تخفیف ۵۰ درصدی شهریه دانشجویان انتقالی هنوز قطعی نشده است

امکان انتقال دانشجویان به دانشگاه شهر محل سکونت یکی از تسهیلاتی بود که در شرایط کرونایی برای دانشجویان در نظر گرفته شد؛ اما دانشجویان علوم پزشکی در صورت انتقالی باید مثل دانشجویان شهریه‌پرداز، شهریه پرداخت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شیوع کرونا در کشور مشکلاتی برای ادامه تحصیل دانشجویان ایجاد کرد. در این بین دانشجویان ساکن خوابگاه با توجه به تعطیل شدن خوابگاه و اینکه امکان حضور در شهر محل تحصیل خود را نداشتند، برای گذراندن دروس عملی و کارآموزی و استفاده از خدمات دانشگاه مانند کتابخانه با مشکلات بیشتری روبرو بودند.

با نظر مسئولان کلان کشور و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت قرار بر این شد که امکان انتقالی موقت دانشجویان از دانشگاه محل تحصیل به دانشگاه شهر محل سکونت آنها فراهم شود. طبق گفته دانشجویان ترم گذشته با بسیاری از درخواست‌های انتقالی موافقت نشده است. ضمن اینکه دانشجویان روزانه دانشگاه‌های علوم پزشکی، در صورت انتقال به دانشگاه محل سکونت، باید مانند دانشجویان شهریه‌پرداز به دانشگاه مقصد شهریه پرداخت کنند.

آرمین سعیدی‌سوق دبیر کارگروه شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در گفت‌وگو با ایسکانیوز گفت: بعد از شیوع ناگهانی کرونا در ترم گذشته قرار شد که امکان انتقالی موقت دانشجویان برای ادامه تحصیل در شهر محل سکونت خود ایجاد شود؛ اما با بسیاری از درخواست های انتقالی موافقت نشد. علاوه بر این پیام‌های زیادی از دانشجویان داشتیم که دانشگاه‌ها برای انتقالی از آنها، درخواست پرداخت شهریه مانند دانشجویان شهریه‌پرداز داشته‌اند.

سعیدی‌سوق با اشاره به اینکه امکان انتقالی به شهر محل سکونت برای کمک به دانشجویان بود، اظهار کرد: هدف این بود که آرامش خاطری برای دانشجو و خانواده او ایجاد شود؛ اما بعدا اعلام شد که امکان انتقال فقط با پرداخت شهریه امکان‌پذیر است. در واقع نوعی نگاه درآمدی به این قضیه صورت گرفت.

وی افزود: شورای صنفی ترم گذشته به خاطر درگیری‌های زیادی که داشت، نتوانست این موضوع را به صورت مفصل پیگیری کند، هر چند به مسئولان وزارت بهداشت در این مورد گوشزد شد. برای ترم جاری ۲۲ مرداد ۹۹ کارگروه آموزش و پژوهش شورای صنفی، جلسه‌ای با مسئولان معاونت آموزشی وزارت بهداشت داشته که در این جلسه این موضوع پیگیری شد.

به گفته سعیدی‌سوق در جلسه مرداد ماه، مسئولان معاونت آموزشی وزارت بهداشت قول پیگیری این موضوع را داده‌اند و سلام‌زاده سرپرست خدمات آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرده که معاونت آموزشی، قصد گرفتن شهریه از دانشجویان انتقالی را ندارد. اکبری قائم مقام معاونت آموزشی نیز گفته است؛ سعی می‌کنیم، حداقل تخفیف ۵۰ درصدی شهریه برای دانشجویان اعمال شود.

دبیر شورای صنفی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: برای این موضوع هنوز پاسخی از طرف وزارتخانه به شورا داده نشده است و حتی تخفیف ۵۰ درصدی شهریه هم قطعی نیست.

وی با اشاره به اینکه امکان انتقالی دانشجویان به شهر محل سکونت در واقع برای مبارزه با کرونا بود، بیان کرد: گرفتن شهریه از دانشجویی که تقاضای انتقالی به شهر دیگری داشته باشد در قوانین و آیین‌نامه‌ها آمده است؛ اما با توجه به شرایط کرونا و صحبت مقامات کشوری مانند رئیس جمهور و ستاد ملی مبارزه با کرونا برای ایجاد این تسهیلات، انتظار می‌رفت شهریه از دانشجویان روزانه گرفته نشود.

سعیدی‌سوق افزود: تحصیل دانشجویان در شهر محل زندگی خود در این شرایط، نه تنها به نفع دانشجو که به نفع سلامت جامعه هم هست؛ اما از آنجا که خیلی‌ها استطاعت مالی پرداخت شهریه را ندارند، نمی‌توانند از این تسهیل ایجاد شده استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074382

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =