بن‌بست نظام آموزشی نتیجه بی‌توجهی به دانشگاه فرهنگیان

سال‌هایی که پذیرش دانشگاه فرهنگیان که محل پرورش تخصصی معلمان آینده است در کمترین میزان خود قرار داشت مسئولان فکر نمی‌کردند امروز مجبور باشند معلمان آینده را از افراد غیرمتخصص آموزش ندیده انتخاب کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وزارت آموزش‌وپرورش اخیرا از جذب 73 هزار نفر نیروی انسانی در این وزارتخانه خبر داد. محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش‌پرورش استخدام این تعداد را مبتنی بر قانون ماده 28 و مشروطه به تحصیل یک‌ساله در دانشگاه فرهنگیان دانست. انتشار این خبر اعتراض دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را برانگیخت. این دانشجویان به بالارفتن سن پذیرش در دانشگاه، کاهش ظرفیت پذیرش و افزایش ظرفیت پذیرش از طریق ماده ٢٨  اعتراض داشتند.

این اعتراضات سبب شد بیش از ۸۰ دفتر بسیج دانشجویی این دانشگاه در نامه‌ای سرگشاده به وزیر آموزش و پرورش افزایش ظرفیت پذیرش از طریق ماده ٢٨ را تنها به عنوان مسکنی برای بهبود حال فعلی آموزش و پرورش مطرح کردند که نه تنها تاثیر مثبتی نخواهد داشت بلکه نظام آموزشی را از مسیر اصلی خود بیش از پیش دور می‌کند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان اعتراض این دانشجویان را به حق دانسته و معتقد است به دلیل کمبود معلم تنها راه چاره استفاده از ماده ۲۸ است و به منظور رفع این کمبود ظرفیت پذیرش این دانشگاه در سه سال گذشته از 3 هزار نفر به 20 هزار نفر افزایش یافته است. 

حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با ایسکانیوز بهترین نوع آموزش برای تربیت معلم را آموزش رسمی چهار ساله دانشگاه فرهنگیان دانست و گفت: بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، می‌توان در زمان بحران، کمبود، خروج معلم یا بازنشستگی در زمان و تعداد محدود، از بین فارغ‌التحصیلان گزینش شده که بین سه تا چهار برابر معرفی شده‌اند، معلم انتخاب شود.

وی با بیان این که اعتراض به جذب معلم بر اساس ماده ۲۸ چه از طرف بسیج باشد و چه از طرف متخصصان حرف درستی است، گفت: تمام جد و جهد دانشگاه برای جذب معلم از طریق کنکور است. به همین دلیل امسال ۲۰ هزار نفر از طریق کنکور پذیرش می‌شوند.

خنیفر به تجارب کشورهای دیگر جهان از جمله آلمان، مالزی، چین، استرالیا، ژاپن و فنلاند در زمینه تربیت معلم اشاره کرد و گفت: بر اساس این تجارب بهترین معلم، معلمی است که در فرایند چهارساله دانشگاه تربیت معلم تربیت شده باشد چرا که این افراد دروس علوم تربیتی (پداگوژی) را کامل می‌گذرانند.  

رئیس دانشگاه فرهنگیان ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه را پیش‌بینی زیرکانه قانون‌گذار برای جبران خلا معلم دانست و گفت: خلا معلم به این دلیل ایجاد شد که از سال ۹۱ تا ۹۶ پذیرش دانشجو در تربیت معلم به ۳ هزار نفر کاسته شد.

وی با اشاره به این که وقتی خروجی چند برابر است اما ورودی 3هزار نفر، بروز بحران طبیعی است، گفت: به همین دلیل از ۳ سال پیش، ظرفیت پذیرش به ۲۰ هزار نفر افزایش یافته است.

خنیفر به انتخاب دانشگاه فرهنگیان از سوی رتبه‌های برتر کنکور اشاره کرد و گفت: امسال رتبه‌های ۷، ۷۸ و ۳۰۰ تربیت معلم را انتخاب کرده‌اند. سال گذشته هم عبدالله رئیسی رتبه ۲ علوم انسانی تربیت معلم را انتخاب کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان این که امسال ظرفیت پذیرش از طریق ماده ۲۸ افزایش پیدا نکرده است، گفت: بر اساس ماده ۲۸ از سال‌های قبل ظرفیت خالی وجود داشت و قرار شد از آن استفاده شود.

وی به تاکید وزیر آموزش و پرورش بر گسترش دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: این دانشگاه قرار است به سمت استیجار برود. به این معنا که از دانشگاه آزاد و پیام‌نور مکان را اجاره کند اما برنامه‌ها، سرفصل‌ها و استادان از خود فرهنگیان باشند. سپس برای برای گرفتن ردیف رسمی از طریق کنکور از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و امور استخدامی و اداری اقدام شود.

خنیفر با اشاره به این که افزایش ظرفیت پذیرش تنها راه استفاده نکردن از ماده ۲۸ است، گفت: کمیسیون آموزش مجلس هم برای تربیت چهار ساله معلم رسمی از طریق کنکور اعلام آمادگی و حمایت کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
      0 0
      چرا دولت روحانی با ما این کار رو می کنه؟ چرا اصلا دولت روحانی سر کاره هنوز؟! کی تموم میشه پس!!!!!!