تعارض منافع، مانع پیشرفت خصوصی‌سازی در کشور است

چهارشنبه 25 تیر 1399 - 09:37
کد مطلب: 1074618
بازمانده از تحصیل ترک تحصیل دانش‌آموز مدرسه

خصوصی‌سازی آموزش ایران از نظام آموزشی آمریکا الگوبرداری شده و فضای رقابتی را بین مدارس دولتی و غیردولتی ایجاد کرده؛ این در حالی است که تعامل و اشتراک تجربیات مدارس خصوصی منجر به ارتقای مدارس دولتی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حدود ۱۵ درصد از دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند،‌ مدارس خصوصی با تحت پوشش قرار دادن این جمعیت از ازدحام جمعیت در کلاس‌های مدارس دولتی کاسته اما فضای رقابتی ایجاد کرده که بسیاری از دانش‌آموزان در این فضا دچار آسیب می‌شوند.

محمدرضا نیک‌نژاد در گفت‌و‌گو با ایسکانیوز با بیان اینکه حضور مدارس خصوصی یکی از مهم‌ترین موانع برقراری عدالت آموزشی تلقی می‌شود اظهار کرد: فردی که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار است، می‌تواند امکانات آموزشی بهتری برای فرزندانش تامین کند. دانش‌آموز نیز با توجه آموزش‌های با کیفیتی که در این مدارس دریافت کرده می‌تواند در روند انتخاب رشته و دانشگاه موفق‌تر عمل کند.

وی ادامه داد: طبیعتا اگر بازار کار رقابتی باشد، دانش‌آموزانی که در مدارس غیردولتی خدمات آموزشی بهتری دریافت کرده‌اند می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند؛ زیرا بیشتر کارفرمایان به سابقه تحصیلی دانشجویان می‌نگرند و فارغ‌التحصیلانی انتخاب می‌کنند که در دانشگاه‌های دولتی تحصیل کرده باشند.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه سنگ بنای بی‌عدالتی در مدرسه گذاشته می‌شود گفت: در 100 نفر رتبه‌های برتر کنکور سال گذشته یک دانش آموز نبوده که در مدرسه دولتی تحصیل کرده باشد.

نظام آموزشی نباید رقابتی باشد

وی با انتقاد از نظام آموزشی رقابتی بیان کرد:‌ اندیشمندان آموزشی جهان بر این باورند که مبنای آموزش بر اساس رقابت پیش نمی‌رود. در چند دهه گذشته آموزش در جهان به سمت رقابتی نبودن و افزایش همکاری پیش رفته است. رقابت بین دانش‌آموزان زیان‌بار بوده و آسیب‌های بسیاری را به نظام آموزشی وارد می‌کند.

نیک‌نژاد با اشاره به اهداف تاسیس مدارس غیرانتفاعی در کشور خاطرنشان کرد: با پایه‌گذاری مدارس خصوصی مقرر شد که این مدارس میان دانش‌آموزان رقابت ایجاد کند تا به‌واسطه این رقابت، مدارس دولتی نیز ارتقا پیدا کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دیدگاه‌های نوین آموزشی رقابت را نمی‌پذیرند گفت: سیستم‌های آموزشی نوین، آموزش صحیح را بر پایه همکاری و یادگیری دانش‌آموزان در کنار یکدیگر معنا می‌کنند. مفهوم‌سازی مطالب درسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله زیربنای آموزشی نوین تلقی می‌شود تا دانش‌آموزان با کمک آن بتوانند به هدف مشترکی دست پیدا کنند.

فضای رقابتی بین دانش‌آموزان شبیه به زیرآب زدن است

این کارشناس آموزشی با بیان اینکه فضای رقابتی بین دانش‌آموزان بیشتر شبیه به زیرآب زدن شده افزود: ‌دانش‌آموز به هر روشی متوسل می‌شود تا دیگری را جا بگذارد، حتی ممکن است برای جا گذاشتن همکلاسی خود نیز پول بسیاری خرج کند.

وی اضافه کرد: فضای رقابتی در نظام‌های آموزشی کشورهای جهان نیز وجود دارد، متاسفانه به دلیل آنکه دنیا تحت تاثیر نظام اقتصادی قرار دارد، تصور کرده‌ایم که این کشور در تمامی عرصه‌ها موفق عمل کرده است.

نیک‌نژاد با اشاره به تاریخچه تقلید سیستم آموزشی ایران از سایر کشورها بیان کرد: سنگ بنای آموزش و پرورش کشور ما براساس نظام آموزشی فرانسه پایه‌گذاری شده و پس از مدتی به استفاده از روش‌های نظام آموزشی انگلیسی روی آوردند.

تمام روش‌های اقتصادی و الگوهای دوره سازندگی از آمریکا نشات گرفته شد؛‌ زیرا بیشتر کارگزاران این دوران تحصیل کرده آمریکا بوده و به روش‌های مورد استفاده در این کشور علاقه‌مند بودند

وی افزود:‌ همان‌طور که می‌دانید سیستم آموزشی آمریکا چندان موفق نیست، زمانی که صحبت از خصوصی‌سازی به میان می‌آید، باید منطق بازار به مدرسه انتقال داده شود. منطق بازار همان منطق پول است. موسسان مدارس خصوصی در آمریکا بیش از اینکه به فکر آموزش و پرورش و ارتقای روش‌ها باشد، بر این اساس فکر می‌کنند که چگونه مبلغی که در زمینه مدارس خصوصی صرف شده است را بازگردانند. البته این موضوع شامل حال تمامی مدارس آمریکا نیست.

خصوصی‌سازی مدارس ایران مطابق سیستم آموزشی آمریکا است

این کارشناس آموزشی با بیان اینکه ایران نیز در زمینه خصوصی‌سازی مدارس همانند آمریکا عمل کرده اظهار کرد: تمام روش‌های اقتصادی و الگوهای دوره سازندگی از آمریکا نشات گرفته شد؛ زیرا بیشتر کارگزاران این دوران تحصیل کرده آمریکا بوده و به روش‌های مورد استفاده در این کشور علاقه‌مند بودند.

دانش‌آموز پیش‌دبستانی را برای رقابت آماده می‌کنیم!

نیک‌نژاد با اشاره به سیستم آموزشی ژاپن گفت: در 9 سال اول نظام آمورشی ژاپن نه خبری از رقابت است،‌ نه خصوصی‌سازی؛ بلکه این 9 سال صرفاً به آموزش و پرورش دانش‌آموزان اختصاص یافته و سه سال باقی‌مانده دانش‌آموزان و خانواده‌ها می‌توانند برای رشته تحصیلی و شغل آینده فرزند خود تصمیم‌گیری کنند.

تا زمانی که بنیادهای فکری اشتباه در زمینه خصوصی‌‌سازی در جهان رایج است و افرادی نیز در تعارض منافع دست دارند، نمی‌توان انتظار داشت مدارس خصوصی منجر به پیشرفت مدارس دولتی شود

وی تصریح کرد:‌ در ژاپن نقدهایی در زمینه فشارهای ناشی از رقابت سه سال آخر تحصیلی دانش‌آموزان مطرح می‌شود. ساختار ایران با این کشور متفاوت است، ما از دبستان و حتی دوران پیش دبستانی به دانش‌آموز فشار می‌آوریم تا در این رقابت‌ها وارد شده و خوش بدرخشد.

تعارض منافع و بنیادهای فکری غلط، مانع پیشرفت مدارس خصوصی می‌شود

این کارشناس آموزش و پرورش گفت:‌ تا زمانی که بنیادهای فکری اشتباه در زمینه خصوصی‌‌سازی در جهان رایج است و افرادی نیز در تعارض منافع دست دارند، نمی‌توان انتظار داشت مدارس خصوصی منجر به پیشرفت مدارس دولتی شود.

انتخاب نوع آموزش دانش‌آموزان اختیاری است

وی با بیان اینکه خانواده‌ها حق دارند در انتخاب نوع آموزش فرزندانشان آزادانه عمل کنند خاطرنشان کرد: در مدارس حوزه اسکاندیناوی مدارس را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که دانش‌آموزی در آن احساس شکست یا برد نکند، به طوری که والدین احساس نمی‌کنند در صورتی که فرزندشان در مدارس دولتی درس بخواند، ممکن است نکات آموزشی را به خوبی فرا نگیرد، همه مدارس مانند یکدیگر عمل می‌کنند.

نیک‌نژاد با بیان اینکه مدارس غیردولتی در زمینه ارائه مفاهیم آموزشی از آزادی عملی بیشتری برخوردار هستند تصریح کرد: برنامه‌های آموزشی و پرورشی این مدارس باید مستقل و البته تحت چارچوب کلی تعیین شده از سوی دولت باشد. این مدارس می‌توانند بر اساس این چارچوب، آموزش را به‌صورت جزئی و طبق برنامه خود پیش ببرند.

بودجه مدارس خصوصی به دولتی‌ها اختصاص یابد

روش‌های آموزشی موفقی که در مدارس خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به پرورش انسان‌هایی می‌انجامد که می‌توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند. این روش‌ها می‌تواند با مدارس دولتی نیز به اشتراک گذاشته شود

وی افزود: در چنین شرایطی بودجه ریزی آموزش و پرورش باید به‌گونه‌ای باشد که امکاناتی معقولانه‌تر برای 85 درصد دانش‌آموزان مدارس دولتی فراهم شود. همچنین آموزش و پرورش باید میان مدارس دولتی و خصوصی به جای رقابت، تعامل ایجاد کند.

رقابت میان مدارس خصوصی و دولتی از بین رود

کارشناس آموزش و پرورش گفت: روش‌های آموزشی موفقی که در مدارس خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به پرورش انسان‌هایی می‌انجامد که می‌توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند. این روش‌ها می‌تواند با مدارس دولتی نیز به اشتراک گذاشته شود. از طرفی تجربیات مدارس دولتی نیز می‌تواند به مدارس غیردولتی انتقال پیدا کند. مدارس غیر دولتی نیز که تجربیات خود را در فضای آزادتری کسب کرده‌اند، می‌توانند برنامه‌ریزی‌های خود را با مدارس دولتی به اشتراک بگذارند.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی اگر یک مدرسه دولتی و یک مدرسه غیردولتی در نزدیکی محل سکونت یک دانش‌آموز وجود داشته باشد، والدین نباید تصور کنند تحصیل در مدارس غیردولتی لزوماً منجر به پیشرفت فرزندشان شده و تحصیل در مدارس دولتی در عملکرد درسی آنان اختلال ایجاد می‌کنند. این مدارس باید با یکدیگر آشتی کنند تا در زمینه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، تربیتی و غیره بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.

نیک‌نژاد با بیان اینکه اگر پول مبنا قرار گیرد، امکان دارد روابط و منطق را تغییر دهد خاطرنشان کرد: ممکن است موفقیت یک مدرسه غیردولتی از دیدگاه ما تحویل 5 رتبه برتر به جامعه باشد. افزون بر موفقیت‌های آموزشی محصل باید بتواند در جامعه نیز چند کلمه‌ای سخن بگوید و تعامل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با سایر شهروندان داشته باشد.

وی ادامه داد: زمانی که دانش‌آموز تک بعدی و صرفاً برای درس خواندن و موفقیت در کنکور تربیت شود، باید هزینه‌های زیادی پرداخت تا بتواند به مهارت‌های مختلف دست پیدا کند، حتی ممکن است تک‌بعدی شود و تا ابد نتواند به مهارت‌های ارتباطی دست پیدا کند.

ضرورت توانمندسازی معلمان مدارس خصوصی

این کارشناس آموزش و پرورش بر ضرورت توانمندسازی معلمان مدارس خصوصی تاکید کرد و گفت: بیشتر نیروهایی که در حال حاضر در مدارس غیردولتی مشغول به کار هستند، آموزش‌های معلمی را دریافت نکرده‌‌اند و از جمله نیروهای تحصیل کرده در رشته‌های مرتبط و غیرمرتبط دانشگاه‌ها تلقی می‌شوند که به دلیل ارتباط با برخی افراد یا توانایی‌هایشان جذب این مدارس می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: دانشجو معلمان با توجه به شهریه‌ای که هر ساله برای آنان در نظر گرفته می‌شود، به‌نوعی بورسیه آموزش و پرورش تلقی شده و حتی به عنوان سابقه خدمت برای آنان تلقی می‌شود.

انتهای پیام/

31 / 320

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار