زنگنه: آنچه که در پارس جنوبی انجام شده کاری بی‌سابقه است

وزیر نفت تأکید کرد که هزاران میلیارد دلار به تلاش سربازان گمنام از پارس جنوبی منابع برای کشور حاصل شده و پارس جنوبی حاصل تلاش‌های مردان و سربازان گمنام این سرزمین می‌باشد

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، بیژن زنگنه در جریان جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس و در پاسخ به سوال ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در خصوص علت تأخیر در بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی بیان کرد: در سال ۱۳۹۲ که بنده در وزارت نفت حضور یافتم ما با کمبود عظیم گاز در کشور روبرو بودیم. بنده اولین کاری که به عنوان کار مدیریتی انجام دادم اولویت‌بندی فازهای پروژه برای پیشرفت و بهره‌برداری بود. با اولویت‌بندی که صورت گرفت امروز ۲۰۰ میلیون مترمکعب از این محل گاز تولید می‌شود. چه خاصیتی داشت که ما هر ۱۷ فاز پارس جنوبی را جلو می‌بردیم و تا ۸۰ درصد می‌رساندیم اما تولیدی نداشتیم در حالی که امروز ۲۰۰ میلیون مترمکعب از این محل گاز تولید می‌شود؟ ما توانستیم گاز را از دریا بیرون بیاوریم و آن را شیرین کنیم و به استاندارد شبکه برسانیم و مورد استفاده قرار دهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: در مواردی به دلیل تحریم‌ها ما تجهیزات لازم را نداشتیم. ما منابع مالی خود را برای اتمام هر چه سریع‌تر این پروژه اولویت‌بندی کردیم. خوشبختانه امروز تمام بخش دریایی این پروژه به اتمام رسیده است و در آنجا تولید گاز داریم. در فاز ۱۴ پالایشگاه خلیج فارس امروز چهار سکو در دریا فعال شده است و از سال ۹۷ کار شروع شده و ما گاز به خشکی می‌آوریم و در آنجا تصفیه می‌کنیم. تاکنون ۴۲ میلیارد مترمکعب گاز آورده شده و آن را تصفیه کرده‌ایم. افتتاح سه تریلیر از فاز ۱۴ این پالایشگاه تا سال آینده تأثیری در مقدار تولید نخواهد داشت و ظرفیت اضافه پالایشگاه محسوب می‌شود.

وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: ما در فاز ۱۴ پارس جنوبی با مشکلات زیادی روبرو بودیم چرا که تعداد زیادی از شرکت‌ها مسئولیت اجرای این پروژه را بر عهده داشتند. بنده در پروژه‌های زیادی کار کرده‌ام. از پروژه‌های کوچک گرفته تا نیروگاه‌ها و سدها و حداقل‌هایی را از مدیریت پروژه‌ها یاد گرفته‌ام. زمانی که در یک پروژه چندین شرکت دخیل باشند اشکالاتی نیز به وجود خواهد آمد. ما در ابتدا آمدیم و بخش‌های مختلف پروژه را تفکیک کرده و هر کدام را به یک شرکت سپردیم. بخش دریا را به یک شرکت سپردیم که به نتیجه نیز رسیدیم و بخش‌های دیگر را نیز به همین ترتیب تقسیم‌بندی کردیم. در این پروژه یک اشتباه ساختاری انجام شده بود و خریدها به یک شرکت دولتی و اجرا به سایر شرکت‌ها داده شده بود که از نظر عملیاتی با مشکل روبرو می‌شدیم.

وی در ادامه تأکید کرد: ما در خصوص پالایشگاه صدرا نیز با این مشکل روبرو بودیم. در خصوص پارس جنوبی نیز ما قول می‌دهیم تا پروژه به نتیجه مطلوبی برسد. ضرری از این پروژه به کشور وارد نشده است و بخش دریایی پروژه به بهره‌برداری رسیده و ما تولید داریم. از سوی دیگر ما نباید خسارتی به پیمانکاران بپردازیم بلکه آن‌ها باید به ما خسارت دهند چرا که این قرارداد ۳۵ ماهه بود و اکنون به اتمام نرسیده است. البته ما در وسط این پروژه به تحریم‌ها خوردیم و مسائلی رخ داد که خارج از اداره و مدیریت ما بود. از سوی دیگر ما ۱۰ سال دیرتر از قطر توسعه پارس جنوبی را شروع کردیم. از سوی دیگر ما می‌دانیم که مسئله افت فشار در پارس جنوبی نیز باید مورد توجه قرار گیرد و اگر اکنون به آن نمی‌پردازیم دلایلی داریم یا اگر به افزایش ضریب بازار نمی‌پردازیم باز هم دلیل داریم.

زنگنه افزود: از سوی دیگر پیشرفت پروژه در ماه‌های اول با ماه‌های آخر تفاوت دارد. در آخرین ماه‌ها نمی‌توان با درصد پیشرفت پروژه را بیان کرد بلکه باید با سنگ نشانه فعالیت‌ها را بسنجیم. هزاران میلیارد دلار به تلاش سربازان گمنام این سرزمین از محل پارس جنوبی منابع برای کشور حاصل شده است و آنچه که در پارس جنوبی انجام شده کاری بی‌سابقه است.

وزیر نفت در پایان بیان کرد: امروز ما از همسایه خود بیشتر تولید داریم و پارس جنوبی ابرپروژه‌ای بود که ما آن را اجرایی کردیم. پتروشیمی‌ها و چاه‌های متعددی زده شد و در حقیقت تمدن جدیدی آفریدیم. بنده این‌ها را تحقق اقتصاد مقاومتی می‌دانم. من را فراموش کنید اما تلاش مردان و سربازان گمنام را فراموش نکنید چرا که پارس جنوبی محصول تلاش صدها هزار نفر است و افتخار آن متعلق به جمهوری اسلامی ایران است. پارس جنوبی حاصل تلاش جمعی، خلاقیت، اعتماد به نفس و سرسختی فرزندان این سرزمین است.

منبع: ایسنا
انتهای پیام

کد خبر: 1074529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =