کشف فرآیند پیچیده مغز در حافظه کاری

حافظه کاری یعنی چگونه لیست خرید ذهنی بدون فراموش کردن تهیه می‌کنید، یا عددی را به خاطر می‌سپارید. مطالعه جدیدی روی موش های فراموشکار نشان می دهد، فرایندهای مغز پشت این مهارت، پیچیده تر از آن است که معمولاً مورد ارزیابی قرار می گیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، در مقاله ای که در Cell منتشر شده، محققان شواهدی را ارائه داده اند که نشان می دهد حافظه کاری به طور منظم در یک ناحیه مغز محدود نشده اما به فعالیت همزمان حداقل دو ناحیه نیاز دارد. این یافته ها فرضیه‌های قدیمی را که حافظه کاری فقط یک قسمت از مغز است را به چالش می کشد و به دانشمندان کمک می کند تا اساس ژنتیکی و مکانیکی آن را مشخص کنند.

پریا راجاسثوپاتی ، دانشمند علوم اعصاب، دانشگاه راکفلر گفت: در حقیقت نکاتی از تحقیقات قبلی وجود داشت که نشان می دهد چندین ساختار مغزی به نوعی در حافظه کاری نقش دارند. یافته های جدید بینش ملموس تری در مورد این مناطق و چگونگی کمک آنها ارائه می دهد.

مطالعات در دهه 70 و 80 زیربنای عصبی حافظه کاری را به قشر پیشانی مغز می رساند. در آنجا، به نظر می رسد که نورون ها با شلیک دسته جمعی چند ثانیه تا چند دقیقه اطلاعات را حفظ می کنند. اما این مکانیسم به تنهایی جنبه‌های پیچیده تر حافظه کاری را توضیح نمی دهد؛ از جمله اینکه مثلاً چگونه می توانیم بیش از یک مورد را در ذهن داشته باشیم، یا با حواس پرت کننده روبرو می شویم و هنوز چیزی را که برای ما مهم است به خاطر می آوریم.

راجاسثوپاتی اظهار کرد که به طور فزاینده ای روشن شد که فعالیت مداوم در قشر پیشانی، اگرچه مهم است؛ اما نمی تواند کل داستان باشد.برای بررسی بیشتر این موضوع، تیم وی و آزمایشگاه دانشگاه کرنل همکاری کردند تا نحوه عملکرد حافظه کاری را در میان جمعیت خاصی از موشهای متنوع ژنتیکی بررسی کنند. بر خلاف موش های آزمایشگاهی استاندارد، این موش ها دارای مقداری تنوع ژنتیکی هستند که منعکس کننده جمعیت انسانی است ، این بدان معناست که برخی ممکن است در انجام کارهای حافظه عالی عمل کنند و برخی نه خیلی زیاد و ما می توانیم آنچه را در مغز آنها قرار دارد مطالعه کنیم. فیزیولوژی باعث ایجاد این تنوع می شود.

همانطور که انتظار می رفت، دانشمندان تغییرات گسترده ای در عملکرد موش ها مشاهده کردند و تجزیه و تحلیل ژنتیکی بعدی یک مکان را در ژنوم برجسته کرد که می تواند بخش قابل توجهی (17 درصد)از این تنوع را توضیح دهد.

در آنجا ، محققان یک ژن پیدا کردند که تأثیرات چشمگیری بر حافظه کاری حیوانات دارد. با تقویت بیان آن، آنها می توانند موش را از موجودی که قبلاً شانسی عمل می کرده، به چیزی تبدیل کنند که 80 درصد اوقات درست عمل می کند (یا با ایجاد مانع در بیان ژن ، موش های فراموشکار بیشتری ایجاد می کنند).

این تیم سپس بررسی کرد که این ژن که در سایر پستانداران و انسان ها نیز وجود دارد چگونه بر مغز و رفتار موش تأثیر می گذارد.این ژن رمزگذاری Gpr12 است. محققان با کمال تعجب دریافتند که این گیرنده ها در قشر پیشانی، محل احتمالی حافظه کاری نیستند، بلکه در نورون های بسیار دورتر در تالاموس مغز قرار دارند.

راجاسثوپاتی گفت: ما نشان دادیم موش هایی که عملکرد بهتری دارند، از گیرنده های بیشتری برخوردار هستند و بنابراین قادر به ایجاد همزمانی بیشتری هستند.این یافته ها با آشکار کردن نقش حیاتی گفتگوی بین قشر پیشانی و تالاموس ، مدل های کلاسیک را گسترش می دهد و روش های جدیدی را برای تفکر محققان در مورد حافظه کاری پیشنهاد می دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =