سردار نقدی: دسته‌بندی در سپاه نداریم/ جوان‌گرایی باید متین و حساب‌شده باشد

معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران گفت: جوان‌گرایی باید متین، سنجیده و حساب‌شده باشد تا موجب زدگی نشده و همه توان‌ها و تجربه‌ها نادیده گرفته نشود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، سردار محمدرضا نقدی معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران در برنامه «بدون توقف» که هفتم مهرماه از شبکه سه سیما پخش شد، با اشاره به اینکه جوان‌گرایی در سپاه باید سنجیده و هوشمندانه باشد تا موجب زدگی نشود، عنوان کرد: بر این اساس جوانان با استعداد را شناسایی کرده و آنها را در مسیر رشد و تجربه‌اندوزی قرار می‌دهیم. 

سردار «محمدرضا نقدی» در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» در پاسخ به این سؤال که «به نظر می‌رسد جوان‌گرایی و بازنشستگی به ویژه در مسؤلان سپاه وجود ندارد» گفت: قطعا جوان دارای یک انرژی ویژه‌ای برای خلاقیت، تحرک، دوری از محافظه‌کاری و نوآوری بوده و حوصله بیشتری دارد تا فرصت‌های بزرگی ایجاد کند و هر جایی که این ظرفیت وجود دارد نباید از آن صرف‌نظر کرد، مقام معظم رهبری نیز مرتب بحث جوان‌گرایی را به مسؤلان یادآوری می‌کند و در حوزه مدیریت و  انتصابات خودشان نیز این رویکرد را دارند، منتهی خود ایشان که مبدع بحث جوان‌گرایی هستند تأکید می‌کنند اگر تا ۱۰ سال دیگر شهید سلیمانی بودند ایشان را فرمانده نگه می‌داشتم، لذا باید یک اعتدالی بین جوان‌گرایی و استفاده از تجربه  وجود داشته باشد. 

وی ادامه داد: نمی‌شود گفت که افرادی با تجربه‌های انبوه را کنار بگذاریم، تجربه‌های گرانقدری که افرادی در جریان حضور در زندان‌های قبل از انقلاب، انقلاب، مسائل مرزها، ترورها، دفاع مقدس، فتنه‌های مختلف، سازندگی، مسائل امنیتی و دیپلماسی در عرصه‌های نظامی و عملیات‌های بزرگ داخلی و بین‌المللی کسب کردند، حالا به این افراد بگوئیم شما بروید کنار. طبیعتا کسانی که جوانی خودشان را حفظ کردند باید نگه داشت و از تجربه‌های آنها استفاده کرد، به کسی که جوان‌اندیش و با نشاط است و با سن بالا روزانه ۱۶ تا ۲۰ ساعت کار می‌کند بگوئیم برو کنار. گذشته از آن سپاه امروز براساس آمار جوان‌ترین سازمان کشور است و جوان‌ترین مدیریت‌ها را دارد، امروز کسی که سال‌ها بعد از جنگ به استخدام سپاه درآمده فرمانده سپاه استان شده است. 

این چهره نظامی کشور با اشاره به اینکه روند جوان‌گرایی با قوت در همه رده‌ها آغاز شده، اظهار کرد: فرماندهان سپاه‌های شهرستان‌ها را نگاه کنید نسبت به  مسؤلان دیگر نهادها چقدر جوان‌ترند، الان یکی از معاونین کل سپاه هفت سال است که وارد سپاه شده و از نسل‌های بعد از جنگ هستند. منتهی مقایسه غلطی می‌شود بین وضعیت امروز با اول انقلاب، آن زمان شرایط ویژه‌ای وجود داشت و افراد با تجربه انقلابی وجود نداشتند که به میدان بیایند، نیروهای آبدیده انقلابی به تعداد وفور نبودند، اولین کسی که به میدان می‌آمده و حرکت انقلابی را برعهده می‌گرفته می‌شده فرمانده یا مسؤل، در آن شرایط است که فرمانده ۲۵ ساله وارد عرصه می‌شود، خوب الان یک جوان ۲۵ ساله را بگذاریم فرمانده سپاه و هزاران فرمانده باتجربه انقلابی رزم‌دیده را بگذاریم زیر دستش، خودش شرمنده می‌شود. زمان جنگ جوان‌ها چطور مسؤل شدند؟ آن موقع کسی که تجربه کار انقلابی و ستادی را داشته باشد و عهده بگیرد نبود، الان افراد زیادی هستند که این تجربه را دارند.  

سردار نقدی در ادامه عنوان کرد: در مقطعی بعضی‌ها یک حرکت افراطی شروع کردند و افراد خیلی خیلی جوان را گذاشتند بالای سر افراد قدیمی که خیلی هم با نشاط، فعال، توانمند و به روزند و علم و تجربه هم دارند و این حرکت خطا درآمد، که خود آن افراد بعدا عقب‌نشینی کردند، آن اتفاق اشکالاتی داشت و یک چیزهایی نادیده گرفته شده بود، پختگی‌هایی که باید در این طرح وجود می‌داشت نداشت، خوب این جوان میدان رزمی را ندیده بود، در خیلی از عرصه‌های کاری تجربه نداشت، جوان خام را نمی‌توان گذاشت جوان باید پخته شود. 

وی همچنین یادآور شد: اما این روش و حرکت جوان‌گرایانه امروز با روش بسیار پخته و سنجیده خیلی قوی در سپاه پیش می‌رود و ما جوان‌هایی که استعدادهای برتر هستند را شناسایی می‌کنیم و آنها را در مسیر رشد سریع‌تری که ضمن جوانی تجربه‌اندوزی هم کنند قرار می‌دهیم. امروز برنامه ما در کادرسازی  جوانان این است که عرصه‌هایی را که باید بگذرانند و با سرعت بیشتر تجربه کسب کنند. یک وقت و در مقطعی همه محافظه‌کار شدند شما یک جوانی که شور و انگیزه دارد و پیشرو است سر کار می‌گذارید، اما ما باید کار هوشمندانه انجام دهیم وقتی یک فرد انقلابی با تجربه داریم هیچ موقع او را کنار نمی‌گذاریم، البته خیلی از آنها را هم کنار گذاشتیم.  

معاون هماهنگ‌کننده سپاه با تأکید بر اینکه جوان‌گرایی باید متین، سنجیده و حساب‌شده باشد تا موجب زدگی نشده و همه توان‌ها و تجربه‌ها نادیده گرفته نشود، تصریح کرد: افراط و تفریط درست نیست، امروز یک برنامه سنجیده وجود دارد برای اینکه جوانانی که استعداد دارند شناسایی شده و در یک مسیر پختگی قرار گیرند منتهی آن راهی که افراد در عرصه‌های مختلف در ۴۰ سال طی کردند در هشت سال طی کند. ضمن اینکه شما آن افرادی که در جبهه‌های مقاومت حضور دارند و فرماندهان محورهای مهم در شرق و غرب کشور را نمی‌بینید، اینکه شما فقط فرماندهان ارشد سپاه را می‌بینید معنی‌اش این نیست که سپاه پیر است، امروز متوسط سن پاسدارها زیر ۱۳ سال خدمت است. 

این سردار سپاه در پاسخ به این مطلب که «در حال حاضر یک طیف‌بندی بین قدیمی‌ترها و افراد جوان در رده‌های استانی سپاه وجود دارد که مانع توفیق جوان‌ها شده است» گفت: ما دسته‌بندی در سپاه نداریم، در زمان جنگ هم جوان‌هایی که به عنوان فرمانده انتخاب شدند قطعا توانمندی داشته و کارهای بزرگی از خود نشان دادند مثل شهید بروجردی، شهید کاوه، شهید همت، امروز هم مثلا اگر یک جوانی بیاید بگوید من کانالی درست کردم که دو میلیون دنبال‌کننده دارد و می‌توانم کلی پیام تولید کنم قطعا ما به او میدان می‌دهیم، یا جوان دانشجویی که با کار جهادی صدها نفر از اقشار مختلف را برای خدمت‌رسانی به مناطق محروم و آسیب‌دیده سامان می‌دهد بدون اینکه امکانات، حکم و یا سمت رسمی داشته باشد به این جوان حتما سمت هم می‌دهیم، منتهی صرف جوان بودن مهم نیست، جوانی که جوهر توانمندی‌اش را نشان دهد، ما دنبال این جوان‌ها می‌گردیم و قطعا به آنها کار خواهیم داد.
منبع: فارس
انتهای پیام 

کد خبر: 1074319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =