دانشمندان یک قدم به درک بیماری آلزایمر نزدیک‌تر شدند

مطالعه جدید دانشمندان محرک احتمالی بیوشیمیایی در مورد بیماری آلزایمر را نشان داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محققان اختلافاتی را در نحوه پردازش پروتئین اصلی مغز افراد مبتلا به آلزایمر شناسایی کرده اند. این کشف می تواند منجر به آزمایش های جدید تشخیصی و حتی درمانی شود.

بیماری آلزایمر  که شامل از دست دادن تدریجی حافظه و مهارت های تفکر است، رایج ترین شکل زوال عقل به شمار می رود.در سال ۲۰۱۴، حدود ۵ میلیون نفر در ایالات متحده با آلزایمر زندگی می کردند، اما با افزایش سن پیش بینی می شود که این تعداد تقریباً سه برابر شود و تا سال ۲۰۶۰ به ۱۴ میلیون نفر برسد.

در مغز یک فرد مبتلا به آلزایمر  تجمع پلاک های نامحلول ساخته شده از پروتئینی به نام بتا آمیلوئید و گره های رشته ای از پروتئین دیگری به نام تاو وجود دارد.

بتا آمیلوئید قطعه ای از پروتئین بسیار بزرگتری به نام پروتئین پیش ساز آمیلوئید (APP) است که در بسیاری از اندام ها به ویژه در مغز وجود دارد. آنزیم ها می توانند پروتئین پیش ساز آمیلوئید (APP) را از دو طریق ایجاد یک قطعه بتا آمیلوئید یا یک قطعه دیگر ظاهراً بی ضرر تجزیه کنند.

دانشمندان در موسسه Neurociencias de Alicante، در اسپانیا، اکنون شواهدی یافته اند که نشان می دهد روش برچسب گذاری APP با مولکول های قند می تواند تعیین کند که آیا این ماده به بتا آمیلوئید تقسیم می شود یا نوع بی خطر آن است.یافته های آنها در مجله Alzheimer’s Research & Therapy منتشر شده است.