سینمای کودک سودآور نیست/ 70 درصد سرمایه فیلم صرف بازیگر می‌شود

امیرحسین قهرایی، کارگردان سینما و تلویزیون، گفت: سودآوری در سینمای کودک و نوجوان قابل توجه نیست و سرمایه‌گذار به سود زیادی نمی‌رسد.

امیرحسین قهرایی کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، درباره عوامل تولید محتوای خوب در سینمای کودک و نوجوان گفت: سرمایه‌گذاری خوبی اگر در سینمای کودک و نوجوان نباشد محتوای خوبی هم تولید نخواهد شد؛ همچنین سودآوری این عرصه از هنر، قابل توجه نیست و سرمایه‌گذار به سود زیادی نمی‌رسد از این رو می‌بینیم سرمایه گذاران فیلم کودک زیاد نیستند چون فیلم کودک مخاطب کمتری دارد.

وی درباره استقبال از سینمای کودک و نوجوان گفت: کودکان زیادی به سینما نمی‌روند و آن‌ها بیشتر پای تلویزیون برنامه‌های خود را دنبال می‌کنند؛ اما چند دهه قبل سینما برای خانواده سرگرمی محسوب می‌شد ولی امروزه بنا به دلایلی دیگر سینما از آن حالت خارج شده است و خانواده‌ها فیلم‌های خود را در سرویس‌های پخش آنلاینی چون آپارات یا فیلیمو و امثال آن‌ها دنبال می‌کنند. 

قهرایی با تاکید بر اینکه قدر نویسنده خوب در ایران دانسته نمی‌شود، اظهار کرد: یک نویسنده خوب زمان زیادی برای نوشتن فیلم‌نامه صرف می‌کند؛ اما پولی که به او بابت این کار می‌دهند ناچیز است. اما اوضاع نویسندگان در هالیوود اینگونه نیست زیرا در آن‌جا با برنامه‌های خود کاری می‌کنند تا نویسندگان به خوبی کار کنند.

*مورد استقبال قرار نگرفتن سینمای هنری

کارگردان سینما و تلویزیون با انتقاد از سینمای هنری گفت: این آثار مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد؛ اما در صنعت سینمای تجاری اگر فیلمی فروش خوبی داشته باشد معلوم می‎‌شود که تمامی عوامل آن از کارگردان تا بازیگر به خوبی کار کرده‌اند. از این رو فیلم نیز فروش خوبی پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در صنعت سینمای ایران قدر کار نویسندگان دانسته نمی‌شود گفت: بازیگران بیش از نویسندگان مورد استقبال قرار می‌گیرند؛ اما بنیاد فارابی این توانایی را دارد که برای حمایت از نویسندگان اقداماتی انجام دهد از این رو باید کلاس‌های نویسندگی برگزار کند. همچنین جوانان با استعداد زیادی داریم که اگر نویسندگی را یاد بگیرند با خلاقیت خود به خوبی کار می‌کنند و آثار خوبی ارائه می‌دهند.

*70 درصد سرمایه فیلم صرف بازیگر می‌شود

کارگردان سینما و تلویزیون با تاکید بر اینکه اگر از نویسنده به خوبی حمایت مالی شود او نیز به دنبال تحقیق برای فیلم‌نامه خود می‌رود، گفت: افراد با استعداد در حوزه نویسندگی باید مورد حمایت قرار بگیرند بنیا د فارابی نیز می‌تواند در این امر نقش داشته باشد. این بنیاد می‌تواند با اختصاص بودجه‌ای به تربیت نویسنده خوب بپردازد.

وی با تاکید بر اینکه اکران فیلم کودک و نوجوان باید برای اکران کننده نیز صرفه اقتصادی داشته باشد، گفت: سریال «شهرزاد» با فروش خود نشان داد به خوبی کار کرده بود. هرچند تامین منابع مالی آن مشکل‌دار بود. وقتی سرمایه‌ای در کار سینمایی به کار گرفته شود اثر تولید شده نیز پرفروش خواهد شد زیرا فیلم با عوامل خوبی تولید می‌شود.

قهرایی با اشاره به اینکه اساس کار سینما پول است، گفت: 70 درصد سرمایه تهیه‌کننده و تولیدکننده متاسفانه اکنون برای بازیگر صرف می‌شود که از او برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند تا اثر تولید شده به خوبی دیده شود. وقتی چنین اقدامی صورت می‌گیرد منابع مالی به دیگر عوامل تولید کننده نمی‌رسد یعنی نمی‌توان از بهترین فیلم‌ساز یا فیلمبردار برای تولید اثر بهره برد.

*حمایت از سینمای کودک با سرمایه‌گذاری دولت

کارگردان سینما و تلویزیون درباره بازیگر محور شدن سینما گفت: این اتفاق به اشتباه مردم در این مورد برمی‌گردد؛ اما باید بگویم یک داستان خوب وقتی کارگردان درجه یک هم نداشته باشد تبدیل به فیلم خوبی می‌تواند بشود. ولی برعکس اگر بهترین کارگردان داستان بدی داشته باشد فیلم بد می‌شود از این روز باید روی داستان‌نویسی سرمایه‌گذاری کنیم. جوانان به جای یادگیری کارگردانی باید به دنبال یادگیری نویسندگی بروند.

وی درباره اینکه چه اقدامی باید صورت بگیرد تا محتوای خوبی برای سینمای کودک و نوجوان تولید شود، گفت: اولین اقدام آمدن سرمایه‌گذار دولتی برای این بخش است؛ یعنی سینمای کودک و نوجوان باید از سوی دولت حمایت شود. همچنین باید گفت سرمایه‌گذار دولتی نباید سوژه‌های خود را اعمال کند؛ زیرا سوژه‌های زیادی برای پرداختن وجود دارد. نویسنده نیز در این عرصه باید به خوبی حمایت شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =