مردم در انتخابات چه تاثیری در برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداها دارد؟ باید چگونه به انتخاب اصلح رسید؟ مشارکت یا مشارکت نکردن در انتخابات می‌تواند رفتار صحیحی در جامعه و آینده سیاسی کشور باشد؟ معیار سنجش کاندیدا باید چگونه باشد و سوال‌هایی ازین دست که می‌تواند جامعه را به سمت انتخاب بهتر و آینده‌ای روشن‌تر برد.

به همین دلیل نیز در باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) پرونده‌ای با نام «حلقه مفقوده در انتخابات» آغاز شده تا به سوالات فوق و مسائل انتخابات فارغ از هرگونه سیاسی و نام و جناح پرداخته شود.

امین حیدرلو در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1400 بیان کرد: برگزاری انتخابات و حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای نشان دهنده مقبولیت نظام سیاسی حاکم در کشور است.

وی درباه اخلاق انتخاباتی عنوان کرد: کاندیداهای انتخابات اگر به دلخواه خودشان باشد شاید اخلاق را رعایت نکنند برای همین باید ساز و کار مشخص و قانونی در کشور وضع شود تا بر عملکرد آنها در دوره انتخابات نظارت لازم داشته باشد.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) ادامه داد: متاسفانه تهمت و افترا در مناظرات تلویزیونی و برنامه‌های کاندیداهای انتخاباتی به کرات مشاهد می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر کاندیدا آگاه باشند که بر اساس قانون باید پاسخگوی اعمال و تهت‌های خود باشند، دقت عمل بهتری دارند و به راحتی جریان سیاسی رقیب را تخریب نکرده و ایجاد حواشی نمی‌کنند.

حیدرلو با تاکید براینکه شورای نگهبان یا ستاد انتخابات باید بر اجرای اخلاق درانتخابات نظارت داشته باشد، گفت: در حال حاضر قوانین انتخاباتی نیازمند بازنگری هستند چرا که به دلیل خلا قانون، کاندیدا تخلفاتی را انجام می‌دهند.

این دانشجو دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به مشارکت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی عنوان کرد: فعالیت‌های سیاسی مانند انتخابات هر چه با زندگی روزمره افراد جامعه ارتباط داشته باشد و موجبات تسهیل معیشت مردم شود قطعا تمایل مشارکت مدنی شهروندان  نیز بیشتر خواهد شد.

وی با انتقاد از ناکارآمدی دولت و مجلس یادآور شد: این قوه در استقرار ساختار نادرست حکمرانی در کشور نقش بسزایی داشته‌اند.

به گفته حیدرلو؛ مشکلات چند سال اخیر به ویژه فشارهای اقتصادی و معیشتی باعث ایجاد نارضایتی بین مردم شده است و تمایل آنها را به مشارکت‌های سیاسی کمتر کرده است. مردم صاحبان اصلی انقلاب هستند و در دوران‌های مختلف و حساس حامی نظام بوده‌اند؛ اما در چند سال اخیر این میزان حمایت مردم کمی کاهش یافته است.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: اگر دولت برای رفع مشکلات مردم تلاش کند، افراد به این نتیجه می‌رسند که دولت کارآمدی دارد و برای مشارکت در انتخابات آتی تشویق می‌شوند.

وی با بیان اینکه کارآمدی دولت با مشارکت سیاسی مردم رابطه مستقیم دارد، گفت: کاندیدای ریاست جمهوری آینده باید با طرح و برنامه در راستای نزدیکی دولت با معیشت و تسهیل سازوکارهای زندگی مردم داشته باشد.

حیدرلو در تکمیل سخنان خود گفت: هر چه مشکلات اقتصادی و معیشتی بیشتر شود احتمال مشارکت مردم نیز در انتخابات کاسته خواهد شد. به عنوان مثال در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 98 یکی از پایین‌ترین میزان مشارکت مردمی را شاهد بودیم.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) بیان کرد: متاسفانه سال گذشته و در آستانه انتخابات مجلس، طرح قانون انتخابات توسط شورای نگهبان تهیه شد ولی به صحن مجلس دهم نرسید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم قانون انتخابات قبل از انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 توسط  نمایندگان مجلس تصویب شود تا مشکلات ناشی از اینکه هر فردی شرایط  ثبت نام برای کاندیدا شدن را داشت، تصحیح شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =