در دیدار الکاظمی با سفرای 25 کشور جهان چه گذشت؟

نخست‌وزیر عراق امروز میزبان سفرای 25 کشور جهان بود و به آنها درباره لزوم انحصار سلاح در دست دولت و حفاظت بغداد از دیپلمات‌ها و مقرهای آنها اطمینان داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، امروز (چهارشنبه - ۳۰ سپتامبر)، میزبان سفرای ۲۵ کشور خارجی بود. بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق، این سفرا به درخواست خود و برای بررسی تحولات اخیر در این کشور به ویژه مسأله امنیت هیأت‌های دیپلماتیک با الکاظمی دیدار کردند.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «الاخباریه» منتشر شد، آمده است: الکاظمی در این دیدارضمن تاکید بر اهتمام کشورش بر اعمال حاکمیت قانون، انحصار سلاح در دست دولت و حمایت از هیأت‌ها و مقرهای دیپلماتیک تصریح کرد که عاملان تعدی به امنیت هیأت‌های دیپلماتیک در عراق به دنبال برهم زدن ثبات عراق و تخریب روابط منطقه‌ای و بین‌المللی آن هستند.

وی افزود: این حملات تنها هیأت‌های دیپلماتیک بین‌المللی را هدف قرار نمی‌دهند بلکه شهروندان بی‌گناه و کودکان را نیز هدف قرار می‌دهند و نهادهای امنیتی دولت قصد دارند تا این امر را متوقف کنند و تدابیر و اقدامات ضروری برای تحقق این هدف را اتخاذ کرده‌اند.

الکاظمی تصریح کرد: قانون‌شکنان که تلاش می‌کنند وجهه عراق و تعهدات بین‌المللی آن را تخریب کنند با انگیزه‌هایی غیرملی به چنین اقدامی مبادرت می‌ورزند و به اراده ملت عراق و مراجع دینی، سیاسی و فرهنگی را  همگی بر سر خطرناک بودن اقداماتشان اتفاق نظر دارند، بی احترامی می‌کنند.

نخست‌وزیر عراق در این دیدار به سفرای این کشورها اطمینان داد که دولت و ملت عراق این حملات را کنترل خواهند کرد و بر اساس عرف دیپلماتیک از میهمانان خود حمایت خواهند کرد و صفحه درگیری‌ها، تروریسم و بازگشت به چالش‌ها و تهدیدهای اقتصادی و اجتماعی و توسعه‌طلبی‌ها را خواهند بست.

از سوی دیگر، سفرای این کشورها نیز در سخنانی جداگانه بر حمایت از عراق و ملتش و احترام به حاکمیت آن، تلاش برای تحقق صلح و ثبات و تضمین دوستی و همکاری از طریق گفت‌وگو تاکید کردند و در عین حال درباره افزایش حملات علیه اماکن دیپلماتیک با راکت و انفجار در مسیر کاروان های دیپلماتیک ابراز نگرانی کردند و این حملات را برای دیپلمات‌ها و شهروندان عراقی خطرناک دانستند.

آنها همچنین از اقدامات دولت عراق برای متوقف کردن این حملات و پیگرد عاملان آن و تشدید اقدامات امنیتی، استقبال و اعلام کردند که از اقدامات امنیتی بیشتر برای تامین امنیت بغداد و تقویت امنیت منطقه بین‌المللی در راستای ادامه حمایت این کشورها و جامعه بین المللی از عراق و توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با این کشور حمایت می‌کنند.

چند روزی است که منابع رسانه‌ای احتمال بستن سفارت آمریکا در بغداد را با هدف اعمال فشار حداکثری بر دولت عراق برای کنترل احساسات ضدآمریکایی در کشور را بازنشر می‌دهند و از احتمال حمله واشنگتن به گروه‌های مقاومت به بهانه حملات راکتی به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد خبر می‌دهند امری که گروه‌های مقاومت هرگز مسئولیت آن را نپذیرفتند و با وجود تاکید بر ضرورت اخراج آمریکایی‌ها از عراق و پایگاه نظامی دانستن سفارتخانه آمریکا، می‌گویند که در شرایط کنونی کشور حمله به این سفارت با منافع ملی عراق در تضاد است.

این دیدار که به درخواست سفرای کشورهای خارجی در عراق صورت گرفت پس از آن صورت می‌گیرد که دیروز (سه‌شنبه) سفارت انگلیس در بغداد میزبان ۳۳ سفیر از کشورهای مختلف از جمله «متیو تولر» سفیر آمریکا و سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای عربی بود و آنها درباره ضرورت درخواست از دولت عراق برای حمایت از سفارت‌خانه‌ها و هیأت‌های دیپلماتیک و تعقیب و پیگرد گروه‌های مسلحی که منطقه سبز بغداد را هدف قرار می‌دهند، گفتوگو کردند.

منبع:فارس
انتهای پیام

کد خبر: 1074641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =