پشت پرده فعالیت‌های خطرآفرین در شبکه خانگی!

در سال‌های اخیر شاهد تلاش برخی از سازندگان فیلم و سریال‌ها برای تغییر ذائقه مخاطبان و القای فرهنگ غربی هستیم که این می‌تواند برای آینده جامعه خطرآفرین باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در سال‌های اخیر شبکه نمایش خانگی به دلیل پخش سریال‌هایی متناسب با جامعه و دغدغه‌های مردم باعث جذب مخاطبان شده و در نهایت به رقیبی جدی برای شبکه‌های تلویزیونی صدا و سیما و سینما تبدیل شده است. به گفته کارشناسان مسائل مالی، آزادی انتخاب موضوعات، گستردگی محدوده فعالیت کارگردان‌ها و تهیه‌ کنندگان از مزایای نسبی شبکه نمایش خانگی نسبت به سازمان صدا و سیما است.

امیرحسین عربی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به فعالیت شبکه نمایش خانگی بیان کرد: فلسفه تاسیس این شبکه به عنوان نماینده بخش خصوصی در تولیدات رسانه‌ای مناسب است.

وی درباره عملکرد سازمان صدا و سیما عنوان کرد: در چند سال اخیر این سازمان در تولید سریال و فیلم کارنامه قابل دفاعی ندارد؛ چرا که سطح کیفی تولیدات رسانه ملی کاهش یافته است و ورود سازمان صدا و سیما به شبکه نمایش خانگی باعث آسیب‌رساندن به تولیدات رسانه‌ای این شبکه خواهد شد.

دبیر کانون فرهنگی فیلم و سینما دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه محتوا و موضوعات فیلم و سریال‌ها باید مطابق با سلایق، نیازها و مسائل روز جامعه باشد، گفت: شبکه نمایش خانگی نسبت رسانه ملی بهتر توانسته با نیازهای روز جامعه همراه باشد و پرداخت بهتری به موضوعات دارد.

وی ادامه داد: تولیدات شبکه نمایش خانگی از نظر کیفی و استفاده از شیوه‌ها و تکنیک‌های روز علم سینما عملکرد مناسب‌تری نسبت به صدا و سیما دارد. البته برخی از سریال‌های پخش شده از این شبکه نمایشی نیز از  لحاظ محتوایی و کیفی مناسب نیستند و این مخاطب است که با حق انتخاب باید به سریال‌ها امتیاز بدهد.

عربی با اشاره به اینکه تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها نباید اقدام به تغییر فرهنگ ایرانی‌-اسلامی کنند، گفت: در سال‌های اخیر شاهد تلاش برخی از سازندگان فیلم و سریال‌ها برای تغییر ذائقه مخاطبان و القای فرهنگ غربی هستیم که این می‌تواند برای آینده جامعه خطرآفرین باشد.

این دانشجوی دانشگاه علم و صنعت درباره میزان نظارت بر محتوا، موضوعات و دیالوگ‌های مطرح شده در سریال‌های  تولیدی شبکه نمایش خانگی یادآور شد: متاسفانه سریال‌های تولید شده برای پخش در این شبکه مانند «همگناه» و «دل» در راستای جذب مخاطب بیشتر اقدام به فضاسازی لاکچری می‌کنند که با بیشتر خانواده‌های ایرانی همخوانی ندارد.

وی عنوان کرد: در سال‌های اخیر تعداد قابل توجهی از کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان مطرح کشور تمایل داشتند برای شبکه نمایش خانگی و نه شبکه‌های تلویزیونی سریال تولید کنند. مسائل مالی، نظارت ناکافی بر محتوا و گسترده بودن محدوده عملکرد برای انتخاب بازیگر و موضوعات از جمله عوامل تاثیرگذار بر این پدیده هستند.

به گفته عربی؛ متاسفانه سانسور در کشور حالت افراط‌گونه به خود گرفته تا جایی که موضوعات برخی از فیلم‌های سینمایی با سانسور کاملا تغییر یافته و برای مخاطبان جذابیت کافی را ندارد.

دبیر کانون فیلم و سینما دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: سانسور، محدودیت و نداشتن تطابق موضوعات روز کشور با فیلم و سریال‌ها در تولیدات رسانه‌ای سازمان صدا و سیما باعث می‌شود تا مخاطبان از این رسانه ملی فاصله گرفته و به سوی استفاده از شبکه‌های توزیع کننده فیلم‌های خارجی گرایش پیدا کنند.

وی افزود: اخیرا بسیاری از فیلم‌های سینمایی در کشور اجازه پخش و اکران ندارند؛ اما در جشنواره‌های بین‌المللی جوایز مناسبی را دریافت می‌کنند؛ چراکه موضوعات این فیلم‌ها با فضای مردم ایران همخوانی دارد.

عربی در تکمیل سخنان خود گفت: روند استقبال مخاطبان از سریال‌ و فیلم‌ها در شبکه نمایش خانگی رو به گسترش است و این شبکه می‌تواند رقیب جدی برای سینما و شبکه‌های تلویزیونی باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =