۹ درسی که کرونا به ما آموخت

هفت ماهی شده که بیماری مرموز کووید-۱۹ در حال انتشار روی این زمین خاکی است و بشر هر روز با جنبه جدیدی از آن مواجه می شود. در این بین نژاد پرستی و نه نژاد باعث شده این بیماری مجال جولان بیشتری پیدا کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی،   ۷ ماه پس از اعلام همه گیری بیماری کووید-۱۹، دانشمندان درباره این بیماری و نحوه انتشار آن چیزهای زیادی آموخته اند که بسیاری از آن ها در حال بازنشر هستند.

این روزها در دوران بیماری همه گیر وحشتناک و گیج کننده قرار داریم؛ به طور مداوم اطلاعات جدید و گاه متناقضی درباره کووید-۱۹ در حال ظهور است. در روزهای اولیه، بسیاری از توصیه های بهداشت عمومی بر اساس اطلاعات قبلی درباره شیوع بیماری بود. اما این ویروس کرونای جدید به طرز غیرمنتظره ای رفتار می کند. در ادامه ۹ نکته ای که طی این ۷ ماه از ویروس کرونا آموخته ایم را مرور خواهیم کرد.

شیوع در هرجایی اتفاق میفتد

شیوع کووید-۱۹ می تواند در مناطق شهری، روستایی، حومه شهر و هر فرهنگی در سراسر جهان اتفاق بیفتد. این بیماری هر کسی را درگیر می کند.

این بیماری هرکسی را بیمار و می کشد

اولین قربانیان همه گیری به طور نامناسبی پیرتر بودند یا از نظر بهداشتی شرایط خوبی نداشتند. سن و ضعف هنوز هم از عوامل خطرناک برای بیماری های جدی و مرگ است؛ اما اکنون می دانیم که این بیماری می تواند افراد جوان و سالم را نیز از بین ببرد.

سطوح آلوده خطر اصلی نیست

 متخصصان بهداشت عمومی در اوایل به مردم توصیه کردند که مرتباً دستان خود را بشویند، سطح را ضد عفونی کرده و از لمس صورت خودداری کنند. این بر اساس مطالعاتی در مورد چگونگی انتشار بیماری های دیگر مانند «نورو ویروس» و ویروس هایی است که باعث سرماخوردگی می شوند. هنوز هم خوب است که دستان خود را به طور مرتب بشویید و از مصافحه خودداری کنید، اما اکنون می دانیم که سطوح ناقل اصلی SARS-CoV-۲ نیستند.

این ویروس در هوا وجود دارد

متخصصان در ابتدا تصور می کردند که ویروس در وهله اول از طریق سرفه یا عطسه پخش می شود؛ آنها فکر می کردند این قطرات به قدری سنگین هستند که خیلی سریع از هوا خارج می شوند. در ابتدا به نظر می رسید که ویروس از طریق ذرات در هوا (یعنی در ذرات کوچک شناور) منتقل می شود؛ اما اکنون می دانیم که ویروس در محدوده ای از اندازه قطرات دفع می شود، برخی از ذرات به اندازه کافی کوچک هستند که به ویژه در فضاهای داخلی و تهویه کم می توانند در هوا بمانند.

بدن بسیاری از افراد بدون علائم بیماری عفونی می شود

سایر بیماری های تنفسی باعث سرفه و عطسه می شوند. شیوع اولیه سارس مردم را چنان سریع بیمار کرد که اکثر آنها به بیمارستان رفتند. بررسی دما و ماندن در خانه از گسترش بیماری های علامتی جلوگیری می کند و در ماه‌های اول همه گیری، بسیاری از کشورها غربالگری افراد در مرزهای خود را برای شناسایی این موارد آغاز کردند. اما بزرگترین چالش برای متوقف کردن SARS-CoV-۲ این است که بسیاری از افراد به ظاهر سالم بیماری را بدون علائم یا قبل از شروع علائم، فقط از طریق گفتگو و تنفس گسترش می دهند.

هوای گرم تابستان جلوی ویروس را نخواهد گرفت

 آنفلوانزا نوعی بیماری تنفسی فصلی است که در زمستان به اوج خود می رسد و برخی از کارشناسان امیدوار بودند که این شیوع الگوی مشابهی داشته و در نیم کره شمالی در بهار و تابستان آهسته باشد. اکنون می دانیم که رفتار افراد، صرف نظر از فصل، قوی ترین پیش بینی کننده شیوع بیماری است.

ماسک کمک کننده است

وقتی بیماری همه گیر آغاز شد، کارشناسان نگران بودند که خرید ماسک کمبود تجهیزات محافظت شخصی کارکنان مراقبت های بهداشتی و سایر افرادی را که به آنها نیاز دارند را تشدید کند. آنها همچنین هشدار دادند که ماسک‌ها ممکن است باعث عدم رعایت فاصله اجتماعی شوند و ماسکهای پارچه ای (برخلاف ماسکهای جراحی N۹۵) نمی توانند کوچکترین ذرات ویروسی را متوقف کنند. اکنون می دانیم که ماسک ها میزان ویروسی را که افراد هنگام صحبت در هوا دفع می کنند تا حد زیادی کاهش می دهند و از افراد محافظت می کند.

نژادپرستی (نه نژاد) عاملی خطرناک است

 همه گیری باید به این باور غلط رایج مبنی بر اینکه نژاد، توضیحی بیولوژیکی برای نابرابری های سلامتی است، پایان دهد. کووید-۱۹ افراد رنگین پوست را در ایالات متحده به طور نامتناسبی هدف قرار داده و کشته است. این به دلیل تفاوتهای ژنتیکی نیست بلکه به دلیل نژادپرستی سیستمیکی است که بسیاری از مردم بومی آمریکا را منزوی و فقیر کرده و باعث شده که افراد سیاه پوست و لاتین دارای مشاغلی باشند که آنها را در معرض عفونت، فشار، استرس بیشتر و دسترسی کمتر به مراقبت های بهداشتی با کیفیت بالا قرار دهد.

اطلاعات غلط کشنده است

رئیس جمهور ایالات متحده، سایر سیاستمداران و فعالان ضد واکسیناسیون از این همه گیری برای ایجاد نژادپرستی، گسترش اطلاعات غلط و تقویت نظریه های توطئه استفاده کرده اند. پیروان آنها مقامات بهداشتی، از جمله تونی فاوسی و خانواده اش را تهدید کرده اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =