دایناسورها هم سرطان می‌گرفتند

محققان شواهدی در مورد سرطان دایناسورها را در مجموعه ای از استخوان‌های موزه دیرینه شناسی آلبرتا یافتند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، تاکنون صدها هزار استخوان دایناسور در حفاری‌ها به دست آمده که دانشمندان به دنبال شواهد وجود سرطان در آنها هستند.

دیوید ایوانز متصدی ارشد دیرینه شناسی در موزه سلطنتی انتاریو در تورنتو اظهار کرد: چند مطالعه بر اساس آناتومی نشان می داد که دایناسورها ممکن است به سرطان مبتلا شده باشند، اما از نظر پزشکی هیچ دلیل قانع کننده‌ای وجود نداشت و از آن زمان به بعد تصمیم گرفتیم به دنبال بیماری‌های نادر به ویژه سرطان در دایناسورها برویم.بنابراین در سال ۲۰۱۷، ایوانز و همکارانش به جستجوی مجموعه ای از استخوان‌های دایناسور در موزه دیرینه شناسی رویال تیرال در آلبرتا پرداختند (کانون فسیل های دایناسورها).

محققان اعلام کردند از بین صدها استخوان دایناسور که بررسی کردیم، یکی کاندیدای سرطان استخوان بود. نمونه استخوان ایوانز و همکارانش، متعلق به یک دایناسور است که بین ۷۰ تا ۷۵ میلیون سال پیش در غرب کانادا پرسه می‌زد. این موجود Centrosaurus نامیده می‌شود.

Centrosaurus یک دایناسور شاخدار و تقریباً به اندازه یک کرگدن است و از خانواده triceratops است. منقار آن در انتهای جمجمه بزرگش قرار دارد. دارای یک محافظ گردن شبیه triceratops، چهار پا و گیاه خوار بود.

سرطان ظاهری آن از نوع خاص تهاجمی است و این امر باعث آسیب پذیری بیشتر آن در برابر شکارچیان برتر آن زمان می‌شد.استخوان توموری در میان هزاران استخوان دیگر از همین گونه کشف شد. به نظر می رسد همه این حیوانات در یک سیل مرده‌اند.  این سیل گله‌ای از این دایناسورهای شاخدار Centrosaurus را که به زندگی در گروه‌های اجتماعی معروف هستند، از بین برده است.این مطالعه در مجله Lancet Oncology منتشر شد.

ایوانز می گوید این تحقیق روش جدیدی را برای مطالعه پالئوپاتولوژی در پرونده‌های فسیلی معرفی می‌کند. این واقعا منحصر به فرد است که آنها به بیماری‌هایی شبیه به بیماری‌های امروزی مبتلا می‌شوند و به شدت از این بیماری‌ها رنج می‌بردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =