۵۰ درصد کتابهای کتابخانه الکترونیک شده‌اند

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه خوارزمی از راه‌اندازی کتابخانه الکترونیک دانشگاه، امکان دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی خارج از محیط دانشگاه و الکترونیک شدن ۵۰ درصد کتابهای کتابخانه این دانشگاه خبر داد.

به گزراش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شیوع کرونا مشکلات زیادی را در تعاملات انسان ایجاد کرده است. آموزش و روند پژوهش در دانشگاه‌ها هم درگیر این مشکلات شده است. علاوه بر اینکه آموزش حضوری به آموزش مجازی تبدیل شده، فرصت حضور و استفاده از کتابخانه‌ و منابع اطلاعاتی دانشگاه‌ها نیز از پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی گرفته شده است.

در دل تهدیداتی که کرونا برای جامعه و دانشگاه به همراه داشته است، فرصت‌هایی نهفته است که باید از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. آموزش مجازی با همه ضعف‌هایی که در ابتدای کار داشته به مرور می‌تواند بسیاری از هزینه‌های آموزش حضوری را کاهش داده و موجب گسترش عدالت آموزشی شود.

یکی از مشکلاتی که همیشه دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری در دانشگاه‌ها با آن مواجه بوده‌اند؛ دسترسی نداشتن به منابع کتابخانه و پایگاه‌های اطلاعاتی دانشگاه‌ها، خارج از محیط دانشگاه بوده است. به نظر می‌رسد، شیوع کرونا و اینکه امکان حضور دانشجویان در دانشگاه وجود ندارد، دانشگاه‌ها را به این فکر انداخته تا از امکانات فضای مجازی برای گسترش دسترسی به منابع تحقیقاتی خود استفاده کنند.

مجید افشاری‌راد رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و مدارک دانشگاه خوارزمی درگفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره نحوه خدمات‌دهی کتابخانه‌های این دانشگاه در ایام شیوع کرونا گفت: یک میز خدمت الکترونیک در پورتال کتابخانه مرکزی راه‌اندازی شد که در این میز خدمت نحوه خدمات‌دهی کتابخانه به دانشجویان در ایام شیوع کرونا اطلاع‌رسانی شده است. به  طور مثال در زیر صفحه بخش امانت، پایان‌نامه‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی آورده شده است که چه خدماتی به دانشجویان داده می‌شود.

افشاری‌راد درباره کتابخانه مجازی دانشگاه اظهار کرد: نرم‌افزار جدیدی برای  کتابخانه الکترونیک دانشگاه خریداری شد که در این نرم‌افزار قابلیت جستجو، دریافت کتاب و پایان‌نامه‌ها برای استاد، دانشجو در هر مکانی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه مراجعه حضوری به کتابخانه، حداقل مقدار ممکن بوده است، گفت: با توجه به درخواست دانشجویان برخی کتاب‌ها از طریق پست برای دانشجویان ارسال می‌شود. ضمن اینکه کتاب‌هایی هم که فایل الکترونیک آنها موجود باشد، فایل آن به ایمیل دانشجویی که درخواست آن کتاب را داشته، ارسال می‌شود.

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه خوارزمی درباره شیوه دسترسی به پایان‌نامه‌ها با توجه به اینکه پیش از این تنها امکان مطالعه آنها در کتابخانه وجود داشت، عنوان کرد: اکنون یک دسترسی محدود به دانشجویان داده شده است که با نام کاربری و رمز عبور شخصی خود بتواند به ۳۰ تا ۴۰ صفحه اول از پایان‌نامه‌ها دسترسی داشته باشد و آن را مطالعه کنند.

همان کاری که پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) هم انجام می‌دهد. تسویه حساب هم به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد و حضور دانشجو به حداقل میزان ممکن رسیده است.

افشاری‌راد با اشاره به اینکه پایگاه‌های اطلاعاتی مختلفی در دانشگاه وجود دارد، گفت: دانشجویان برای استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی دانشگاه باید وارد پورتال کتابخانه مرکزی شوند و در قسمت پایگاه‌های اطلاعاتی ثبت‌نام کنند، بعد از ثبت‌نام به برخی از مجلات و پایگاه‌ها دسترسی محدود داده می‌شود. ضمن اینکه ایرانداک هم این امکان را فراهم کرده است که دانشجویان حدودا به ۵۰ مجله دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از کتابهای موجود در کتابخانه به صورت الکترونیک در اختیار دانشجویان است، گفت: در حال انعقاد یک تفاهم‌نامه با کتابخانه ملی هستیم که بتوانیم از امکانات مبادله‌ای کتابخانه‌ای استفاده کنیم و دسترسی الکترونیک به کتاب‌ها را گسترش دهیم. سعی بر این است که امکانی برای دانشجو فراهم شود که بتواند بدون محدودیت، به منابع علمی (امانت کتاب و و پایگاه‌های اطلاعات علمی) دسترسی گسترده‌ای داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =