وزیر خارجه عراق: حمله به هیأت‌های دیپلماتیک در بغداد ارتباطی با مقاومت ندارد

وزیر خارجه عراق با تاکید بر اینکه حملات صورت گرفته علیه هیأت‌های دیپلماتیک در بغداد، ارتباطی با مقاومت عراق ندارد گفت که از دولت آمریکا می‌خواهد درباره تصمیمش مبنی بر بستن سفارت خود تجدیدنظر کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، «فواد حسین» وزیر خارجه عراق امروز (چهارشنبه - ۳۰ سپتامبر) طی یک کنفرانس خبر تصریح کرد: حمایت از هیأت‌های دیپلماتیک وظیفه دولت است و بستن سفارت آمریکا نشانه‌های نادرستی به ملت عراق القاء می‌کند. دولت تدابیری را برای حمایت از هیأت‌های دیپلماتیک اتخاذ کرده است.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وزیر خارجه عراق در ادامه این کنفرانس خبری از دولت آمریکا خواست تا درباره تصمیم بستن سفارت خود در بغداد تجدیدنظر کند و گفت که این تصمیم، یک تصمیم نادرست در زمانی نادرست است.

وی با اشاره به اینکه دولت آمریکا یک تصمیم اولیه درباره بستن سفارت خود در بغداد گرفته، گفت که تماس‌ها با طرف آمریکایی برای تغییر این تصمیم ادامه دارد.

حسین افزود: دولت عراق از تصمیم ایالات متحده برای خروج از بغداد ناراضی است و این تصمیم به نفع واشنگتن و بغداد نیست.مصطفی  الکاظمی دیدگاه دولت در قبال عقب‌نشینی آمریکا را طرح کرد. هدف قرار دادن هیأت‌های دیپلماتیک، در واقع هدف قرار دادن مستقیم عراق به شمار می‌رود و الکاظمی با سران برخی کشورها درباره تصمیم عقب‌نشینی آمریکا در تماس است. ما با طرف آمریکایی برای تغییر قصدش در عقب‌نشینی از بغداد همچنان رایزنی خواهیم کرد. در تماس با سایر کشورهای جهان درباره خطر عقب‌نشینی آمریکا از عراق توضیح دادیم. 

وی در ادامه به سفرش به جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: سفر من به جمهوری اسلامی به موضوع حملات به سفارتخانه‌های مربوط می‌شد و ما با طرف ایرانی در این‌باره گفت‌وگو کردیم. مقامات مسئول ایرانی به ما تاکید کردند که هیچ ارتباطی با حملات صورت گرفته علیه هیأت‌های دیپلماتیک در عراق ندارند.

وزیر خارجه عراق با اشاره به اینکه تنش میان آمریکا و ایران بر واقعیت موجود در عراق نیز تاثیر می‌گذارد، تصریح کرد: ایران به ما قول داد تا برای حمایت از ثبات در عراق تلاش کند.

فواد حسین تصریح کرد: نابسامانی و هرج و مرج مربوط به اسلحه در عراق، منطقه را به آتش می‌کشاند. سازمان‌دهی مجدد اوضاع امنیتی در بغداد نیازمند زمان است. دور کردن خشونت از جامعه بخشی از سیاست دولت عراق است و کانال‌های مختلف گفت‌وگو با گروه‌ها [ی مسلح] را آغاز کرده‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق ادامه داد: دولت در تحقیق در موضوع هدف قرار دادن هیأت‌های دیپلماتیک جدی است. حملات صورت گرفته علیه این هیأت‌های ربطی به مقاومت ندارد. ضمن اینکه این حملات قابل قبول نیستند.ما در راستای منفعت عراق حرکت می‌کنیم.

چند روزی است که منابع رسانه‌ای احتمال بستن سفارت آمریکا در بغداد را با هدف اعمال فشار حداکثری بر دولت عراق برای کنترل احساسات ضدآمریکایی در کشور را بازنشر می‌دهند و از احتمال حمله واشنگتن به گروه‌های مقاومت به بهانه حملات راکتی به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد خبر می‌دهند امری که گروه‌های مقاومت هرگز مسئولیت آن را نپذیرفتند و با وجود تاکید بر ضرورت اخراج آمریکایی‌ها از عراق و پایگاه نظامی دانستن سفارتخانه آمریکا، می‌گویند که در شرایط کنونی کشور حمله به این سفارت با منافع ملی عراق در تضاد است.

منبع:فارس
انتهای پیام

کد خبر: 1074638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =