تجدید چاپ دوم رمانی که 120 سال از انتشارش می‌گذرد

رمان تاریخی «تاریخ غیرت» اثری که در سال 1274 هجری شمسی نوشته شده برای دومین مرتبه تجدید چاپ شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، رمان تاریخی «تاریخ غیرت» با همکاری موسسه انتشارات شهرستان ادب در 12 فصل و 277 صفحه به چاپ دوم رسید. «تاریخ غیرت»رمانی تاریخی است که به‌کوششِ مهدی به‌خیال و با ویراست مصطفی قهرمانی‌ارشد به رشته تحریر درآمده است.

تاریخ غیرت رمانی با مضمون تاریخی-عاشقانه است که «آقاشیخ موسی‌نثری» آن را در سال 1274 هجری شمسی، یعنی زمانی که تنها هفده سال داشته، طی یک سال نوشته است. نثری در اوایل انتشار روزنامه اتحاد به انتشار این رمان علاقه‌مند بود و در شماره‌هایی از روزنامه نیز، انتشار این کتاب را این‌گونه اعلام کرد: «کتاب تاریخ غیرت رمانی است تاریخی، ‌سیاسی، ‌اخلاقی. ‌اول‌کتابی است که به‌طرز رمان‌های مؤلفین اروپا به زبان فارسی انشا و تالیف شده و در ضمن حکایت عاشق و معشوقی، ‌یکی از تواریخ مهمه‌ی همدان را در کمال شیرینی شرح می‌دهد. مؤلف آن، ‌مدیر جریده اتحاد است و تقریبا 220 صفحه ربعی می‌شود...».

نویسنده در کتاب تاریخ غیرت به شرح اتفاقاتی می‌پردازد که برای شخصیت اصلی داستان رخ می‌دهد و از خلال آن به جزئیات تاریخی آن زمان نیز اشاره می‌کند. آقا علی (شخصیت داستان) بعد از مرگ پدر،‌ به‌سفارش مادر از قزوین سوی همدان راه می‌افتد تا عموی خود را ببیند و با دختری ازدواج کند. وقتی به همدان می‌رسد، چند نظامی، او را دستگیر و در زیرزمینی زندانی می‌کنند. این حادثه، شروع درگیر شدن او در جنگی است که نیروهای عثمانی بر شهر تحمیل می‌کنند. نیروهای نظامی پس از تسلط بر کردستان و کرمانشاه  به سمت همدان حرکت می‌کنند و آن را به محاصره درمی‌آورند. آقاعلی هم عمو،‌ پسرعمو و دخترعموی خویش را پیدا می‌کند و پس از ازدواج با دخترعموی خود، و همراه پسرعمویش،‌ جزو فرماندهان مقاومت شهر همدان در برابر نیروهای خارجی می‎شود. بالاخره نیروهای عثمانی وارد شهر همدان می‌شوند و قتل عام فجیعی رخ می‌دهد.

کتاب تاریخ غیرت در بهار 99 با شمارگان 1100 نسخه و با قیمت 60 هزار تومان از سوی حوزه هنری استان همدان به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =