نتایج امیدوار کننده فاز ۱ داروی جدید ضد سرطان

آزمایش فاز ۱ کلاس داروهای جدید ضد سرطان نوید بخش درمان انواع مختلفی از نوع پیشرفته این بیماری است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، دانشمندان خبر دادند آزمایش داروی جدیدی که ترمیم DNA  سرطان را متوقف می کند، در مراحل اولیه موثر بوده است.

کاندیدای دارویی که برای اولین بار در انسان آزمایش شد رشد تومورها را در بیش از نیمی از بیماران تحت درمان متوقف می کند.

افراد شرکت کننده در این آزمایش دارای سرطان پیشرفته تحت درمان از جمله تومورهای پستان، روده و پروستات بودند. داروی جدید که با مسدود کردن مولکول کلیدی به نام ATR در ترمیم DNA نقش دارد برای درمان امیدواری هایی را به وجود آورده است.

هدف از این آزمایش ارزیابی ایمنی مهارکننده ATR BAY۱۸۹۵۳۴۴ و شناسایی حداکثر دوز قابل تحمل است که می تواند با خیال راحت به گروهی از بیماران سرطانی که قبلاً با داروهای متعدد دیگری درمان شده بودند، داده شود.

محققان دریافتند که این دارو توسط بدن بیماران به خوبی پذیرفته شده و بهتر از آن، علائم دلگرم کننده ای برای موثر بودن آن در برابر سرطان های پیشرفته با نقص در ژن ATM وجود دارد.

نتایج در مجله معتبر Cancer Discovery منتشر شده است.

این تیم دریافت که BAY۱۸۹۵۳۴۴ رشد تومور را در هشت مورد از ۲۱ بیمار متوقف کرده و تومورهای چهار بیمار دیگر را با جهش ATM کوچک می کند که برای آزمایش فاز اول بسیار مثبت است زیرا هدف اصلی آن ایمنی دارو است تا اثربخشی آن.

به نظر می رسد که اثربخشی دارو طولانی بوده و دوره پاسخ آن به طور متوسط ‌۳۱۶ روز است. علاوه بر این از هر چهار بیمار که شاهد کوچک شدن تومور خود بودند، سه نفر بیش از یک سال تحت درمان بودند.

شایعترین عارضه جانبی گزارش شده، کم خونی است که با کمک انتقال خون کنترل می شود و معمولاً نیازی به قطع درمان نیست.

محققان همچنین اثرات بیوشیمیایی دارو را تجزیه و تحلیل کردند و توانستند نشان دهند که این دارو با افزایش آسیب به DNA  اثرات خود را در بیماران اعمال می کند.

قبل از صدور مجوز از سوی یک مرجع نظارتی، آزمایشات بالینی بیشتری برای ارزیابی بیشتر ایمنی و کارایی لازم است. آزمایشات بالینی که در حال بررسی BAY ۱۸۹۵۳۴۴ به عنوان یک عامل منفرد یا در ترکیب با سایر داروها است، هم اکنون در حال انجام و امید این است که بتواند به عنوان یک درمان هدفمند جدید برای بیماران مبتلا به انواع سرطان ها با نقص خاصی در ترمیم DNA تبدیل شود.

در آینده، مهار کننده های ATR ممکن است به یک گروه جدید از داروهای هدفمند تبدیل شوند که می توانند به مقاومت در برابر سایر داروهای دقیق مانند مهارکننده های PARP غلبه کنند.

محققان اعلامکردند که آزمایش جدید آن ها نشان می دهد که این درمان امیدوار کننده جدید بی خطر است و می تواند برای برخی از بیماران حتی با سرطان های بسیار پیشرفته مفید باشد.

داروی جدید که در حال حاضر فقط با کد BAY۱۸۹۵۳۴۴ شناخته می شود، با مسدود کردن مولکولی به نام ATR که در ترمیم DNA نقش دارد عمل می کند.

محقق این یافته گفت: «یکی از اهداف اصلی ما یافتن درمان های هدفمند و ترکیبات دارویی جدید است که بتواند با تکامل سرطان و مقاومت دارویی مقابله کند  و این موضوع تمرکز اصلی تحقیقات در مرکز جدید پیشگام کشف داروی سرطان خواهد بود.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1074351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =