ترکیه: حمایت ماکرون از ارمنستان، به مثابه حمایت از اشغالگری است

وزیر خارجه ترکیه در واکنش به انتقاد رئیس‌جمهور فرانسه از حمایت آنکارا از باکو در دور جدید تنش‌های قره‌باغ، گفت حمایت فرانسه از ارمنستان به معنی حمایت از اشغال آذربایجان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) از حمایت دولت فرانسه از ارمنستان در تنش‌های جدید بر سر منطقه «قره‌باغ کوهستانی» شدیداً انتقاد کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» چاووش‌اوغلو طی نشست خبری گفت: «ارمنستان با حملاتش نشان داد که قوانین و نظم بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد. آذربایجان در حال مبارزه در سرزمین خود است و با نیروهای اشغالگر نمی‌توان به شبیه یکسان رفتار کرد».

وی در واکنش به انتقاد ساعاتی پیش «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه از حمایت ترکیه از آذربایجان در موضوع قره‌باغ، تصریح کرد: «ما گفتیم اگر آذربایجان بخواهد مشکل اشغالگری ارمنستان در سرزمین‌هایش را در عرصه میدانی حل کند، ما نیز کنارش خواهیم بود».

بر این اساس، وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: «ماکرون اما از [اشغال شدن] سرزمین‌های آذربایجان ابراز نگرانی نمی‌کند پس حمایت او از ارمنستان به معنای حمایت از اشغالگری است».

چاووش‌اوغلو در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اعلام آمادگی ترکیه برای برگزاری نشستی بین کشورهای حوزه شرق مدیترانه برای حل تنش‌ها در این منطقه، گفت: «واشنگتن نباید بی‌طرفی خود را زیر پا بگذارد. لغو محدودیت تسلیحاتی قبرس، حتی به صورت جزئی هم که باشد، تصمیم درستی نبود».

از سرگیری درگیری‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از بامداد یکشنبه آغاز شد.

پیش از این ماکرون طی نشست خبری در پایتخت لتونی در واکنش به اظهارات مقام‌های ترکیه‌ای درباره تنش‌های جدید در قره‌باغ، اینگونه موضع‌گیری‌ها را خطرناک توصیف کرده و گفته بود که با رؤسای جمهور روسیه و آمریکا در این باره صحبت می‌کند. (جزئیات بیشتر)

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

منبع:فارس
انتهای پیام

کد خبر: 1074629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =