شما را به خدا برای شهدا کتاب ننویسید!

کتاب حوزه ادبیات دفاع مقدس از مشکلات عدیده‌ای نظیر ناکارآمدی و پیرمغزی متولیان، تفسیر اشتباه از تقریظ‌نویسی مقام معظم رهبری که یک امر ترویجی را به رانت تبدیل کرده، عدم تشکیل نهضت جمع‌آوری خاطرات و ایجاد بانک اطلاعاتی از سوژه‌ها و رویدادها رنج می‌برد عاجزانه خواستاریم که حداقل کتابسازی را دیگر به دردهای این حوزه اضافه نکنید.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، مهدی خدادادی از نویسندگان جوان حوزه دفاع مقدس در یادداشتی به آسیب تولید کتاب‌های بدون پشتوانه در این حوزه پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

«دوستی تعریف می‌کرد برای انجام پروژه‌ای جهت آرشیوبندی پرونده شهدا در بنیاد شهید مشغول بودیم که در پایان کار تشابه در وصیت نامه برخی شهدا من را متعجب کرد. با پسر جوانی که به عنوان همکار در کنار من در پروژه فعالیت داشت موضوع را مطرح کردم و کاشف عمل آمد که ایشان چون نداشتن وصیت نامه را نقص در پرونده شهید می‌دانسته به خیال خودش با کپی‌برداری از سایر وصیت‌نامه‌ها به شهیدان خدمتی کرده است.

آن روز آن دوست آن وصیت‌نامه ها را از پرونده‌ها بیرون کشید، ولی امروز همان اتفاق دارد در قالب تولید کتاب رواج پیدا می‌کند. کتاب‌هایی که اگر نام شهید و موقعیت آن‌ها را حذف کنید عمدتا یک روایت با یک مجموع رفتار و کنش ثابت را حکایت می‌کنند. 

کتاب‌هایی که گاها انتخاب نادرست سوژه باعث متولد شدن آنها می‌شوند. انتخاب‌هایی که عمدتا از ساده‌انگاری و سطحی‌نگری در برگزاری یادواره‌ها، کنگره‌های شهیدان نشأت می‌گیرد.

سوژه‌هایی که به دلایلی نظیر عدم دسترسی به راویان دسته اول، مدارک و اسناد و یا کم‌رنگ بودن شهید در عرصه جنگ قابلیت تبدیل شدن به کتاب خاطره یا داستان را ندارد ولی بنابر اقتضای حاکم (اصرار) باید تبدیل به کتاب شوند.

مصیبت دیگری که سبب تولد این مولود نامیمون می‌شود، القای سادگی و عدم نیاز به کسب مهارت و داشتن استعداد در  نوشتن هست که باعث شده نویسندگی حیاط خلوت خیلی‌ها شود و افرادی که با یک یا دو کار در کارنامه عطش نوشتنشان فروکش می‌کند و این فرزندان ناقص الخلقه را تحویل جامعه‌ فرهنگی می‌دهند.

کتاب‌هایی از این دست که مصرف کنگره‌ای و یادواره‌ای دارند و نقش آنها به جای حفظ و نشر آثار دفاع مقدس و شهید و شهادت، ارائه گزارش کار مسئولین، حفظ و بقای پروانه نشر  ناشران و امکان استفاده از بیمه بسیج هنرمندان برای نویسندگان را فراهم می‌کند.

البته این کتابسازی‌ها تنها زاییده کنگره و یادواره‌ها نبوده و گاها با ورود کاسبان در قامت ناشر و موج‌سواری بر روی احساسات مخاطب به صورت موسمی  با بهره‌کشی از یک سوژه جذاب و پر خبر بروز و ظهور پیدا می‌کند که پرداختن به آن در این مقال از حوصله خارج است.

حال که کتاب حوزه ادبیات دفاع مقدس از مشکلات عدیده‌ای نظیر ناکارآمدی و پیرمغزی متولیان، تفسیر اشتباه از تقریظ‌نویسی مقام معظم رهبری که یک امر ترویجی را به رانت  تبدیل کرده، عدم تشکیل نهضت جمع‌آوری خاطرات و ایجاد بانک اطلاعاتی از سوژه‌ها و رویدادها رنج می‌برد عاجزانه خواستاریم که حداقل کتابسازی را دیگر به دردهای این حوزه اضافه نکنید.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1074577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =