رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان به‌عنوان پژوهشگر برتر صنعت دریانوردی انتخاب شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، بهروز ابطحی رئیس پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوّی ایران در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر صنعت دریانوردی ایران با بیان اینکه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان با انتشار بیشترین مقاله علمی و پژوهشی با موضوع خلیج‌فارس در پایگاه web of science به‌عنوان پژوهشگر برتر صنعت دریانوردی ایران معرفی شد، اظهار کرد: این پژوهشگاه به‌طور سالانه با تلاش در راستای معرفی پژوهشگر برتر سعی دارد محققان و پژوهشگران حوزه دریانوردی را از دانشگاه‌ها، ارگان‌ها، سازمان‌ها و ...  شناسایی و برای ایجاد انگیزه و تشویق این پژوهشگران در راستای ارتقای صنعت دریانوردی از آنان تجلیل شود.

وی افزود: امسال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان برگزاری نشست‌های حضوری فراهم نبود؛ بنابراین شورای مدیران ارشد ارگان‌های دریایی مکاتباتی را با سرآمدان علمی حوزه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به‌منظور تکمیل فرآیند اعضای هیئت رئیسه کمیته ملی اقیانوس‌شناسی و هیئت رئیسه پژوهشگاه انجام داد و احسان کامرانی با اکثریت آرا به‌عنوان پژوهشگر برتر معرفی شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در حاشیه مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر صنعت دریانوردی ایران به خبرنگار آنا گفت: کمک در راه‌اندازی رشته زیست‌شناسی دریا در دانشگاه هرمزگان، کمک در راه‌اندازی دانشکده علوم و فنون دریایی در دانشگاه هرمزگان، استاد راهنمای بیش از ١٥٠ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و ٤٢ پایان نامه دکتری در حوزه علوم دریایی در کشور برخی از اقدامات اینجانب در حوزه دریا بود.

احسان کامرانی ادامه داد: تألیف دو کتاب در حوزه دریا و مدیریت شیلاتی  و یک جلد در حوزه حقوق دریا، ٢٣ سال  سابقه تدریس در حوزه  علوم و فنون دریایی، پژوهشگر برتر استان هرمزگان در حوزه پژوهشی دریا در بازه زمانی سه سال توسط شواری پژوهشی استان هرمزگان به ریاست  استانداران استان، عضو سازمان بین‌المللی اقیانوس‌شناسی یونسکو و انتشار بیشترین مقالات علمی با موضوع خلیج‌فارس در پایگاه علم (Web of Science) از دیگر اقدامات اینجانب در حوزه دریا است.

وی با اشاره به سوابق حرفه‌ای خود در راستای ارتقای صنعت دریانوردی با ٢٣ سال حضور در حوزه دریا، اکولوژی، شیلات و مدیریت ذخایر آبزیان، حقوق دریا و حقوق محیط زیست اضافه کرد: در این حوزه سمت‌های اجرایی نیز مانند رئیس بخش ارزیابی ذخایر مرکز تحقیقات شیلات هرمزگان از سال ۱۳۷۵– ۱۳۸۰، مدیرگروه بیولوژی ماهیان دریا در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه هرمزگان، رئیس مرکز رشد فناوری در جزیره قشم سال ۸۴–۸۳ داشته‌ام.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان یادآور شد: همچنین عضو کمیته علوم و فنون دریایی دفتر گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹، رئیس منطقه ۱۵ دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۹۱ تا ۹۲، مدیر تحصیلات تکمیلی از سال از ۸۰ تا ۸۳، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه هرمزگان از سال ۱۳۸۵ تا ۹۲ بوده‌ام و در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری‌های دریایی در دانشگاه‌های کشور نیز فعالیت دارم.

کامرانی در پاسخ به این سؤال که آیمو شعار امسال را «کشتیرانی پایدار برای سیاره پایدار» نامگذاری کرده است، چه پیشنهاداتی برای تحقق این اهداف در حوزه دریانوردی متصور هستید؟ گفت: ایجاد ظرفیت‌سازی در حوزه‌های نیروی انسانی در بخش‌های آموزشی و پژوهشی علوم، صنعت و فناوری دریانوردی و فرهنگ‌سازی در کنار آموزش عمومی از سطح مدرسه تا دانشگاه با موضوع دریا و اقیانوس و نقش آنها در توسعه پایدار می‌تواند در تحقق این اهداف مهم باشد.

وی در پاسخ به اینکه شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطره شما در حوزه دریانوردی چه بوده است؟ اظهار کرد: شیرین‌ترین خاطرات من مربوط به گشت‌های دریایی و فارغ‌التحصیلی دانشجویان و شادی آنان در کسب موفقیت در رشته‌های علوم دریایی بود و تلخ‌ترین خاطرات بنده  مربوط به از دست‌دادن دو دانشجوی مقطع دکتری که در حوزه دریا به‌عنوان همکار و دستیار با بنده کار می‌کردند و ناخدای شناور تحقیقاتی که سال‌های زیادی با وی گشت‌های دریایی و تحقیقاتی انجام می‌دادم، است.