ساخت دست مصنوعی همه کاره

دانشمندان دست مصنوعی ساختند که قابلیت انجام تمام کارها را مانند دست انسان دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، دست مصنوعی بیومتیمیک(زیست‌همانندسازی شده) توسط محققان ایتالیایی ساخته شد که می تواند رفتارهای دست انسان را انجام دهد.

محققان ادعا می کنند که این دست که «Hannes» نام دارد؛ قادر است بیش از ۹۰ درصد کارایی را به افراد فاقد این اندام بازگرداند. این پروتز که شامل دست و مچ می شود، با استفاده از سیگنال های الکتریکی تولید شده توسط عضلات کاربر حرکت می کند.

آرایه ای از حسگرها فعالیت عضلات اندام کاربر را تشخیص داده و از نرم افزار مخصوص توسعه یافته برای ایجاد حرکات دقیق استفاده می کنند.

با این حال محققان ادعا می کنند که طراحی مکانیکی دست (که ظاهراً بی نظیر است) کلید تطبیق پذیری و حرکت پروتز است.

این مکانیسم به شما اجازه می دهد تا دست با شی که در دست دارد سازگار شود و همین امر باعث کارایی بیشتری می شود.

انگشت شست را می توان در سه موقعیت مختلف قرار داد: محکم گرفتن اشیا کوچک، یک دسته جانبی برای اشیا نازک و «دسته قدرت» که به گفته محققان کاربر می تواند از آن برای بلند کردن اجسام سنگین استفاده کند.

مچ دست نیز می تواند بچرخد، مانند چرخاندن کلید، به این معنی که فرد می تواند وسایل را در جهت های مختلف نگه دارد. باتری ۱۳۰۰ میلی آمپری آن قابلیت یک روز استفاده استاندارد به پروتز می دهد و به مدت یک سال با دوام خواهد بود. دست در دو اندازه برای مردان و زنان راست یا چپ دست موجود است.

محققان می گویند پس از یک دوره آموزشی کمتر از یک هفته، بیماران می توانند از این دست در خانه خود برای انجام کارهای روزمره استفاده کنند.

یافته ها در ژورنال Science Robotics منتشر شده است.

پیش از این نیز اندامهای مصنوعی دیگری نیز ساخته شده که می تواند احساس را به عضو قطع شده بدهد. سال گذشته، یک بازوی رباتیک به نام « Luke Skywalker » ساخته شد که به اندازه کافی حساس است تا انگور و پوست موز را جدا و حتی متن ارسال کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =