ایجاد تحول در زندگی مردم  با ترویج و توسعه دانش فضایی

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: بهبود زندگی با ماهواره‌ها شعار امسال هفته جهانی فضا است تا یکبار دیگر به ما یادآوری کند که ماهواره‌ها و فناوری فضایی چه نقش مهمی در ارتقاء رفاه زندگی انسان‌ها دارد. امسال حتی ویروس کرونا هم نتوانست جلوی انگیزه و شور و اشتیاق جوانان و علاقمندان به حوزه فضایی را بگیرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروزه ماهواره‌ها نقش کلیدی در زندگی مردم داشته است برهمین اساس هر ساله انجمن هفته جهانی فضا موضوعی را برای برگزاری رویدادهای هفته جهانی فضا انتخاب می‌کند تا تمام فعالیت‌ها و رویدادها در سراسر جهان در این هفته (۱۳ تا ۱۹ مهر- ۴ تا ۱۰ اکتبر) پیرامون این شعار برنامه‌ریزی شود؛ این انجمن شعار هفته جهانی فضا در سال ۱۳۹۹ را ماهواره‌ها زندگی را بهتر می کنند، اعلام کرده است.

براساس این گزارش شرکت‌های فعال در این حوزه در تلاش هستند که با ساخت ماهواره ای کوچک بتوانند اینترنت را در دسترس همه افراد جهان قرار دهند. ماهواره ها در زندگی ما آنقدر فراگیر هستند که ما اغلب وجود آنها را عادی فرض می‌کنیم.

امسال هفته جهانی فضا (wsw۲۰۲۰) با شعار «بهبود زندگی با ماهواره ها» برگزار می شود که این موضوع نشان دهنده اهمیت فناوری فضایی در بهبود کیفیت زندگی روی کره زمین است و مطابق اهداف تعیین شده در این شعار، فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی می‌توانند در استفاده از داده‌های فضایی بسیار موثر باشند.

در ایران نیز هفته فضا از ۱۳ تا ۱۹ مهرماه با عناوین مختلفی فعالیت خود را شروع خواهد کرد که اسامی روزها بدین صورت است ماهواره زمینه‌ساز تحول در ارتباطات، ماهواره‌ها زیربنای توسعه آموزش و سلامت، ماهواره‌ها و بهبود مدیریت مخاطرات طبیعی و محیط زیست، توسعه کشاورزی نوین با ماهواره‌ها، ماهواره‌ها و مدیریت هوشمند شهری، فناوری فضایی، ماهواره‌ها و شناخت جهان هستی و خدمات نوین ناوبری و موقعیت یابی با ماهواره‌ها.

همچنین بخش دیگری از برنامه‌های هفته جهانی فضا مربوط به نشست‌های مجازی و وبینارهای گفتگو محور است که با حضور متخصصان داخلی و پژوهشگرهای دانشگاهی صورت می‌گیرد؛ البته برنامه‌ریزی شده که با همکاری و تعامل منطقه‌ای و بین المللی نقش آفرینان فضایی، با چند نفر از متخصصان فضایی ایرانی خارج از کشور هم گفتگوهایی صورت گیرد.

3

3

در همین راستا مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران در اینستاگرام خود نوشت: بهبود زندگی با ماهواره‌ها شعار امسال هفته جهانی فضا است تا یکبار دیگر به ما یادآوری کند که ماهواره‌ها و فناوری فضایی چه نقش مهمی در ارتقاء رفاه زندگی انسان‌ها دارد. امسال حتی ویروس کرونا هم نتوانست جلوی انگیزه و شور و اشتیاق جوانان و علاقمندان به حوزه فضایی را بگیرد و صدها برنامه متنوع و خلاقانه را برای اجرای در بستر فضای مجازی و بصورت آنلاین تدوین کرده‌اند که این عشق و تلاش آنها ستودنی است از روز یکشنبه (۱۳ مهر ماه) هفته جهانی فضا آغاز خواهد شد و امیدواریم با اجرای برنامه‌های مختلف علمی و ترویجی و صحبت در مورد نقش ماهواره ها در توسعه کشورها گامی موثر برای ترویج علوم فضایی برداریم.

و برنامه ها و رویدادهای هفته جهانی فضا را می توانید از طریق وبسایت سازمان فضایی ایران درگاه هفته جهانی فضا دنبال کنید.

1

2

گفتنی است؛ مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۹۹ قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن، چهارم تا دهم اکتبر هر سال به عنوان «هفته جهانی فضا»، درنظر گرفته شد. این هفته حد فاصل دو رویداد تاریخی فضایی یعنی پرتاب نخستین ماهواره جهان (اسپوتنیک) و امضای نخستین معاهده استفاده صلح‌آمیز از فضای ماوراء جو در سازمان ملل است.

هدف از این کار، ترویج و توسعه دانش فضایی و آشنا کردن مردم و جوانان از نقش فناوری فضایی در زندگی انسان‌ها روی زمین اعلام شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =