الهه میرآخورلی*

7 راهکار اساسی برای کاهش استرس داوطلبان کنکور/ افکار و احساسات خود را بنویسید

چهارشنبه 25 تیر 1399 - 10:07
کد مطلب: 1074737
استرس

این روزها برای همه سخت می گذرد؛ اما برای پشت کنکوری‌ها شاید کمی سخت‌تر و پر‌استرس‌تر باشد، چراکه باید خود را برای مهم‌ترین ماراتون زندگی‌شان آماده کنند.

گروه دانشگاه ایسکانیوز: همگی در روزهای گرم کرونایی به سر می بریم. شاید انتظار می رفت در این روزهای گرم، اوضاع کرونا بهتر شود اما متاسفانه وضعیت روز به روز بدتر شد. این روزها برای همه سخت می گذرد؛ اما برای پشت کنکوری ها شاید کمی سخت تر و پر استرس تر باشد، چرا که باید خود را برای مهم‌ترین ماراتون زندگی شان آماده کنند و علاوه بر استرس کنکور، بر مشکلات مربوط به کرونا و اضطراب آن غلبه کنند.

فرآیند کنکور به خودی خود برای دانش آموزان پر استرس است؛ حال که با موضوع کرونا هم همراه شده، مسلما پر استرس تر خواهد بود و چه بسا بسیاری را دچار اضطراب شدید کرده باشد. ممکن است پشت کنکوری‌ها دچار افکار اضطرابی زیادی مانند احتمال ابتلا به کرونا و یا تغییر در زمان برگزاری کنکور شده باشند؛ این در حالی است که آن‌ها در این رو‌زهای آخر و نزدیک به کنکور، بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به آرامش و دوری از استرس دارند و اضطراب و استرس زیاد در این روزهای نهایی، می تواند عملکرد آن‌ها را به طور چشمگیری دچار ضعف کند .

اگرچه نمی‌توان در چنین شرایطی انتظار آرامش کامل و دوری از استرس را داشت؛ اما می توان با راهکارهایی تا حدودی استرس این روزهای داوطلبان را کاهش داد.

انجام فعالیت های ذهن آگاه مثل توجه بر تنفس، وارسی بدنی قبل از خواب، خوردن یک خوراکی یا یک وعده غذایی با توجه کامل، توجه به صداهای اطراف به مدت چند دقیقه، نگاه کردن با توجه کامل به یک گیاه، قدم زدن ذهن آگاه و سایر تکنیک های مراقبه و ذهن آگاهی در هنگام درگیری ذهنی بین مطالعه می تواند در کاهش استرس موثر باشد. به شرطی که حتما یک الی دو مورد از این فعالیت ها هر روز انجام شود.

نوشتن افکار و احساسات قبل از شروع مطالعه نیز می تواند در تخلیه روانی و فکری جهت آمادگی برای مطالعه مفید باشد.

خیال‌پردازی‌های مثبت درباره آینده و چشم اندازی که از نتیجه زحمات این روزهایشان خواهند دید قبل از مطالعه، می تواند به دانش آموز آرامش و انرژی داده و او را بیشتر برای مطالعه و یادگیری آماده کند.

شرایط خانه بهتر است در این روزها طوری باشد که به دانش آموز آرامش دهد. دعوا و جر و بحث،فشار آوردن به دانش آموز در مطالعه بیشتر، دنبال کردن اخبار مربوط به کرونا در حضور دانش آموز و... همگی عواملی موثر در افزایش استرس آن‌ها خواهد بود.

در پی خستگی روانی و ذهنی ناشی از مطالعه زیاد در این دوره و عقب افتادن تاریخ و افزایش روزهای مطالعه، بسیاری از دانش آموزان کمی دچار بی انگیزگی و افت شده‌اند. والدین باید این موضوع را درک کرده و بدون این که نگران این افت و خیزها باشند، با دادن آرامش به دانش آموز او را در بازگشت به روزهای پر تلاش یاری کنند. به طور حتم این حالت‌ها موقتی است و دوباره انگیزه باز خواهد گشت.

در صورتی که این بی انگیزگی و افت مطالعه رفع نشد و اضطراب دانش آموز بالا بود، همراه شدن یک روانشناس یا مشاور با دانش آموز می‌تواند کمک خوبی در کاهش این مشکلات باشد.

رعایت بهداشت خواب و خوراک در این دوره بسیار مهم است؛ همچنین رعایت مسائل بهداشتی مربوط به کرونا و حضور بیشتر در خانه می‌تواند احتمال مبتلا شدن به کرونا و اضطراب آن را به طور چشمگیری کاهش دهد و از این درگیری ذهنی جلوگیری شود.

در نهایت این که دانش آموزان باید بدانند که اگرچه امسال شرایط سخت تر و شاید متفاوت با کنکور سال‌های گذشته است، اما این شرایط تقریبا برای همه یکسان است و همگی تحت فشار این شرایط قرار دارند. کسانی که بتوانند سختی این شرایط را بپذیرند و با آن کنار بیایند و توصیه‌های فوق را انجام دهند، احتمال موفقیت بیشتری خواهند داشت.

متخصص روانشناسی بالینی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره)

انتهای پیام/

108 / 167

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار