گیلان سالمندترین استان کشور

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته در جهت ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و مراقبتی از سالمندان، از آغاز به کار دانشکده سالمندی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: موضوع سالمندان چند وجهی است که علاوه بر بهزیستی و وزارت بهداشت نیازمند همکاری سایر نهادها نیز است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، دکتر محسن شتی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران به مناسبت روز جهانی سالمند ضمن تبریک این روز گفت: برنامه‌های وزارت بهداشت برای ارتقای سلامت سالمندان در ابعاد مختلف پیگیری می‌شود. در حوزه درمان در حال تدوین گایدلاین‌های خاص مانند تشخیص و درمان دمانس و آلزایمر هستیم همچنین پروتکل‌هایی برای اورژانس ۱۱۵ و خدمات فوریت پزشکی در حال تدوین است که مخصوص سالمندان باشد.

طراحی  ارائه خدمات مراقبتی در منزل برای سالمندان


وی افزود: طراحی ارائه خدمات مراقبتی در منزل برای سالمندان هدف مهمی است که در دیگر کشورها اجرا می‌شود اما در کشور ما هنوز نهایی نشده است همچنین کار روی مراقبت بهداشتی درمانی در مراکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان با همکاری سازمان بهزیستی انجام می‌شود.

شتی با تاکید بر لزوم تربیت نیروی انسانی متخصص طب سالمندی اظهارکرد: این موضوع چند سال متوقف شده بود اما مجددا از سر گرفته شد تا با توجه به حرکت جامعه به سمت سالمندی بتوانیم پاسخگوی نیاز جامعه باشیم. آموزش‌های دانشحویان این رشته حین تحصیل مورد بازنگری قرار می‌گیرد. همکاران ما در حوزه آموزش وزارتخانه در حال بازنگری کوریکولوم‌های درسی هستند تا دغدغه مهارت آموزی نداشته باشیم و زمانی که دانشجو فارغ‌التحصیل می‌شود، مهارت کافی داشته باشد. برنامه دوم نیز در خصوص فارغ‌التحصیلان است که دوره‌های حین خدمت بگذرانند. در این زمینه سازمان ملی مهارت‌ها اعلام آمادگی کرده است تا دوره‌های کوتاه مدتی برای فارغ‌التحصیلان در نظر بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه شاخص‌های مرتبط با سالمندان نیازمند اطلاعات دقیق هستیم، گفت: این شاخص‌ها کمک می‌کند تا با شواهد و مستندات تصمیم‌گیری کنیم. در حوزه آموزش سالمندان از آنجایی که شاید متخصص کافی به اندازه جمعیت سالمندان در سال‌های آتی نداسته باشیم، اقدام به تهیه محتواهای آموزشی متناسب با سالمند کرده‌ایم تا در قالب‌های مختلف بتواند به آگاهی از خود مراقبتی توسط سالمند کمک کند.

راه‌اندازی دانشکده‌ای ویژه سالمندان بزودی


شتی افزود: سایر کشورها پروژه‌ای تحت عنوان «دانشکده سالمندی» دارند که سالمند می‌تواند بنابر علاقه خود مباحثی را بیاموزد. این طرح با همکاری شهرداری تهران و وزارت علوم قرار است در دانشگاه علوم پزشکی تهران به شکل پایلوت اجرایی شود.

رئیس اداره سلامت سالمندان تاکید کرد: در حوزه آینده پژوهی سالمندان  نیز فعال هستیم تا بدانیم در آینده با شرایطی که داریم وضعیت سالمندان چگونه خواهد شد؟ آیا توان مدیریت شرایط را خواهیم داشت؟ آیا هر دستگاه به اندازه سهم خود در حوزه سالمندان تلاش می‌کند؟ موضوع سالمندان تنها وابسته به وزارت بهداشت یا یک نهاد دیگر نیست بلکه موضوعی است که تمام نهادها باید به آن ورود کنند.

وی افزود: برای برطرف شدن مشکل سالمند نیازمند همراهی و هماهنگی همه‌ نهادها هستیم. در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار تعداد افراد بالای ۶۵ سال از تعداد افراد زیر ۵ سال بالاتر رفت‌. در طول ۱۰۰ سال این سالمندی در کشورهای اروپایی تجربه شد و اگر امروز زیرساخت‌های آماده‌تری دارند طی فرصت ۱۰۰ ساله این کار را انجام دادند در حالی که کشور ما جوان بوده است ولی اکنون به سمت سالمند شدن پیش می‌رود. حدودا دو سال است که با این مهم مواجه هستیم که درصد سالمند در مقایسه با درصد کودک روند افزایشی دارد. سال ها نگران سلامت مادر، کودک و... بودیم و شاید چون درصد سالمندان کمتر بوده توجه کمتری به آنان کردیم.

شناسایی سالمندان پرخطر دربرابر کرونا

شتی با اشاره به سرعت پیر شدن جامعه تاکید کرد: ما فرصت کوتاهی داریم و باید برنامه‌های درازمدت، میان مدت و کوتاه مدت برای سالمندان داشته باشیم. نیازها باید فورا شناسایی شوند. در عین حال نباید توقع تاثیر آنی برنامه‌ها را داشته باشیم‌.

وی افزود: در شرایط شیوع کرونا دیدیم حتی با اینکه سالمندان نکات بهداشتی را به خوبی رعایت می‌کنند اما بیش از سایرین در معرض خطر هستند. از این رو از معاونت بهداشتی خواستیم در غربالگری‌های تلفنی سوالات مخصوص سالمندان را افزایش دهند تا بتوانیم سالمندان پرخطر را شناسایی کنیم. امروز شاهد هستیم که دانشگاه‌ها سالمندان پرخطر تحت پوشش خود را بهتر می‌شناسند.

گیلان سالمندترین استان کشور است

رئیس اداره سلامت سالمندان ادامه داد: استان گیلان سالمندترین استان کشور است. در این استان کاری را با مدل بومی دنبال می‌کنیم که دستگاه‌ها کنار هم قرار گیرند تا ببینیم چگونه می‌توانیم با هماهنگی پاسخگوی نیاز سالمندان باشیم. سالمند تنها نیاز بهداشتی - درمانی ندارد بلکه نیاز رفاهی هم دارد.

وی با بیان اینکه سالمندی در کشور در حال زنانه شدن است، اظهار کرد: درصد سالمندان مرد متاهل بیش از سالمندان زن متاهل است زیرا هم خانم‌ها امید به زندگی بالاتری دارند و هم شاید زنان سالمند پس از فوت همسر کمتر مجددا ازدواج می‌کنند. برخی زنان سالمند تنها زندگی می‌کنند و شاید هم درآمدی نداشته باشند بنابراین نیازمند توجه ویژه هستند.

منبع: ایسنا
انتهای پیام

کد خبر: 1074616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =