فعالیت‌های مقطعی؛ عامل ضعف دانشجویان انقلابی در حوزه رسانه

دوشنبه 23 تیر 1399 - 09:42
کد مطلب: 1074427
سواد رسانه ای

نبود اتحاد تشکیلاتی، مقطعی بودن فعالیت‌ها و نبود راهبرد کلی عامل ضعف رسانه‌ای جریان دانشجویی تلقی می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بیشتر کارشناسان حوزه رسانه و فعالان دانشجویی اعتقاد دارند که جریان دانشجویی در رسانه عملکرد مناسبی ندارد و در مباحث خبری از رسانه‌های رقیب عقب می‌ماند یا به دلیل نا آگاهی فریب بازی‌های رسانه‌ای را می‌خورد. البته موفق نبود جریان انقلابی در رسانه تنها منحصر به عملکرد دانشجویان نمی‌شود.

محمد مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره میزان سطح سواد رسانه در میان فعالان دانشجویی بیان کرد: جریان دانشجویی که خود را منتسب به انقلاب می‌داند با این حال متاسفانه در حوزه رسانه ضعف‌های عمده‌ای دارد.

وی درباره ضعف‌های دانشجویان در حوزه رسانه عنوان کرد: نبود فعالیت تشکیلاتی در سطح قابل قبول یکی از ضعف‌های عمده دانشجویان در این حوزه است.

نبود انسجام تشکلاتی به فعالیت رسانه‌ای دانشجویان ضربه وارد می‌کند

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه صدا‌و‌سیما با بیان اینکه در حال حاضر تیم رسانه‌ای منسجم از دانشجویان انقلابی در کشور وجود ندارد گفت: متاسفانه فعالیت رسانه‌ای دانشجویان در جبهه انقلاب منفعلانه است و این انفعال و نبود همبستگی ضعف این جریان در برابر جریان‌های مقابل رسانه‌ای که دائم در حال توطئه و بازی‌های رسانه‌ای هستند را نمایان می‌کند.

وی ادامه داد: مقطعی بودن فعالیت رسانه‌ای در میان دانشجویان معضل دیگری است که باعث ضعف این جریان در رسانه‌ها می‌شود.

مرادی با تاکید بر اهمیت قدرت رسانه‌ها در عصر حاضر عنوان کرد: دانشجویان انقلابی تحت تاثیرشرایط قرار می‌گیرند و به صورت خود جوش و مقطعی در یک موضوع خاص ورود پیدا می‌کنند و با هشتک و راه انداختن موج خبری باعث رقم خوردن اتفاق‌های خوب به نفع مردم و انقلاب می‌شود؛ اما بعد از گذشت اندک زمانی متاسفانه این اتحاد از بین رفته بازهم شاهد انفعال دانشجویان هستیم.

این دانشجوی کارشناسی ارشد روزنامه نگاری رادیو و تلویزیون با بیان اینکه در چند سال اخیر دغدغه یادگیری سواد رسانه‌ای در جامعه ایجاد شده است گفت: در حال حاضر پرسش اساس این است که آیا دغدغه یادگیری سواد‌ رسانه‌ای در میان جریان دانشجویی نیز شکل گرفته است یا تنها به رسانه به عنوان ابزاری برای سرگرمی و تفریح نگاه می‌کنند.

کارکرد اصلی رسانه برای دانشجویان اطلاع رسانی و آموزش است

وی با بیان اینکه سرگرمی و تفریح یکی از کارکردهای رسانه‌ها از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا رادیو و تلویزیون است گفت: گاهی دانشجویان به قدری درگیر این بعد از رسانه‌ها می‌شوند که از کارکردهای دیگر رسانه مانند آموزش و اطلاع رسانی غافل می‌شوند.

مرادی استفاده از شبکه‌های مجازی در بستر اینترنت را ابزار مناسبی برای فعالیت جریان دانشجویی دانست و گفت: فعالان دانشجویی گاهی برای بیان اعتراض مخصوصاً در موضوعات بین‌المللی نیازمند هشتک و ترند کردن موضوع مورد نظر در شبکه‌های اجتماعی هستند. استفاده از توییتر و اینستاگرام به نفع جبهه انقلاب باید در میان تمام دانشجویان به گفتمان تبدیل شود.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه صدا‌و‌سیما با انتقاد از سطح پایین سواد رسانه‌ای در میان جریان دانشجویی بیان کرد: بسیج دانشجویی به همراه اتحادیه‌های دانشجویی از سال‌های گذشته پی به نقص این جریان در حوزه رسانه برده و تلاش‌هایی برای ارتقای سواد رسانه‌ای انجام داده است که از جمله آن می‌توان به دوره‌های خبرنویسی برای دانشجویان اشاره کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا «برگزاری دوره‌های سواد رسانه‌ای یا آموزش فعالیت در فضای مجازی توسط جریان دانشجویی کارآیی لازم را دارد یا خیر؟»، گفت: برگزاری دوره‌ها برای آموزش سواد رسانه‌ای و فعالیت تاثیر گذار در شبکه‌های مجازی نباید تنها به کارنامه سازی برای تشکل‌های دانشجویی تبدیل شود بلکه باید طبق اهداف و مطالبات از پیش تعیین شده و مطابق نیازهای روز برگزار شود.

نقشه راهی برای فعالیت دانشجویان در رسانه وجود ندارد

به گفته مرادی؛ نبود سیاست کلان رسانه‌ای و نقشه راه برای فعالیت دانشجویان در حوزه رسانه از معضلات دیگر جریان دانشجویی- انقلابی است. در حال حاضر باید راهبرد کلی در حوزه سواد رسانه‌ای تبیین و به اتحادیه‌های دانشجویی داده شود تا آنها بر اساس آن راهبردها دوره‌های رسانه‌ای خود را برگزار یا فعالیت کنند.

این دانشجوی دانشگاه صدا و سیما با اشاره به اینکه دانشجوی بسیجی روحیه‌ای گمنامی دارد، گفت: برخی بر این باور هستند که بسیج دانشجویی نسبت به سایر اتحادیه‌های دانشجویی عملکرد ضعیف‌تری در حوزه رسانه دارد، غلت آن است که دانشجویان بسیجی اعتقادی به دیده شدن ندارند. این روحیه می‌تواند منشا ضعف و قدرت برای آنها باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اتحادیه‌های دانشجویی مشخصا فردی را به عنوان دبیر روابط عمومی تعیین می‌کنند که در دفاتر بسیج دانشجویی چنین جایگاهی وجود ندارد. در نتیجه گاها برخی از جریان‌ها، مطالباتی که با تلاش دانشجویان بسیجی به ثمر می‌رسد را به دلیل ضعف رسانه‌ای بسیج، به اسم خود ثبت می‌کنند.

انتهای پیام/

300 / 31

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار